BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення




Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| АРХІВ | INDEX 21-22 ЛИПНЯ 2001 року |

Радикальність і святість

ПРАВО

о. д-р Михайло ДИМИД

Основним питанням і проблемою теперішньої Української Греко-Католицької Церкви, та й не тільки теперішньої, є, напевно, не питання виборювання у когось своїх прав чи намагання отримання привілеїв, яких нам ніхто не надавав і не дасть, а намагання повнішого усвідомлення свого буття, своєї тотожності, своєї ідентичності. Прикладом тут міг би послужити, говорячи про самоуправність нашої Церкви, факт підписання Унії з Римом, де єпископи мали достатню самоуправу, однак на те, щоби злитися в один моноліт, що називається Патріархатом (влада якого походила б від єпархій), вони нібито не мають права.

Зараз ми є свідками осмислення східного церковного устрою західними богословами і каноністами, які не звільнилися ще від стереотипу, що Римська і Вселенська Церкви – не одна, а дві різні істини. Так, наприклад, щодо питання Патріархату, то Римська Церква на своєму ІІ Ватиканському Соборі запропонувала як норму антиісторичну і антисхідну практику творення Патріархату на основі Папської юрисдикції, а не з базових церковних організацій, тобто на основі єпископських престолів. Така ж Тридентійська ментальність чітко проявляється в 9-й главі Декрету про Східні Католицькі Церкви, коли, з одного боку, стверджується, що Патріархи посідають зі своїми Синодами всяку владу, а з іншого – застерігається право Римського Престолу на можливе кожночасне втручання. А це, зрозуміло, гарантує патерналізм не Патріарха даної Церкви, а Римського Архієрея. За такою схемою виходить, що Патріарх стає якимось посередником, котрий, з одного боку, має надєпископську владу, що вповні не відповідає східному порядку, а з іншого – є лишень Римським ставлеником, котрому надається універсальна юрисдикція з широкою, однак обмеженою, автономією.

Ці соборові рішення, які опираються також на постанови І Ватиканського Собору про те, що Папа має “найвищу, повну, безпосередню і загальну звичайну владу в Церкві” (це повторено в Кодексі Права, який Римська Церква приготовила для Східних Католицьких Церков), свідчать не про якийсь радикальний і святий крок, щоби Східні Католицькі Церкви могли бути самими собою і структурно розвиватися, а радше про “систематизацію та детальне обмеження патріаршої, чи навіть єпископської, влади”. Це, очевидно, унеможливлює існування незалежної автокефальної справжньої Церкви, яка була би в сопричасті з Римською Церквою. Такі подібні до Церков структури ніколи не були і ніколи не зможуть стати чинниками єдності.

Православні богослови, мабуть, мають підстави і рацію, коли говорять про уніятів як про “гібридів” неповноцінних Церков, а партнер по сопричастю, який собі приписує ексклюзивність у такому сопричасті, тобто Рим, напевно, не здає собі справи, що його велич і добра воля можуть задушити маленькі й слабі Східні Католицькі Церкви. Для того, щоби принаймні хотіти єдності, не кажу вже про те, аби її осягнути, замало свідчити про великодушне надання можливості існування тим Церквам, але потрібен і практичний радикалізм конкретних сміливих кроків, які мали б за теоретичну підвалину лише сотеріологічне добро Церков. Таке становище було б тим свідченням, яке православні й протестантські Церкви прийняли б як щирі прагнення, а не як чергову “наживку”, щодо нового унійного плану; вона гарантувала би, насамперед, богословсько-догматичний зміст церковності, а рівночасно наголошувала б і аспекти обряду, однак вже у другорядному плані.

Такий радикалізм означає дійсні братерські відносини, тобто коли між братами не йдеться про ніякий розподіл влади та ніяку підозру, що його автономне життя зможе перекреслити саме братерство, а про вирозуміння, що братерство, яким би воно не було, не може затертися. В нашому контексті це означало б святу відвагу Римського Престолу надати повну автономію помісним Церквам в усіх сферах життя, без затримання ніякого казусу Римському Архієреєві*, і, таким чином, реально уможливити їм стати позитивними чи негативними акторами на сцені змагання Церков до Христової єдності. Єдиним зв’язком було б сопричастя нововибраного Патріарха, отримане від старшого брата – Римського Патріарха.

За такого стану речей у поодиноких Східних Католицьких Церквах на основі їхньої церковності та їхніх єпархій, згуртованих в одне тіло Божим народом, яке відправляє Євхаристію і через переосмислення Слова творить богослов’я, не тільки повернулося б, але й далі самостійно розвивалося би право на суверенну ініціативу. Якби така ситуація протривала кілька генерацій, то, напевно, це дозволило б православним побачити позитивний приклад незалежного існування Церкви у сопричасті з Римом і якось відкрити їхні серця і розум до прагнення місцевого поєднання. Це стало би можливим, бо не відчувалося б мінімального применшення власного буття. Більше того, через віднайдення власної ідентичності та певності, що власна церковність походить не від Рима, а через пережиття Євхаристії на власних землях, це уможливило би локальний церковний діалог.

Очевидно, все було б узаконеним через утворення Східними Церквами такого канонічного права, яке мало би власну, тверду і сильну, еклезіологічну підставу. А це, у свою чергу, було би гарантією дійсних, виключно братерських відносин між Римом та іншими Церквами, творило би Католицьку Церкву.

Автор – директор Інституту церковного права Львівської Богословської Академії

POSTUP - ПОСТУП
№111 (769),
21-22 ЛИПНЯ 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Нарада в Генуї
·Вишукана похвала Еросу
·В НОМЕРІ
·Нещасливий жереб "Шахтаря"

ПОГЛЯД
·Ви які книжки читаєте?
·Кінах Анатолій

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Українське православ'я за крок до об'єднання?
·Для Аграрної партії Ющенко - абсолютно сприйнятлива фігура
·ХРОНІКА
·Червоний Хрест - у дії
·Назад до природи
·Інформація як ліки від безробіття

ПОСТУП З КРАЮ
·КРАЄВИД
·На волю з чистим сумлінням
·Кінах перебирає політичний хліб Ющенка
·Марчук "чистить" Держкомзв'язок?
·Черкаські таксисти захопили центр міста
·Праві в Україні: сьогодення та перспективи

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Хіпі-кілер у кайданках
·Росія відчиняє двері мігрантам
·Чехи захищають свою АЕС від німців

ПОСТУП НАУКИ І ТЕХНОЛОГІЙ
·НАСА хоче "відірвати" шматок Сонця
·Клітини зі штучно отриманого людського ембріона
·Загадку Дельфійського оракула відгадано
·У США заборонено споживати м'ясо клонованих тварин
·АЕРОКОСМІЧНІ НОВИНИ

КНИЖКОВИЙ ПОСТУП
·"Четвер" перебрався у Львів
·А де ж пристрасть?
·"РІЧ", яка завжди з тобою

ДУХОВНИЙ ПОСТУП
·Митрополит Андрей мусить спершу стати святим у наших серцях
·Радикальність і святість

АРТ-ПОСТУП
·nаша аfіша
·Літургія сцени-студії "Галіціана"

СПОРТ-ПОСТУП
·Зідан: людина, котра стала золотою
·СПОРТ-БЛІЦ
·На "туманний Альбіон" - по перемогу!
·Чим переймаються знаменитості?

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·світлина тижня