BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Дайджест.    Постать у Поступі.    Ї-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
20 травня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:23 23-06-2017 -   На полігони Львівщини вивантажили 140 тонн сміття  
  16:21 23-06-2017 -   В Національному музеї ім. Андрея Шептицького презентують новий арт-проект  
  15:0 23-06-2017 -   На шахті «Степова» провели евакуацію  
  14:34 23-06-2017 -   Садовий звернувся до посольств щодо евакуації дітей зі Львова  
  13:8 23-06-2017 -   Сьогодні у другій половині дня – шквалистий вітер 25 м/с, гроза і град  
Україна
  16:31 23-06-2017 -   РНБО невдовзі розгляне реінтеграцію Донбасу  
  16:25 23-06-2017 -   Луценко знову готує підвищення зарплат прокурорам  
  14:57 23-06-2017 -   В Україні прокоментували арешт застави за Євробачення-2017  
  14:39 23-06-2017 -   На Чернігівщині лісничий погорів на хабарі в 90 тисяч грн  
  14:37 23-06-2017 -   Вибух джипа у Києві: знайдено вибуховий пристрій  
Світ
  16:28 23-06-2017 -   Вчені наділили марсохід Curiosity штучним інтелектом  
  14:58 23-06-2017 -   Поліція назвали причину пожежі в багатоповерхівці Лондона  
  13:7 23-06-2017 -   У Росії пацієнт побив лікаря за те, що той поцікавився його тату  
  11:27 23-06-2017 -   Бундестаг реабілітував усіх засуджених у післявоєнні роки за гомосексуальні зв'язки  
  11:24 23-06-2017 -   У Німеччині дозволили стеження за листуванням в месенджерах  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Постать у Поступі  » 

___________________________________________________________________________

Мистецтво жити
100 років від дня народження Романа Сельського
Юрко БОЙКО
 
Роман Сельський
Маестро розкуто сидів у кріслі-гойдалці, тримаючи довгими пальцями мундштук з запаленою папіросою. Видовжене аскетичне обличчя, теплий живий погляд, благородна сивина складали враження персонажа, який щойно зійшов з картини Ель-Ґреко. Оповідь, супроводжувана жестикуляцією дивовижно гарними руками, підкреслювала аристократичну шляхетність. Саме такий образ Романа Сельського залишився у моїй пам'яті після знайомства у 1985 році.

Побутує думка, що добрим і правдивим є той митець, творчість котрого є віддзеркаленням своєї епохи. І в тому є велика рація. Але, якщо говорити про Романа Сельського, то маємо справу з феноменом, коли артист є уособленням кількох епох, а, крім того, є символічним ланцюгом, що поєднує ці епохи.

Роман Сельський народився 21 травня 1903 р. в Сокалі, а все свідоме життя, практично, прожив у Львові, куди переїхав разом з родиною ще перед I Світовою війною. У 1918 р. він вступив до Вільної Академії образотворчого мистецтва, де в той час викладали такі світила, як Зиґмунд Батовський, Фелікс Виґжевальський, З. Розвадовський. У 1920-21 рр. молодий Сельський періодично відвідує майстерню Олекси Новаківського. Після цього, у 1921 р., він вступає на відділення декоративного малярства Промислової школи у Львові, де найбільший вплив на нього справив Казимир Сіхульський.

У 1922 році юний художник вступив до Краківської Академії Красних Мистецтв, де перші два роки студіював у майстерні Юзефа Мегоффера, з 1924 року -- в майстерні Юзефа Панькевича, потім у Феліціяна Коварського. Як людина з вродженою европейською ментальністю та наставлений проґресивними вчителями, природно, що Сельський був захоплений західною культурою. Про це захоплення молодого артиста у 1933 році писав мистецький критик Михайло Винницький: "Що він, уродженець Галичини, почав студіювати західню культуру, і що він захопився нею, мабуть, нікого не здивую. Галичина була завсігди країною, де перехрещувалось багато впливів. Бо, коли гравітація на Схід бувала в психіці галичанина вродженим самопочуттям, так само оправдовувалось і захоплення культурою Заходу, де можна було все зискати, а майже ніщо не стратити". Це захоплення, жадоба пізнання нових віянь та вражінь вилились в поїздки до світової мистецької мекки того часу -- Парижа (перша -- 1925-26 рр., друга -- 1928-29 рр.).

