BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Книжковий Поступ.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Листи у Поступ.    Музика Поступу.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
28 травня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:59 31-07-2017 -   Найближчими днями синоптики прогнозують спеку до 35° вдень  
  15:3 31-07-2017 -   У центрі Львова на площі Катедральній висадили клени  
  14:55 31-07-2017 -   На Львівщині водій збив 11-річну велосипедистку  
  14:53 31-07-2017 -   Львівській міській лікарні подарували УЗД-апарат вартістю 1,8 млн грн  
  12:57 31-07-2017 -   Доріжки навколо озера у Стрийському парку замостять бруківкою  
Україна
  17:1 31-07-2017 -   Держкіно виділить на зйомки "Захара Беркута" 30 мільйонів  
  16:56 31-07-2017 -   У серпні українці матимуть «додаткові» вихідні 31.07.2017 15:25  
  15:6 31-07-2017 -   У центрі Івано-Франківська обстріляли автомобіль, поранений чоловік  
  14:54 31-07-2017 -   На Сумщині затримано на хабарі лікаря районної лікарні  
  14:53 31-07-2017 -   Міністра фінансів України запідозрили в ухиленні від сплати податків, – ЗМІ  
Світ
  16:57 31-07-2017 -   Пізня вагітність сприяє продовженню тривалості життя, – вчені  
  14:49 31-07-2017 -   В атмосфері Титана вчені виявили фрагменти позаземного життя  
  12:49 31-07-2017 -   Актори Гри престолів прокоментували "ключову зустріч"  
  11:6 31-07-2017 -   У Туреччині перекинувся автобус з туристами  
  10:18 31-07-2017 -   В Естонії запустили перші безпілотні автобуси  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Книжковий Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Юрій Винничук: ВСЕ ТРИМАЄТЬСЯ НА ВІДЧУТТЯХ
Розмовляла Інна КОРНЕЛЮК
 
Юрій Винничук
-- Коли я прочитала "Діви ночі", то зловила себе на думці: "У такому романтичному дусі повій не зображав ніхто. Принаймні, нічого подібного я досі не чула, не бачила, не читала".

-- Мабуть, той час був романтичнішим. Тодішні злочинці не мали такої потуги, як нинішні. Звісно, були сутенери, були повії, але вони не переходили межі. Межі кривавої драми, як це дозволяють собі тепер. Мені йшлося про те, щоб описати пригоди, які я насправді пережив. Я мав у той час велике бажання вивчати життя, тому й потрапляв у досить цікаві ситуації. У "Дівах ночі" я описав реальні події, навіть не змінюючи імена деяких людей. Між іншим, я не раз чув від деяких кримінальних авторитетів, що вони не тільки читали цей твір, але й знають особисто окремих персонажів. Їм дуже близькі події, описані там, і вони відчувають якусь ностальгію за романтикою того часу. Адже тоді вважалося, що кримінальний світ жив за правилами, а зараз панує повна анархія. Звідси і той романтизм, навіяний моїми власними переживаннями: молодий недосвідчений герой, що скрізь тицяє свого носа. Все це могло закінчитися набагато трагічніше -- для мене, перш за все.

-- А хто саме з кримінальних авторитетів читав "Діви ночі"?

-- Я всіх називати не буду. Згадаю покійного Муху, якого недавно було застрелено в Празі. Він сказав мені колись, що в нього було дві улюблені книги -- "Діви ночі" та "Метелик" Анрі Шар'єра. Він запропонував мені написати про нього книгу, схожу на "Метелика" і яка б так і називалася -- "Муха". Але я вирішив, що вже виріс із того віку, коли вивчають життя, спілкуючись із героями майбутніх книг.

-- У багатьох читачів уявлення про Вас не вичерпується бестселером "Легенди Львова", дехто читав і "Житіє гаремноє" й інші твори для дорослих. Мене особисто зачарувала в них певна цнотливість і вишуканість в описах еротичних сцен. У Ваших творах не вжито жодного нецензурного слова, а такі слова, як "розкішниця", "прутень" завдяки Вам увійшли у ширший вжиток. Однак за Вами закріпилася стійка репутація скандального письменника. Мене цікавить, чи Ви свідомо йшли на скандал?

-- Звичайно. На початку 1990-х "Поступ" потребував саме скандалів і тоді не тільки я шокував читачів, інші журналісти теж не відставали. На ту пору еротика була дефіцитом у нашій літературі і я вирішив цей дефіцит ліквідувати. Однак еротика для мене ніколи не була самоціллю. Все те, що інші автори описують на повному серйозі, я пародіюю, подаю читачеві з гумором. "Діви ночі" свого часу вважалися скандальними, хоча я там нічого скандального не бачу. А проте доводилося публікувати цей твір в пошматованому варіанті. Та навіть те, що залишилося, все одно на той час викликало в пресі оцей епітет "скандальний". Успіх роману був таким значним, що в "Поступі" навіть з'явилася рубрика "Школа кохання пані Аліни", однієї з героїнь твору.

