BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Дайджест.    Арт-Поступ.    Ї-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
3 червня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  14:59 25-04-2017 -   У Львові податківець «погоріла» на півмільйонних хабарах  
  14:42 25-04-2017 -   Працівники військкоматів вручатимуть повістки призовникам на кордонах  
  14:36 25-04-2017 -   На турнір до Львова приїдуть спортсмени з різних міст України  
  13:57 25-04-2017 -   До 70-ї річниці операції «Вісла» відкрили тематичну виставку  
  13:56 25-04-2017 -   Четверо представників з Львівщини увійдуть до складу української збірної «Ігор Нескорених»  
Україна
  15:1 25-04-2017 -   Арку дружби народів до Євробачення перетворюють на веселку  
  14:57 25-04-2017 -   Україна знову випробувала ракетний комплекс Вільха  
  14:39 25-04-2017 -   У ДТП на Рівненщині постраждали семеро людей  
  13:59 25-04-2017 -   В Україні майже 2 мільйони безробітних - Розенко  
  13:59 25-04-2017 -   У штабі АТО кажуть про відсутність втрат за добу  
Світ
  14:44 25-04-2017 -   Російські хакери два роки читали пошту міністерства оборони Данії  
  14:38 25-04-2017 -   РФ буде поставляти електрику в Луганськ  
  13:20 25-04-2017 -   У Мексиці оголосили тривогу через крадіжку радіоактивного іридію  
  10:24 25-04-2017 -   Трамп планує скоротити допомогу Україні по лінії USAID  
  10:6 25-04-2017 -   У Польщі розорали українське кладовище  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ПЛЕНЕР

___________________________________________________________________________

Старовинна музика в історичних декораціях
 
Знаний у Львові та далеко за його межами шанувальникам старовинної музики вокально-інструментальний ансамбль "Річеркаре", який, судячи з назви, об'єднує музикантів, захоплених пошуком історичної автентики звуку, основним завданням своєї творчості вважає відтворення старовинних традицій музикування на основі віднайдених манускриптів і знаних творів, виконаних на музичних інструментах, відповідних тій чи іншій епосі. Й цікаво, що на таку екзотику є чималий попит у сучасного слухача. Про те, що все-таки вирізняє пошуковців із "Річеркаре" з поміж інших подібних колективів, спробував з'ясувати кореспондент "Поступу" в мистецького керівника ансамблю -- композитора Андрія Легкого під час короткого антракту поміж двома концертами, що ними музиканти приємно дивували відвідувачів музею в Олеському замку.

-- Пане Андрію, які пісні Ви вибрали для недільного концерту, аби вдихнути музику в настроєву атмосферу, яку створюють історичні декорації мурів Олеського замку?

-- Звучали франзузькі й німецькі пісні кінця XIII-XIV століть і аж до XVII століття включно, хоча повний наш репертуар, звісно, набагато ширший.

--Це тогочасна танцювальна музика?

--Переважно так, наприклад, ми виконали твір французькою мовою, який має жанр павани -- старовинного танця. У Франції є такий манускрипт під назвою "Оргезографія", його створив Антуан Арбо у 40 роках XVI століття, де докладно описав,як августійші та шляхетні особи навчалися танцю та фехтуванню, -- це було однаково важливим для тогочасного світського життя. Отож ця танцювальна музика була вельми поширеною в Європі, а місцем її виконання були, власне, замки. Тому для концерту в Олеському замку ви вибрали саме замковий репертуар, аби досягнути певного рівня автентизму, наскільки це можливо.


-- А ці дивовижні інструменти Ви самі виготовляєте?