У Парижі Сельський мав змогу студіювати як взірці світової класики, так і найкращі зразки тогочасного мистецтва -- Пікассо і Лєже, Брак і Матіс, Утрілло і Дерен... Там же, у Парижі, молодий маляр захопився пореволюційним мистецтвом Совєтського Союзу. Проте це захоплення не стало результатом особистого формування світогляду, а швидше рефлексією на зовнішні впливи. Річ у тім, що в ті часи в Парижі, і не тільки, панувала мода і захоплення всім "совєтським" і часто "лівою" ідеологією на загал (особливо це було популярним серед багатьох художників того часу). Пізніше, у 1932 р., під цим впливом Сельський створив кілька праць на совєтську тематику -- "Броненосець Потьомкін", "Червоні прапори" etc.

У проміжку між двома поїздками до Парижа, в 1927 р., Роман Сельський отримує свідоцтво про закінчення курсу навчання з малярства в Академії Красних Мистецтв, а в 1929 р., по поверненню з Парижа до Львова, художник активно вливається в мистецьке життя Львова -- очолює створене у Львові об'єднання лівих мистців Artes, куди входили Людвік Лілле, Тадеуш Войцеховський, Людвік Тирович, Отто Ґан, Алєксандр Кшивоблоцький, Марґіт Райх-Сельська (дружина Сельського). Активна виставкова діяльність Artes і творчість його учасників принесли в столицю Галичини практику нового мислення і дух нового мистецтва. В 1934 р. Artes припинив активне існування.

У середині 1930-х рр. праці Романа Сельського часто експонувались на виставках АНУМу (Асоціація Незалежних Українських Мистців -- мистецьке об'єднання тих часів, до якого входили переважно художники-консерватисти), Львівської професійної спілки артистів-пластиків, об'єднання "Нова Ґенерація".

У 1937 р. Сельський знову побував у Парижі, але тепер пріоритети були вагоміші і вічні: Рібера, Тіціан, Рембрандт, Рубенс.

Анексія Галичини Совєтським Союзом (йдеться про "возз'єднання" зі Східною Україною, або "приєднання" до Совєтського Союзу) для Сельського та й, зрештою, для всіх мистців, для яких творчість була сенсом життя, стала страшним ударом і прозрінням. Нав'язуваний державою в особі новоствореної організації СХ (Спілки художників) єдиний метод -- соціалістичний реалізм -- заполонив все. Частина галицької творчої інтелігенції, що була вихована на ідеалах свободи і культурних традицій Европи, виеміґрувала на Захід. Невелика група артистів, що були політично незаанґажованими, спробувала творити в нових умовах. Лещата соцреалізму, творчої пролетаризації (чи радше -- люмпенізації) сприяли створенню певного, ізольованого від офіційного мистецького життя, середовища. Митці, аристократи духу, тобто люди особливого штибу, творчість яких часто базувалася на протилежних засадах, потягнулися один до одного. У будинку Сельських збиралися по два-три рази на тиждень господарі Роман і Марґіт Райх-Сельська, Роман Турин, Омелян Ліщинський з сином Любартом, Вітольд Манастирський, Леопольд Левицький, донька Івана Труша Аріадна, Марія Вальницька. З роками долучалися представники наступних ґенерацій -- Карло Звіринський, Данило Довбошинський, Володимир Патик, Степан Коропчак, згодом -- ще молодші -- Роман Петрук, Петро Маркович, Зеновій Флінта, Олег Мінько, Богдан Сойка, Іван Завадовський та інші. Чому саме помешкання Сельських стало своєрідним Салоном, острівцем, де збиралися львівські артисти-інтелігенти? Відповіддю на це може послужити фраґмент спогадів учасника цих зібрань Карла Звіринського: "Збиралися ми у Сельських. Чому в них? Тому що саме цьому подружжю, що жило тільки творчістю, ситуація, що склалася, загрожувала найбільше. А крім того, саме вони були найбільшим авторитетом у цьому колі". Говорилося про мистецтво, про те, як залишатися собою в нових умовах, як не зрадити власному кредо, про можливий компроміс та його межі.

