BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Дайджест.    Арт-Поступ.    Ї-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
27 травня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  16:47 18-10-2017 -   У Львові планують відновити ще 20 тролейбусів  
  14:40 18-10-2017 -   Випускники ПТУ та коледжів складатимуть ЗНО  
  14:33 18-10-2017 -   Працівники Львівської митниці вилучили понад 500 пар контрабандного взуття  
  14:28 18-10-2017 -   Сашко Семенов потребує допомоги, щоб перемогти лейкемію  
Україна
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  15:9 18-10-2017 -   В Україні створили інститут сертифікації військової техніки  
  14:43 18-10-2017 -   Заробітчани отримають право на пенсію, купивши страховий стаж, - Пенсійний фонд  
  14:38 18-10-2017 -   Кабмін доручив сформувати демографічний реєстр  
  14:36 18-10-2017 -   З початку безвізу ЄС відвідали 7,5 млн українців  
Світ
  14:37 18-10-2017 -   У Перу поліція виявила труби з 1,3 тоннами кокаїну  
  13:34 18-10-2017 -   У Нідерландах відкрили надрукований на 3D-принтері велосипедний міст  
  10:26 18-10-2017 -   Суд Гаваїв заблокував указ Трампа про мігрантів  
  10:15 18-10-2017 -   Кейт Міддлтон повідомила, коли народить третю дитину  
  13:54 17-10-2017 -   Фіни впевнені, що санкції проти Москви потрібно зберегти  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ЛАУРЕАТ

___________________________________________________________________________

Музика для душі
В.С.
 
Хоча навряд чи "лауреатська" програма фестивалю "Віртуози" могла докладно ознайомити слухачів із багатогранним обдаруванням і щедрим доробком цього знаного композитора.

Бо автор -- людина постійного творчого пошуку -- невтомно працює у різних жанрах: від естрадної пісні аж до опери! Талант народного артиста України Б.-Ю.Янівського відзначений високими нагородами, у тому числі й Національною премією України ім. Т. Шевченка (він лауреат 1996 року за цикл музичних творів великої форми для дітей)! Та широкій публіці він насамперед відомий, як автор багатьох популярних пісень у виконанні знаних артистів (а серед них і львів'ян -- тріо сестри Байко, Лесі Боровець, Ігоря Кушплера, а канонічна молитва на музику Богдана-Юрія Янівського є в репертуарі капели "Трембіта").

Загалом цей композитор став автором музики до більш ніж сотні п'єс, поставлених у різних театрах України. Велика музучна феєрія "Срібна павутина" стала першим національним мюзиклом, бо містила аж 120 (!) музичних номерів для хору, балету, солістів, ансамблів та естрадно-симфонічного оркестру! Актори взагалі залюбки бралися за виконання пісень Янівського, про це згадує актор театру ім. М. Заньковецької Юрій Брилинський: "Янівський часто писав пісні до вистав. Це була якась така дружба режисера Сергія Данченка і Янівського, -- молодих тоді ще. І першою такою спробою була пісня до "Маклени Граси" -- це вистава за п'єсою Куліша у постановці Данченка. Оскільки Сергій Володимирович ставив її у стилі Брехта, то там були пісні-зонги (це пісні, як Брехт використовував для того, щоб прокоментувати, що відбувається, чи як треба розуміти те, що відбувається на сцені). І от була там ключова пісня про балкон, бо там персонажі прагнули видертися якнайвище по суспільній драбині і ... на балкон. Пісня була про те, "чим вище пнешся ввись, тим нестерпніш падать вниз". Така от весела пісня. А співали її ми утрьох: Стригун Федір, Богдан Козак і я. Слова до пісень писав Роман Кудлик. Були там ще пісні "На коліно не падай", "У револьверному стволі принишкла гостра куля". Ці пісні були публіцистичного напрямку, тому там над мелодією переважав ритм. Але це дуже відповідало тому напруженню, яке передувало подіям. Наприклад, коли Зброжека мають застрілити, то йшла пісня "У револьверному стволі". Співалося її майже пошепки. А "На коліно не падай" -- відверто публіцистична. Стригун грав на баяні, я на мандоліні... А ось лірика з'явилася у виставі "Пора жовтого листя" за п'єсою Миколи Зарудного. Там ішлося про ліс, про збереження природи, як тепер кажуть, про екологію. І там була така одна пісня, яка, так би мовити, ключова. Ії співала Таїсія Литвиненко і я. Це була пісня на слова Богдана Стельмаха "Калини цвіт, калини цвіт одцвіт, в моїх садах, в моїх гаях одпах..." Дуже лірична пісня, гарна атмосфера, романтична. Я, акомпануючи собі, грав на гітарі, дуже гарна мелодія була. Та, як мені здається, одна з найбільш вдалих пісень Янівського -- із вистави "Голубі олені" у постановці Володимира Опанасенка. Там "Не забудь" звучала лейтмотивом, але не в живому виконанні, а в записі. Ця пісня стала потім дуже відомою у виконанні багатьох співаків".

