BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| АРХІВ | INDEX 20-21 ЛИСТОПАДА 2001 року |

Українська монументальна музика сучасності

КОНЦЕРТ КОНЦЕРТІВ

Михайло ШВЕД


Юрій Ланюк. Світлинa Вікторії Садової

Для Львова концерт, на якому прозвучали “Палімпсести” Юрія Ланюка та “Реквієм для Лариси” Валентина Сильвестрова у виконанні Державної хорової капели “Думка” та Національного симфонічного оркестру України під керуванням Володимира Сіренка, став одним із знакових.

“Саме відбір творів, які вже або займають серйозне місце в сучасній музиці, або молодих, проте по-справжньому талановитих, а також концептуальність цього фестивалю сучасної музики “Контрасти” відрізняють його від багатьох інших. У цьому – серйозність “Контрастів”, – вважає Лауреат державної премії ім.Шевченка, з.а. України Володимир Сіренко. – Цей фестиваль не перетвориться на черговий пленум Спілки композиторів, а організатори не бояться когось образити, не запросивши до участі. Це їх фестиваль, їх право запрошувати того чи іншого автора. Твори Ланюка і Сильвестрова, львівська прем’єра яких відбулася під час фестивалю, вже мають своє самостійне життя. Я більш ніж певен, що вони матимуть довге життя незалежно від того, чи будемо ми їх грати та чи відбудеться сам фестиваль... Хорошу сучасну музику я, звісно, люблю, а критерії такі ж, як і щодо класичної...”

Львів’янина Юрія Ланюка знають переважно як майстра камерних композицій, тому слухачі були приємно здивовані новим монументальним твором – “Палімпсестами”, які постали на замовлення Едмонтонського симфонічного оркестру в 1999 році та йому ж і присвячені. Сам композитор в анотації до фестивального буклету зазначає, що термін “палімпсест” означає старовинний пергамент, на який у різні часи нанесено пластами різні тексти, які внаслідок часу та стирання можуть проглядати. Для композитора це можливість мислити полістилістично, коли під виглядом різних пластів співіснує різна музика – тональна й атональна, а також різні тексти: фрагменти Біблії старогрецькою та поезія Василя Стуса українською.

У творі Ланюка відчуваємо наявність двох світів – ідеалістично-духовного та стражденно-земного, які співіснують у вигляді пластів, що ніби “проступають” по черзі у партитурі життя... Оркестр та хор композитор також мислить диференційовано. Цікавим видається й трактування українського мелосу в хоровій партії, що “обростає” дисонуючими співзвуччями, ніби проходить крізь призму людської уяви, яка, наче криві дзеркала, індивідуально заломлює дійсність. Зрештою, кожен сам мав змогу “читати” ті чи інші пласти по-своєму...

Надзвичайно цікавим видається “Реквієм для Лариси” Валентина Сильвестрова, створений композитором у 1997-99 рр. і присвячений пам’яті дружини. Питання Вічного пронизують весь твір, побудований надзвичайно цікаво: рух від драматичного земного до потойбічного виміру (середня частина, яка є “тихою” кульмінацією) – і знову повернення у перший вимір, щоб, зрештою, усе ж розтанути у Всесвіті... Цей твір є дуже характерним для Сильвестрова, “майстра подолання гравітації”, якому, за словами композитора Арво Пярта, притаманний “політ” у музиці. Так, він літає у Вічності, у часі, понад своїм творчим доробком. Це відчувається й у вільному переосмисленому використанні стилістики різних епох (зокрема Моцарта), в наявності тих різних елементів власного стилю, які проявлялися в тих чи інших його творах (5-та Симфонія, хорова симфонія “Кавказ”, “Тихі пісні”, “Вісник” для струнних тощо).

Звертає на себе увагу кульмінація – як зазначає доктор мистецтвознавства Стефанія Павлишин, “...глибока простотою і задушевною щирістю. Композитор використав тут одну зі своїх “Тихих пісень” на Шевченкові слова “Прощай, світе, прощай, земле”. Тут і найвище висловлення особистого болю, і зосередження всього національного, українського. “Слухаючи Реквієм, маєш відчуття, що композитор ніби намагається підсумувати на філософському рівні власне розуміння проблем Буття й Вічності, що подекуди відчувається у, можливо, підсвідомому намаганні зібрати уламки музичної культури останніх 400 років, яка постраждала від дещо руйнівного авангарду – “атомної зброї в руках терористів”(Пярт).

Звісно, ці два твори згодом будуть оцінені музикологами, які разом із Часом визначать їхнє місце у світовій культурі. Проте вже тепер зрозуміло: вони стали ще однією сторінкою розвитку української монументальної музики.

POSTUP - ПОСТУП
№177 (835),
20-21 ЛИСТОПАДА 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Розкол в УНА-УНСО?
·Парадокс влади
·ВСЕРЕДИНІ
·До виборів електроенергія не подорожчає

ПОГЛЯД
·Ви боїтеся відпускати дітей до школи?
·Страшно, бо назавжди

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Кендзьор:СДПУ(о) - рахунок 1:0
·3 грудня місто може опинитись без води
·ХРОНІКА
·Владі двірники не потрібні

НАША СТОЛИЦЯ
·Партія влади визначилась
·На кордоні незвична активність
·"Дембель" стартує
·"Віва-чемпіон"
·Вечірка для вибраних - під знаком романтики

ПОСТУП З КРАЮ
·Масове отруєння дітей
·Інтелектуальна власність в Україні стає більш захищеною
·Міських депутатів обиратимуть по-новому?
·Розкол в УНА-УНСО?
·КРАЄВИД

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Солтис - утікач чи самогубця?
·Ібрагім Ругова святкує перемогу
·За смерть Лумумби доведеться відповісти
·До теракту в США причетні й іспанці
·Непристойний заповіт мільйонера
·Стриптиз-акція "зелених"

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·До виборів електронергія не подорожчає
·"Нафтогаз" модернізується
·ЕКОНОВИНИ
·Дають - бери, б'ють - утікай
·Уряд думу думає

АРТ-ПОСТУП
·Українська монументальна музика сучасності
·Діалог понад стереотипами

ЛИСТИ ДО ПОСТУПУ
·ВІДКРИТИЙ ЛИСТ
·ШАНОВНА РЕДАКЦІЄ

СПОРТ-ПОСТУП
·Х'юїт закріпився на першій сходинці
·Тріумфальне повернення короля
·Клочкова розпочала сезон перемогами
·"Динамо" наздоганяє "Шахтар" за втраченими очками
·Скрипник ставить на коліна "Баварію"
·СПОРТ-БЛІЦ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Хто у світі найгарніша?

 






 

Wertep top 100