"Салон Сельських" проіснував від 1940-х до 1970-х рр. Вище окреслене коло артистів, творчість яких не відповідала офіційним вимогам, не підтримувалось державою. Їх твори не закуповувались державними комісіями, вони не отримували фінансових престижних замовлень. Основним засобом існування була педагогічна робота. Роман Турин і Омелян Ліщинський працювали в Дитячій художній школі, Роман Сельський -- в Інституті прикладного та декоративного мистецтва. Для нього це був один з найскладніших періодів життя: з одного боку европейська освіта і світогляд, любов і повага студентів; з іншого -- соціалістичний реалізм і навчальні програми. Для тогочасного колективу Інституту і духу, що там панував, Сельський був чужорідним тілом. Він несвідомо очолював і провадив своєрідну боротьбу з соцреалізмом у різних його проявах. Якби не Сельський та його творчість, то мистецтво Львова сьогодні було б цілком іншим. Його аристократизм і внутрішнє благородство, його спосіб життя, зовнішність й інтелект змушували навіть ідейних противників приховувати свою нехіть до нього. Ось як згадує цей період життя учень Сельського -- Карло Звіринський: "Він і його противники репрезентували два різні світи, дві різні культури -- Захід і Схід, Европу і Азію (мабуть, мова йде про педагогів, присланих з Совєтської України. -- Примітка автора). Важка і нерівна боротьба між людиною й ідеологічною машиною велася впродовж 30-ти років -- до виходу Сельського на пенсію. Сьогодні учасники цієї боротьби заперечують свою участь у протистоянні, називаючи себе його сподвижниками і навіть учнями". У ті часи малярство стало для Сельського втечею від дійсности в світ краси.

Найяскравішим свідченням відношення офіціозу до Романа Сельського є те, що Львів відкрив для себе творчість маестро тільки у 1976 р., коли відбулася його перша велика індивідуальна виставка (авторові на той час було 73 роки) у Львівській картинній галереї. Колосальний успіх виставки, що стала найбільшою мистецькою подією того десятиліття, тисячі відвідувачів стали своєрідною запізнілою сатисфакцією для Маестро, який тривалий час перебував на марґінесі мистецького життя, початком запізнілого справжнього визнання.

В чому таємниця сьогоднішнього тріумфу творчости Сельського? Причин і пояснень багато. Галичанин, вихований на традиціях Західної культури, прожив довге життя і став своєрідним ланцюгом, що поєднав багато ґенерацій львівських художників. Завдяки внутрішній харизмі, інтеліґентності, ерудиції, способу життя і поводження Роман Сельський був своєрідним магнітом, центром притягання для навколишнього оточення. Своєю творчістю він фактично залучив львівських малярів до европейських пошуків. Протягом кількох десятків років Сельський залишався центральною постаттю мистецького життя Львова.