Із кожною такою музичною виставою маестро підходив до написання справжньої опери. Його велике лірико-епічне полотно "Олеська балада" за романом Іваничука "Черлене вино" знайшло сценічне втілення в оперному театрі. Лібрето до цієї романтично-національної опери написав поет Роман Кудлик, теперішній головний редактор журналу "Дзвін" і автор майже всіх лібрето до мюзиклів та опер Янівського. Кудликові довелося працювати із Янівським не тільки над оперою "Олеська балада", а й над окремими піснями, мюзиклами "Незвичайні пригоди в країні ігор", "Лис Микита" і "Перстень спокуси" за казками Франка. Роман Кудлик, автор сценарію концертної програми у Львівській опері до 50-річчя творчої діяльності Янівського, зізнається: "Надзвичайно ціную цікаву співпрацю із музикантом, бо завдяки нашому творчому тандему народилися ще й опера-казка "Царівна Жаба", опера-ораторія "Золотий гомін" за Павлом Тичиною".

До речі, в опері "Олеська балада" виступала і Галина Гавриш -- тепер викладач вокалу музичної академії. Їй довелося брати участь і в інших музичних виставах Богдана-Юрія Янівського. Ось що згадує Галина Гавриш: "Я виступала не тільки в опері "Олеська балада" (співала партію Орисі), а й у дитячій виставі "Царівна Жаба". "Олеська балада" в радянські часи була як промінь світла в темноті тяжких постановок на сучасну тематику. І раптом ми дістали твір, який був близький по духу своїм мелодизмом, народними традиціями. Цю музику хотілося співати! Уся опера була надзвичайно українська, тому ми виконували її з любов'ю. Це надзвичайно яскравий композитор за індивідуальним почерком нотного письма. "Царівна Жаба" також мала надзвичайно мелодійні арії і добре сприймалася дітьми. А це свідчило про те, що стиль композитора оснований на народній мелодиці. Це основа його творчості, і тому він є таким доступним людям".

Так само багато про співпрацю із Янівським може розповісти поет Богдан Стельмах: "Це був один з перших композиторів, із яким я почав серйозно працювати в жанрі пісні після співпраці із Мирославом Скориком. Колись давно, ще за молодих літ, як я повернувся із війська -- це був кінець 1967 року, -- то десь у 68-му я, власне, познайомився із Богданом Янівським. Познайомив нас Мирослав Скорик, який тоді вчився у Москві, -- от, мовляв, композитор, із яким можеш працювати. І я радо запропонував йому кілька своїх текстів, а він мені кілька мелодій. Так, доповнюючи один одного, і творили ті пісні. Перші наші спільні твори -- це пісні "Сум Афродіти", Гуси-лебеді" та інші. Вони були досить популярними. "Гуси-лебеді" взагалі облетіли всю Україну. І для нас, тоді молодих ще, це було цікаво. А ще тому мені було цікаво працювати з Янівським, що ці пісні одразу реалізовувалися. Він працював на Львівському радіо і міг записувати там у студії всі наші твори із львівськими співаками й співачками. Ці твори одразу діставали крила, вони не залежувалися на нотних аркушах. З Янівським ми працювали довго. Довгих десять літ. Пісень в нас було багато: і молодіжні, і маршові, і для школярів. Але найбільше ми писали для театру. Янівський пішов працювати завідувачем музичної частини нині Першого українського театру для дітей та юнацтва і, ясна річ, писав багато музики для вистав. А до вистав не раз треба було й пісень. Тексти до тих пісень дуже часто писав я. Таких пісень до вистав у тому театрі написано, може, з десять. А от пісня до заньківчанської вистави "Голубі олені" -- "Не забудь" -- вилетіла поза межі сцени і живе вже ось більш як 30 років. Вона була написана на початку 70-их. Тридцять літ тій пісні, а її прекрасно ще сьогодні сприймають слухачі і чудово виконують співаки! Особливо вона мені подобається у виконанні київських акторів-франківців: Анатолія Хостікоєва та Богдана Бенюка. Вони дуже гарно це роблять у супроводі гітари. Потім прийшов такий час, що ми творчо розійшлися. Я став більше працювати із Володимиром Івасюком, потім із Ігорем Білозором. А Янівський собі також знайшов інших співавторів. Але спогади про ті наші літа спільної праці мені завжди приємні, я завжди про них згадую. Наші пісні виходили друком, у записах. А зараз я знову хочу зробити таку книжку-пісенник. В основу його ляжуть тексти моїх пісень, написаних із Ігорем Білозором (їх є 25), Скориком, Янівським, Камінським, Мануляком та іншими композиторами. Цей пісенник має бути великим, на сто пісень і з нотами. Нехай цей збірник залишиться на майбутнє, може, придасться новим виконавцям".