-- О, ні-ні, ми не можемо -- це копії автентичних інструментів, зроблені сучасними майстрами. Усі вони апробовані працівниками Базельської школи старовинної музики, коли вони і ми приїжджали до Києва на майстар-класи. Вони відповідають за достовірність і рівень виготовлення копії. Для нас як професіних музикантів -- це дуже важливо. У нас доволі велика колекція копій старовинних інструментів, але зараз ми прихопили з собою тамбур-де-прован, прабабцю сучасної скрипки -- фідель (копія інструменту 1410 року брюссельського майстра), тромбамаріну зі струнами з волових жил (точна копія інструменту французького майстра кінця XIII -- початку XIV століття). Умовно кажучи, це інструменти проміжного характеру, бо виконання на них передбачає як твори доби Середньовіччя, так і раннього Ренесансу.

-- Чи є такі місця, де можна більш докладніше ознайомитися з живим звучанням цих музейних раритетів?

--Найкраще це можна зриобити на фестивалях. "Річеркаре" запрошували на фестивалі до Німеччини, Польщі -- там багато імпрез подібного профілю, причому, не так атракційного, як, власне, професійно-наукового спрямування. А з останніх львівських ініціатив -- варто відзначити фестиваль "Містерія", в якому брав участь молодіжний склад нашого ансамблю. Поки що у Львові "Річеркаре" -- єдиний ансамбль зі старовинними інструментами.

-- Як на мене, явно бракувало голосу якогось духового інструмента. А, загалом, який повний склад вашого колективу?

-- Нас дванадцятеро. Таким складом уже можна приступати до творів великої форми доби бароко. А здебільша ми виступаємо "античним складом". Вік виконавців: від десяти до сорока років. Є й запрошені вокалісти, які співпрацюють з нами час від часу. Усе залежить від програми.

-- Для пересічних слухачів, якими є відвідувачі Олеського замку, цікаво довідатися, наскільке достовірне ваше мистецтво, тобто чи не є воно стилізацією під страровину?

-- Як науковець, я співпрацюю із Львівською музичною академією, де під керівництвом завідувача кафедри старовинної музики та україністики пана Ясіновського навчаюся розшифровувати старовинну мензуральну нотацію, у якій записані всі твори нашого репертуару.

-- В оригінальності вашої музичної лектури Ви переконали, а як щодо манери виконання?

-- Манера також збережена абсолютно. Зрештою, твори і Баха, і Генделя для їхніх сучасників звучали абсолютно не так, як ми їх чуємо тепер,хоча вся струнна група, якій понад чотириста років, залишилася незмінною. Але ж струни тоді були органічні! І тільки у XIX столітті з'явилися замінники: металеві, з обмоткою і без. Та й вібрато тоді було заборенене, як гра, не гожа для доброго смаку, -- цитуючи сина Баха, Карла Емануеля. І ця традиція, яка була в Європі доволі сильною, на щастя, не вмерла остаточно. Просто з того часу, як Україна відділилася від Європи, вона перестала черпати з того джерела доброякісну енергетику. А ми виконуємо все таким чином, як воно виконувалося у відповідну історичну епоху. На це є багато підстав: письмова традиція нам,на щастя, залишила деякі манерні елементи. Ми їх не просто запозичуємо, а сповідуємо певну естетику, що виснувалася на взаємодії культур, актуальних для тих часів.

--Де ж у буквалістичному відтворенні знайти щанс для творчості?

--Це не все так заскорузло. Насамперед, ми намагаємося відтворити повноту образної картини творів, а це без натхнення не можливо.

--До доповнення цього образу, в кожному випадку для таких оказій, як концерти в Олеському замку, придалися б і відповідні сценічні костюми....

--О, це болюча тема. Ми й самі залюбки виступали б у середньовічних та ренесансних костюмах, але, на жаль, колектив не має достатньо коштів, аби пошити якісні костюми... Хоча вже дещо зі строїв маємо, але розуміємо, що коли інструмент якісний, то до нього повинен бути і відповідного рівня костюм.

--Яким Ви бачите магістральний напрям пошуків Вашого колективу?