Залежно від часу, оточення й обставин, у процесі формування Сельський перейшов багато етапів у своїй творчості. О. Новаківський, К. Сіхульський, Ю. Мегоффер, Ю. Панькевич, Коварський... Львів, Краків, Париж... Конструктивізм, кубізм, надреалізм, неокласицизм, імпресіонізм, постімпресіонізм, фовізм -- всі ці новітні тогочасні течії, поза сумнівом, наклали свій відбиток на творчість Сельського, особливо в часи становлення. Ще вчора реальні предмети і речі, наступного дня трансформувались у нереальні форми. Усе зображене на полотні -- люди, ліс, море, пні -- в нього трактуються рівновартісно. Сюжет, тема -- існують, однак художник досягає успіху барвою, фактурою, ритмом ліній. Зрілий Сельський -- це, передусім, вирафінована композиція, ідеальна організація простору, декоративна організація площини, багата палітра та гармонійне співвідношення кольорів. У картинах відсутні будь-які жанрові чи сюжетні обмеження або рамки: декоративні композиції, портрети, морські чи карпатські краєвиди. Карпати займають особливе місце в творчості Сельського. Будучи зрілим майстром, часто перебуваючи на Гуцульщині на відпочинку-пленері, він зумів побачити, відчути і зобразити навколишній світ не очима гостя -- стороннього спостерігача, а людини, що дихає з гуцулами одним повітрям, живе органічно з ними і навколишньою природою одним життям. Карло Звіринський стверджував, що "після Сельського ніхто не зможе так зобразити і зафіксувати Карпати у своїх творах, тому що вже не буде тих Карпат і не буде такого художника".

Упродовж всього життя малярство для Сельського було сенсом життя. Якось, незадовго до смерти, Сельський цілком серйозно сказав: "Цікаво, чи на "тамтому світі", якщо він є, можна малювати? Якби знати, шо так, то я цілком не боявся би смерти".

Сьогодні, коли дилетанство і банальність, компілят і вторинність є в пошані, на відміну від індивідуальности, шляхетности, артистизму, малярство Сельського та його світлий образ є яскравим галицьким смолоскипом в сірості української культурної буденности.

P.S. Враховуючи повагу, симпатію і пієтет, які я відчуваю до видатного майстра та його творчости, хочу вибачитись за дещо "сухий" стиль викладу, -- просто факти і реалії є важливіші від особистих емоцій та вражінь.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Освячення Вірменського собору 
  ·  Іван ДРАЧ: Хто буде президентом -- знає тільки Бог 
Погляд
  ·  Не змарнувати б шансу 
  ·  Перестиглий візит Януковича 
  ·  Місто, яке вимагає турботи 
  ·  Чиновницька дружба поза політикою 
Поступ у Львові
  ·  Двері в Європу: швейцар -- Ющенко 
  ·  Кредит буде лише у жовтні 
  ·  За паркування треба платити 
  ·  Гарячої води вже не буде 
  ·  Москвичі хочуть співпраці 
  ·  Ратуша їде в Росію 
  ·  Музей Франка відреставрують 
  ·  Форум Ющенка у Львові 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Піскун домовився з американцями 
  ·  До Європи - за три місяці 
  ·  Омельченко - мер Сум 
  ·  Тимошенко боїться за своє життя 
  ·  СНІД наступає 
  ·  Навала двійників 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  83 уродини Святійшого Отця Івана Павла ІІ 
  ·  Замкнене коло "дорожньої карти" 
  ·  Фламандці і валлони 
  ·  Словаки таки прийшли 
  ·  Індонезійські війни 
  ·  Музичні катування 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Союз "Миргородської" та "Боржомі" 
  ·  Кава без санкцій 
  ·  Ліквідацію підприємств спростили 
  ·  Американці біднішають 
  ·  Євро-долар: хто міцніший 
  ·  Автозавод "Москвич" -- банкрут 
  ·  КОРОТКО 
Дайджест
  ·  Провал української мафії 
  ·  Наслідки аварії 
  ·  Помста Лазаренка 
  ·  Людський вимір трагедії 
Постать у Поступі
  ·  Мистецтво жити 
Ї-Поступ
  ·  Стратеґічний контекст сучасного іррегулярного ведення воєн 
Спорт-Поступ
  ·  Захоплює швидкість 
  ·  Не кажи гоп, поки не перескочиш 
  ·  Українське золото німецького татамі 
  ·  Футбол у виконанні ветеранів 
  ·  ОБЛАСНЕ СВЯТО АВТОМОТОСПОРТУ 
  ·  Хет-трік Шумахера 
  ·  СПОРТ-КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  Історія львівських передмість 
  ·  КАЛЕНДАР