-- Потім Ви з еротикою зав'язали і раптом перетворилися на такого добропорядного автора книг для сімейного читання. З чим це пов'язано?

-- Виключно з тією трагічною ситуацією, яка запанувала у 1990-х роках на українському книжковому ринку. Кілька років я, та й не тільки я, не міг видати жодної книжки. Зате зараз просто завалений видавничими проектами. Нині створилася сприятлива ситуація з продажем книг. Але поки було затишшя, я теж не дармував, а продовжував писати прозу. Водночас, захопився історією Львова, назбирав багато цікавих матеріалів і почав писати книги про давній Львів. А коли з'явилася можливість знову друкувати прозу, я опублікував у часописі "Сучасність" дві частини роману "Мальва Ланда", де між іншим присутній еротичний струмінь. Але там все, що стосується сексу, тримається на відчуттях, на тому, що саме в цей момент думають і уявляють герої, а не на тому, в якій вони саме позі спілкуються. До Книжкового форуму роман вийде окремою книгою. А інший роман "Весняні ігри в осінніх садах" -- це суцільна еротика. Уривки публікувалися в "Потязі 76" та "Книжковому клубі". Цей твір, мабуть, теж вважатиметься скандальним, бо він опертий на реальних фактах. Це розповідь про період моєї праці в "Поступі" на початку 90-х рр. Після розлучення я потрапив у вир любовних пригод і безперервних женихань із різними панночками, що супроводжувалися обідами з батьками і часто мали досить кумедне забарвлення. При цьому я постійно наступав на ті самі граблі. Так, ніби ніколи не міг вирватися з зачаклованого кола юності і недосвідченості.

-- Ви хочете сказати, що ще й досі не вивчили жінок?

-- Саме це й маю на увазі. Не думаю, що комусь колись вдасться сказати: я знаю про жінок усе. Кожна жінка -- це завше прихована несподіванка і скарбниця незвіданих тайн. І від чоловіка залежить, як він з нею поведеться -- як археолог, чи як варвар-завойовник.

-- А може, тут напрошується афоризм класика: "Ви, жінки, повертаєте нам, чоловікам, цнотливість". Сильні жінки не вміють бути щасливими?

-- Це справді так. Відома історія подружжя американських письменників: Сільвії Плат і Джона Г'юза. Сільвія наклала на себе руки. На мій погляд, чоловікам більше подобаються покірні жінки. Найбільшу владу над чоловіком має жінка, яка насправді хоч йому й не підвладна, але здатна запевнити його в зворотному. Жодному чоловікові не потрібна успішна сильна особистість. Мало того, чоловік не має бажання жити з жінкою, рівень інтелекту якої вищий, порівняно з його. А якщо ця жінка ще й талановита... Крім того, чоловікові значно легше витримати тягар таланту, ніж жінці.

-- Але справжня жінка -- це сексуальна проекція чоловіка, не позбавлена творчої уяви, розуму, вміння пережити чи спровокувати сильні почуття. У чому тут проблема? Може, хтось не впевнений в собі?..

-- Проблема усе-таки в жінці. Якщо жінка не здатна грати роль кішечки, то жоден чоловік не може підіграти пантері. Звичайно, кожна жінка в якийсь момент може стати пантерою, треба тільки це сприймати так, як ми сприймаємо несподівану грозу -- перечекати. Кожна людина має потребу виладуватися. Це нормально -- вихлюпнути свої пристрасті. Буває, що розумні, красиві, інтеліґентні дівчата залишаються самотніми. Кожен, хто робив спробу підпливти до них, розбивався об скелю неприступності. А все тому, що сподобатися їм з першого погляду неможливо і дуже важко знайти підхід. І що цим жінкам залишається? Після тридцяти вони автоматично продовжують грати роль неприступних.

-- Повернемося до літератури: всесвітньо відомий Пауло Коельо теж "вдарився" в секс. Новий роман "11 хвилин" -- про священне в сексі і про повію Марію. Як Ви вважаєте, де в описах сексу можна провести межу між вишуканим і банальним?

-- Все залежить від таланту письменника. У романах Джона Фаулза чи Гемінгвея відкривається еротика дуже високого рівня. У творах примітивістів від літератури натрапляємо на штамповані нашвидкуруч фрази і такі ж стосунки. Серед українських письменників майже ніхто не зумів описати секс на рівні високої літератури. За часів Радянського Союзу усі описи завершувалися фразою: "Він взяв її на руки і поніс у сусідню кімнату". Цікаво, що в бібліотечних книжках такі фрази завше хтось дбайливо підкреслював. А зараз, коли цензури нема, складається враження, що той, хто описує секс, або імпотент, або збоченець. У нас уже в моду пішли описи гомосексуальних стосунків, зокрема між монахами, або описи фізіології сексу. Мене від цього нудить настільки, що я в еротичних сценах переважно стібаюся.

-- Так у чому містика всесвітнього культу Пауло Коельо?

