BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| АРХІВ | INDEX 20-21 ЛИСТОПАДА 2001 року |

Діалог понад стереотипами

Лепта німецького режисера Беньяміна Гайслера слідству в кримінальній справі щодо вивезення стінопису Шульца з України

ТАКЕ ОТ КІНО


Невідомий досі малюнок з автографом Бруно Шульца, датований 1929 р. Світлина з приватного архіву

Остання зустріч журналіста “Поступу” з гамбурзьким кінодокументалістом Гайслером відбулася нещодавно в редакції незалежного культурологічного часопису “Ї”. Німецький режисер, якому належить сенсаційне відкриття в Дрогобичі останнього прижиттєвого стінопису Бруно Шульца, прокоментував своє ставлення до відкриття кримінальної справи проти посадових осіб, які відповідають за збереження новознайдених історичних та мистецьких цінностей, і до реакції світової преси на акт вандальського знищення трьома представниками ізраїльського музею “Яд Вашем” композиційної цілісності твору. Подаємо виклад деяких міркувань Гайслера, над якими саме час замислитися й українській громадськості – незалежно від того, чим завершиться слідство, кому персонально будуть висунуті звинувачення та яким буде рішення суду. Це проблеми усвідомлення моральної відповідальності суспільства за мультикультурні історичні надбання, а також орієнтації на міжнаціональне примирення не тільки в неокресленому майбутньому, а й у сьогоденні.

– Пане Гайслере, що привело вас знову до Львова?

– Цей візит, як і попередні, пов’язаний із моїм фахом: у Дрогобичі я знімав документальну кінострічку про митця світової слави Бруно Шульца, невідомого хіба лише у своєму рідному місті.

– Ви пережили і щасливий момент знахідки, і гірке розчарування від її втрати. Чи це якось вплинуло на режисерський задум?

– Те, як зі стін дрогобицької вілли було відідрано фрагменти стінопису Шульца, що нез’ясованим шляхом вивезені з України, приголо мшило мене настільки, що кардинально вплинуло на фільм, ставши поворотним пунктом подальшого створення кінокартини. Попри ті інсинуації, які намагалися виснувати дрогобицькі керівники довкола моєї кіногрупи, я не припиняв роботи. Основою фільму стали інтерв’ю осіб, знайомих зі Шульцом, і наші наполегливі пошуки. Відкриття трапилися і в Ізраїлі, де в одній із приватних бібліотек вдалося віднайти невідомий досі малюнок митця.

– Вас не дивувало, чому офіційна влада України так довго не могла визначитися з провадженням слідства у справі вандальського викрадення Шульцових темпер?

– Важливо, що прокуратура все-таки відкрила справу. І я вислав своєму представникові в Україні касети з записом розмови з владною верхівкою Дрогобича, яка відбулася ще до того, як світ довідався про знахідку. Хотів би не тільки передати цей запис у прокуратуру, а й оприлюднити в пресі деякі фрагменти розмови. Думаю, що це зняло би подібні запитання. Оскільки я відчуваю відповідальність за знахідку, то зважився надати прокуророві плівки, де зафіксовано, що чиновники Дрогобича були добре обізнані, якою цінною є знахідка, а також якої ваги митець її створив та за яких обставин. У своїх пізніших висловлюваннях вони суперечать самі собі, перекручуючи факти.

Запис зроблено 16 лютого – під час зустрічі керівників міста й експертної групи. Розмову супроводжує переклад, з якого видно, що ми відразу усвідомлювали цінність віднайдених картин, що нам одразу йшлося про долю Калюжних, – щоб вони не були використані. Тоді ще мер хотів було опечатати комірчину Калюжних, але потім узяв до уваги листа, де ми просили забезпечити збереженість знахідки, підтвердивши це своїм підписом.

– А ви збираєтеся звернути увагу прокуратури на зникнення ще одного фрагменту стінопису, про який чомусь ніхто не спохопився?

– Так, це зовсім новий факт у цій справі. Йдеться про те, що в експертному висновку, з яким я ознайомився наприкінці серпня, відсутнє фото одного фрагменту, який зафільмований мною напередодні експертизи – у суботу 9 червня. Переглядаючи свої кадри, я побачив, що на стіні є зображення коней. А в понеділок експерти його вже не зафіксували. 11 червня об 11 годині ми мали домовленість з експертами зайти до цього приміщення. Однак міський голова не хотів давати дозволу на вступ до помешкання. До 16 години ми в дворі чекали на експертів. Упродовж цього часу до помешкання Калюжних заходили Метик і Михаць. Потім вийшла донька Калюжних і заходилася сваритися, що ми там хочемо робити музей фашиста Ландау. Врешті експерти зайшли до комірчини й задокументували те, що залишилося. Куди й коли поділися коні – невідомо.

– Вас зачепило звинувачення в тому, буцімто ви хочете зробити музей на віллі гестапівця?

– Але ж не гестапівцю, а Шульцу! До речі, цим Ландау потім багато спекулювала дрогобицька влада. Я добре усвідомлюю, яким він був нелюдом.

– У листі до генерального секретаря ICOM Мануса Брінкмана на адресу паризької штаб-квартири цієї міжнародної організації музеїв, директор “Яд Вашем” Авнер Шалев докладно описав, якою саме була співпраця з мером, його заступником та керівником відділу культури міськради Дрогобича. Звідси випливає, що вони не тільки були обізнані з намірами представників “Яд Вашем” вивезти до Ізраїлю фрагменти стінопису, а й сприяли цьому. Чому, на вашу думку, Дрогобицька прокуратура була незацікавлена дослідити це листування?

– Я маю тільки копію, ласкаво надану мені секретарем ICOM Тома Жандьє. Прокуророві ще не пізно особисто скласти запит до “Яд Вашем” і отримати оригінальну відповідь на питання про ці зв’язки.