Щастило творам Янівського і на перфектних виконавців. Співаки одразу ж відчували, що цей композитор пише спеціально з розрахунку на живий людський голос і, як переконує з.а. України співачка й бандуристка Людмила Посікіра, віддячували йому любов'ю: "Упродовж всього свого творчого життя я співаю твори Янівського з вдячністю, зокрема у молоді роки співала "Голубівну" та широко концертувала із "Баладою про матір" -- патріотичною піснею про матір, яка посадила 10 яворів, втративши синів, що захищали Батьківщину. Пісні Янівського переповнені ліризмом, вони мелодійні. А мелодика дуетів близька до народної пісні. Мені подобається "Червона калина" на слова Франка та "Думка" на слова Шашкевича. Не так давно Янівський написав відповідь Т.Шевченку на вірш "Думи мої". Це вдалий дует я виконувала його на бандурі під акомпанемент метра. Оригінальний твір не подібний на інші: є тут переосмислення тексту Шевченка й мелодики народної пісні. Його мотиви для нашої держави завжди будуть актуальними, на превеликий жаль".

Здавалося б, досягнувши вершини визнання, композитор може підсумувати досягнене, але він не підводить риски навіть у своїх трьох книжках спогадів. А тільки аналізує свій життєвий досвід: "Мистецтво -- це не тільки талант. Мистецтво -- це гігантський труд. Труд не від часу до часу, не від оплесків до оплесків, а щоденний обов'язок, як щоденна молитва, щоденне самовдосконалення, сумніви, перемоги над самим собою".









» 
Перепоховання Шевченка
Марта ҐАРТЕН
 
Той, хто хотів би так перепоховати саму ідею "Тарас Шевченко", щоб нею й не пахло, не мусив би вигадувати нічого кращого за організацію одержавлених святкувань.

ДЛЯ ЧОГО, себто НАВІЩО у Львові було влаштовано свято "В сім'ї вольній, новій", -- зрозуміло. Хоча сама ідея СВЯТКУВАТИ перепоховання видається аж надто сумнівною (ні, не день пам'яті -- поминальний за православною традицією,-- а таки СВЯТО із міжнародним статусом значилося на плакаті), та для трансакції відмивання бюджетних коштів, це суттєво не впливає. От тільки лишилося нез'ясованим, ДЛЯ КОГО його влаштовують за вказівкою вищих органів?
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  1700 українських окупантів 
  ·  Авіакатастрофа ЯК-42: загинули всі 
  ·  "Наша Україна" йде на вулицю 
  ·  Донецький план для Львова 
Погляд
  ·  Соціал-демократ Ющенко 
  ·  Еволюція соціал-демократії 
  ·  140 роковини соціал-демократичних уродин 
Поступ у Львові
  ·  Ліві апелюють до демократії 
  ·  У Стрий по воду 
  ·  Усе буде добре 
  ·  День Героїв-боржників? 
  ·  Театр абсурду 
  ·  Монумент пілотам УГА 
  ·  Історія замків -- на конкурсі 
  ·  Податкова відповідає респондентам 
  ·  Слідчого -- до суду 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Наша Україна: 100 -- не межа 
  ·  Кучма відтягує допит 
  ·  Вступ до СОТ -- 2005 року 
  ·  Через кордон -- за хвилину 
  ·  Пропозиції вже у Кучми 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Пропрезидентські вибори 
  ·  Ізраїль визнав "Дорожню карту" 
  ·  Притулок для терористів? 
  ·  Мінімальний успіх соціалістів 
  ·  У Японії знову землетрус 
  ·  Скандальний представник королеви 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Труба нафтопроводу 
  ·  Друге дихання заводу 
  ·  Кримінальна справа проти "Укртелекому" 
  ·  США оголосили війну податкам 
  ·  Найбагатші банкіри світу 
  ·  Закордонних паспортів не буде 
  ·  Грузія на межі дефолту 
  ·  КОРОТКО 
Дайджест
  ·  Росії не подобається, як Україна бореться з "брудними" грошима 
  ·  Влада у Києві посилює тиск на засоби масової інформації 
  ·  Ющенко в Канаді 
Арт-Поступ
  ·  Музика для душі 
  ·  Перепоховання Шевченка 
Ї-Поступ
  ·  Лесбіянки і геї - факти та міти 
  ·  Зрозуміти гомофоба 
Спорт-Поступ
  ·  "Динамо" -- чемпіон 
  ·  Балканські медалі українських борців 
  ·  Великий теніс побував у Львові 
  ·  Чемпіонат Європи в Україні? 
  ·  Запеклі двобої мушкетерів 
  ·  Кличко-молодший повертається 
  ·  СПОРТ-КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  Історія Личакова (частина друга) 
  ·  КАЛЕНДАР