-- Засадничим для нас є пошук європейського контексту української культури. Ми співаємо і граємо не тільки середньовічні твори країн Європи, а й виконуємо українську музику, яка на ті часи не відрізнялася від європейської. Наша стратегія базована на тому, щоб активно влити українську культуру в русло європейської рецепції, повернути її туди, де вона й була. Ми підняли невідомі твори композиторів XVII століття. Маємо також в арсеналі "Святий Боже" із щойно віднайденої Літургії початку XVII століття, твори Данила Туптала - митрополита Ростовського другої половини XVII ст. Це канти -- за жанровим визначенням багатоголоса пісня. У рамках співпраці із Львівською музичною академією плануємо підготувати містерію та літургію Туптала, адже це перший український професійний копозитор -- сучасник Дилецького і попередник Березовського.

--Бажаю усім "тим, що шукають" знайти свого вдячного слухача в замках на маршруті "Золотої підкови" і в фестивальних мандрах широкими світами.

Розмовляла Люна ГАЛАС









»  ЗАБАВИ
Лицарський турнір як виклик буденності
 
Театралізований турнір, влаштований у неділю учасниками лицарського клубу "Аквілон" біля підніжжі пагорба, на якому височіє Олеський замок, мав кілька сценарних інтриг. Перша була узята із історичної легенди про хрестоносців, коли лицар Невідомий, який поборов у двобої усіх суперників, виявися королем, а друга -- із сучасного сюжету: представник Львівської області у Раді з туризму Карпатського регіону Я. Павлюковець виявився не тільки підприємцем і власником ресторану "Гридниця", а й ...королевою!
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Голодування у мерії 
Погляд
  ·  Олеський замок відроджується 
  ·  Холодний душ для більшості 
  ·  Кучма -- бурхливий і загадковий 
  ·  Розбиті мрії про потяг майбутнього 
Поступ у Львові
  ·  Львівська опозиція під слідством 
  ·  Свято для дітей 
  ·  "Пункт прийому скарг" від київських комітетників 
  ·  Поки будинок ще стоїть... 
  ·  Українське студентство об`єднується 
  ·  Меморіал французьким полоненим 
  ·  У Львові стріляють по трамваях 
  ·  Українці готуються до землетрусу 
  ·  Вояки списали кілотонну пального 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Ющенко закликає до конспірації 
  ·  Донецькі взяли зв'язок 
  ·  До Іраку -- за гроші США 
  ·  Омельченка штовхають в опозицію 
  ·  Середа -- судний день політреформи 
  ·  Олійник двічі переміг 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Світ знову об'єднується 
  ·  Щоб держава Міллера зникла... 
  ·  Чекаючи на Буша 
  ·  Парламентська корида 
  ·  Влада дбає за опозицію 
  ·  Олімпійського підривника піймали 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Новий шанс для нафтопроводу 
  ·  Фармацевти підкуповують лікарів 
  ·  Напівфіскальний бюджет-2004 
  ·  Наша мета -- СОТ та ЄС, наш ринок -- СНД 
  ·  На цигарках напишуть дату випуску 
  ·  Їжа в літаках стане платною 
  ·  КОРОТКО 
Дайджест
  ·  Янукович у кривих дзеркалах 
  ·  Синдром "серпасто-молоткастого" 
Арт-Поступ
  ·  Старовинна музика в історичних декораціях 
  ·  Лицарський турнір як виклик буденності 
Ї-Поступ
  ·  Фашизм та ультраконсерватизм 
  ·  Межі толерантности 
Спорт-Поступ
  ·  Спочатку був бокс 
  ·  Сенсації від аутсайдерів 
  ·  Найгучніший трансфер за участю "Шахтаря" 
  ·  На трасах Формули-1 
  ·  "Бронзовий" шлях "Джиро д'Італія" 
  ·  СПОРТ-КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  ІСТОРІЯ ЛЬВІВСЬКИХ ПЕРЕДМІСТЬ 
  ·  КАЛЕНДАР