-- Домогосподарки теж повинні мати своїх кумирів. Це література, яка повинна лежати на одній поличці з Агатою Крісті, або Франсуазою Саган. Я не заперечую проти її існування і не хотів би, аби ображалися ті, хто це читає, бо інколи теж можу сягнути по детектив чи прозу жахів. Марініна -- теж популярніша, ніж Кафка. Але Кафка -- геній світового масштабу. А хто така Марініна? Чтиво для широкого загалу. Мені смішно, коли хтось вважає Коельо серйозним письменником. Коельо перетворює одну мудру фразу, для розуміння якої потрібен інтелект, на сто сторінок жуйки, перетравити яку вже здатен навіть школяр. Мене не хвилює той факт, що Пауло Коельо має безмежні амбіції як автор. Але хвилює інше -- що ми про сучасну бразилійську літературу маємо уявлення тільки з творів Коельо. І тут є ще одна тривожна річ. Чи ви зауважили, що на книжкових розкладках і базарах Коельо продають чомусь разом з іншою езотеричною літературою? Це мене насторожує, адже езотерика не служить Богові. Це невідомо що. Китайська, індійська філософія в її основі -- на рівні прикриття. Я вважаю езотеричну літературу, як і різні там підручники саєнтології, за літературу Антихриста. Поруч із Коельо там можна побачити і містичні твори Річарда Баха. Він у 1980--1990 був не менш популярним, ніж Коельо. Але ця популярність на сьогодні безнадійно розтанула. Сюжет "Алхіміка" -- це популярний світовий сюжет, який кочує від культури одного народу до іншого. Навіть у "Легендах Львова" є така єврейська казка, сюжет якої збігається із сюжетом "Алхіміка" один до одного.









»  МІШТИҐАЛКИ
Львівські доповнення
Ігор МЕЛЬНИК
 
Книгу своєрідних доповнень-коментарів до описів Львова ХІХ-ХХ століть видав у Польщі дослідник історії Королівського міста Януш Васильковський (Janusz Wasylkowski. "Lwowskie misztygalki". -- Warszawa: Instytut Lwowski, 2000).

Простудіювавши десятки книг про Львів (переважно польських авторів), знайшов Януш Васильковський у них масу неточностей, помилок, перекручень. Тож подає свою версію подій, обставин, текстів та контексту. Щоправда, перебуваючи здаля від Королівського столичного міста Львова, автор і сам часом допускає блуди.

Наприклад, у "Нотатках до автобіографії" Казімєжа Куратовського Васильковський вишукав згадку про "Стрийський пляц" і пише, що Placu Stryjskiego we Lwowie nie bylo... (стор. 190). Автор вважає, що "професора Куратовського треба виправдати тим, що науковці, котрі зайняті були математикою, не звертали увагу на банальні назви вулиць, що цілком не пов'язані з великими математичними теоріями, які буйно народжувалися на львівському бруку, а зокрема в кав'ярні "Шкоцькій".
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Опозиція просить переговорів 
  ·  Міністерство української мови 
  ·  У Європу не пускає смерть Ґонґадзе 
Погляд
  ·  Карт-бланш прем'єр-міністру 
  ·  Без слів 
Поступ у Львові
  ·  Львівщина бореться із SARS 
  ·  "Двійка" аграріям 
  ·  Пошук зниклих безвісті триває 
  ·  Театр не для продажу 
  ·  Час Сендака ще не настав 
  ·  Гроші й надалі не платять 
  ·  Центр для інвалідів 
  ·  КРЕДИТ БАНК (УКРАЇНА) -- МЕЦЕНАТ КУЛЬТУРИ 
  ·  У Львові постане пам'ятник Гоголю 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Війна проти куріння 
  ·  Брюссельський відтинок нафтопроводу 
  ·  Україну позбавили свободи 
  ·  НФЗ вже продано 
  ·  Лікарня у ставці Гітлера 
  ·  Українського гакера розсекретили 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Нафта для Китаю 
  ·  300 років Санкт-Петербургу 
  ·  Армія в опозиції 
  ·  Передвиборна збиранина 
  ·  Атомна потуга КНДР 
  ·  Жінки в чорному 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Книжковий Поступ
  ·  Юрій Винничук: ВСЕ ТРИМАЄТЬСЯ НА ВІДЧУТТЯХ 
  ·  Львівські доповнення 
Історія у Поступі
  ·  Провідник національної справи 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Концерт -- як перше побачення 
  ·  Перше українське турне INSO 
  ·  Поетичний заспів фестивалю "Золотий Телесик-2003" 
Листи у Поступ
  ·  Резолюція Форуму українців Італії 
  ·  Київ -- наш Єрусалим 
Музика Поступу
  ·  Ганьба Євробаченню 
  ·  Юрій ЖУРАВЕЛЬ: Ot Vinta і комерційна музика -- варіант корови на льоду 
  ·  Пол Маккартні 
Пост-Faktum
  ·  "Золотий хлопчик" Росії 
  ·  КАЛЕНДАР