– До речі, Авнер Шалев у тому листі акцентує на тому, що в Україні ці твори були приречені, адже вони мало кого б тут цікавили (при цьому директор “Яд Вашем” посилається на інтерв’ю Возницького “Високому замку”, де Шульца названо третьорядним художником), у такий спосіб виправдовуючи дії своїх емісарів.

– Та навіть та реставраційна фундація, з якою співпрацює Додо Шенкав (один із причетних до вивозу Шульцового малярства), зараз уже так не чинить із фресками, як це зробили на замовлення “Яд Вашем”! Цей науковий аргумент може відграти не останню роль для повернення викраденого в Україну. Про це я консультувався багатьма музейниками.

– Ви пропонували заснувати в Дрогобичі Центр міжнародного порозуміння із меморіумом Бруно Шульца. Ці наміри в минулому?

– Мені шкода просто так розпрощатися з надією на реставрацію навіть того, що залишилося. Я вислухав безліч думок – і в мене виникла нова ідея. По-правді кажучи, вона не дуже відрізняється від початкової. На моє переконання, цей будинок таки має стати місцем зустрічі минулого й майбутнього. З ким я тільки не говорив із Єврейського конгресу, всі це схвалюють. Але має бути заява з українського боку, що і як має намір робити ваша держава з цією знахідкою. Наразі такої визначеності немає. Розумієте, незалежно від того, що коїтиметься в Україні, повинен бути чіткий сигнал назовні, щоби громадськість світу була поінформована про плани щодо цього будинку. Я розумію, що вже навіть перший крок – відселення мешканців – є вельми проблемним. Це тривале завдання, розв’язання якого потребуватиме врахування інтересів мешканців, держави і громадськості. Але головне – мати чітку мету. Тоді б можна було залучити до роботи й “Яд Вашем”, порушивши питання про повернення оригіналів та компенсацію збитків. Та це все – за умови, що фрески більше не будуть переміщати.

– Ваш останній візит до Дрогобича не перекреслив ваших намірів?

– Ситуація з фресками – лише малий приклад, який дає великосяжні висновки про ситуацію в Україні загалом. Мене схвилювало, що в парку, де застрелено Шульца, поставили пам’ятник Бандері. Я знаю, що таке формулювання може спровокувати певне коло стереотипів. Тому я себе запитую, що це за знак для світової громадськості? Адже вона має бути в курсі: невже Шульц тут і справді нікому не потрібний? Вважаю, що, на противагу таким людям, як Радзієвський, тут мають бути почуті люди, які хочуть дбати про пам’ять Шульца. Я бачу цих людей – і тут, і за кордоном. Прихильників було би більше, коли б концепцію відкриття музею пропагувала масова преса. Проблему свідомості тих людей, які погоджуються з Радзієвським, можна було б вирішити серією публікацій про те, як Шульц любив своє рідне місто. Допомогло б у цьому й перевидання його прози, і поширення поштівок із репродукціями. Треба тільки розпочати діалог понад стереотипами.

– Зрештою, ваш фільм також прислужиться цій шляхетній справі. Коли очікувати його прем’єри?

– Зйомки завершено. Матеріалу є на 80 годин, а його треба увібгати в 90 хвилин екранного часу. Попереду – етап праці над монтажем фільму, й це відбуватиметься на нашій студії в Німеччині.

Фільм матиме свою внутрішню драматургію: це своєрідний концерт хору голосів, які висвітлюють, що сталося (до такого вирішення підштовхує стилістика самого Шульца), – без жодних коментарів чи висновків. Фільм буде готовий на початку березня.

Розмовляла Марта Гартен

POSTUP - ПОСТУП
№177 (835),
20-21 ЛИСТОПАДА 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Розкол в УНА-УНСО?
·Парадокс влади
·ВСЕРЕДИНІ
·До виборів електроенергія не подорожчає

ПОГЛЯД
·Ви боїтеся відпускати дітей до школи?
·Страшно, бо назавжди

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Кендзьор:СДПУ(о) - рахунок 1:0
·3 грудня місто може опинитись без води
·ХРОНІКА
·Владі двірники не потрібні

НАША СТОЛИЦЯ
·Партія влади визначилась
·На кордоні незвична активність
·"Дембель" стартує
·"Віва-чемпіон"
·Вечірка для вибраних - під знаком романтики

ПОСТУП З КРАЮ
·Масове отруєння дітей
·Інтелектуальна власність в Україні стає більш захищеною
·Міських депутатів обиратимуть по-новому?
·Розкол в УНА-УНСО?
·КРАЄВИД

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Солтис - утікач чи самогубця?
·Ібрагім Ругова святкує перемогу
·За смерть Лумумби доведеться відповісти
·До теракту в США причетні й іспанці
·Непристойний заповіт мільйонера
·Стриптиз-акція "зелених"

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·До виборів електронергія не подорожчає
·"Нафтогаз" модернізується
·ЕКОНОВИНИ
·Дають - бери, б'ють - утікай
·Уряд думу думає

АРТ-ПОСТУП
·Українська монументальна музика сучасності
·Діалог понад стереотипами

ЛИСТИ ДО ПОСТУПУ
·ВІДКРИТИЙ ЛИСТ
·ШАНОВНА РЕДАКЦІЄ

СПОРТ-ПОСТУП
·Х'юїт закріпився на першій сходинці
·Тріумфальне повернення короля
·Клочкова розпочала сезон перемогами
·"Динамо" наздоганяє "Шахтар" за втраченими очками
·Скрипник ставить на коліна "Баварію"
·СПОРТ-БЛІЦ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Хто у світі найгарніша?

 






 

Wertep top 100