BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення




Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| АРХІВ | INDEX ЧЕРВНЯ-4 ЛИПНЯ 2001 року |

Запитання без відповідей

Фестиваль європейського кіно у Києві

ФЕСТИВАЛЬ

Надія МОРЕНЕЦЬ, Київ

Нещодавно у Києві проходив фестиваль європейського кіно, в межах якого показувалися найкращі кінороботи з країн Європейського Союзу, зняті переважно упродовж останніх трьох років. Програма виявилася досить насиченою і жанрово різноманітною: за короткий термін було показано 15 фільмів, практично кожен з яких можна вважати яскравою кінематографічною подією.

Об’єднуючим мотивом представленої кіносолянки, окрім щасливої належності авторів до ЄС, можна було б назвати виразну світоглядну парадоксальність та уникання заяложених постулатів. Поняття про добро та зло – дуже відносні, а тому й абсолютної істини не існує.

Ось, наприклад, “У Китаї вони їдять собак” (Лассе Спанг Ольсен, Данія, 1999) – саме така релятивістська “мораль” цього “кримінального чтива” по-скандинавському. Як відомо, гастрономічні смаки європейців дещо відрізняються від гурманських запитів азіатів, однак навряд чи знайдуться більш-менш переконливі аргументи на користь тієї чи іншої кухні, тому й не варто надто перейматися. Насправді фільм далекий від кулінарної тематики, хоча кілери там за основним своїм видом занять – кухарі. Проте кримінальні екзерсиси героїв навряд чи так захоплювали б, якби не гумор – блискучий, усепроникний, неперевершений.

Подібну проблематику підіймає й Флоріан Флікер (Австрія, 2000) у фільмі “Напад”. Безглузді обставини зводять разом трьох чоловіків за знайомою, здавалося б, схемою: грабіжник, потерпілий, свідок. Типовість ситуації, однак, не завжди забезпечує типовість розв’язки. І тут замість кривавої та блискавичної розправи добра зі злом в сталлонівському стилі маємо психологічну драму, яка повністю зміщує звичні акценти та ставить більше запитань, аніж дає відповідей.

Трагікомедія “Утікачі” (Бруно де Алмейда, Португалія, 1999) також навряд чи могла б бути ілюстративним матеріалом для якого-небудь лозунгу: пригоди двох друзів однієї ночі на вулицях Нью-Йорка перетворюються на безглуздий фарс, сенсом якого є втеча. Для одного з них це просто втеча з-за ґрат, для іншого – втеча із в’язниці буденності, для обох – втеча в нікуди...

Утім, суспільна тематика в сучасному європейському кіно не обов’язково підноситься на екзистенціальний рівень, бо подекуди вона знаходить вираження у зверненні до такої конкретної проблеми, як наркотики: “Стукач” (Жан ван де Велде, Голландія, 2000), “Грушеве дерево” (Франческа Аркібуджі, Італія, 1998). Узагальнений висновок після перегляду обох фільмів – ми безсилі у боротьбі з цим соціальним злом, однак завжди треба пам’ятати про дітей.
Також було кілька фільмів на військову тематику: “Сестричка” (Тару Мякеля, Фінляндія, 1999) – історія кохання на тлі радянсько-фінських бойових дій; “1922” (Нік Кундурусос, Греція, 1977-78) – жорстокість та насильство у грецько-турецькому виконанні у відповідний період.

Але все ж таки набагато цікавішими були і залишаються фільми про людські взаємини. Хто знає, наскільки ненормальним треба вважати доброго, галантного і зворушливо-лагідного хлопця, який поступово втрачає себе, коли чує “Чужі голоси” (Саймон Селан Джоунс, Великобританія, 2000)?..

Взаємини героїв фільму Рікардо Франко “Щаслива зірка” (Іспанія, 1997) видаються й зовсім сумнівними з точки зору загальноприйнятної моралі. Раффа не може мати дітей, однак зустріч з уже вагітною Мариною дарує йому омріяне щастя батьківства. Та найцікавіше починається далі, коли біологічний батько, Даніель повертається з чергової відсидки: він не те щоби претендує на якісь права, просто йому немає де пожити... І знову ж таки – ні вам “африканських пристрастей”, ні кіднепінгу! Складні, конфліктні стосунки героїв поступово переростають у зовсім родинні взаємини, а Раффа... стає батьком ще однієї дочки Даніеля. Таке от європейське кіно, навіть коли воно іспанське...

Зрозуміло, що було б дивно, якби в руйнуванні моральних стереотипів обійшлося без шведів. Таки не обійшлося, і ми мали нагоду бачити прекрасну стрічку “Разом” (Лукас Мудісон, Швеція, 2000) на вічну тему сімейного життя (підкреслюю – сімейного життя по-шведськи!). Колізія розгортається на фоні тотальної свободи особистості, життя у комуні та кохання всіх можливих кольорів.

Після такого скандинавського розкріпачення проблеми італійських аристократів середини XVIII століття з їхнім консерватизмом, сексуальною стриманістю (“Роза і Корнелія”, Італія, Джорджо Тревес, 1999) викликають лише здивоване стенання плечима: “Темні люди, дикі звичаї”...

Незрівнянно кращим є фільм “Похмура неділя” Рольфа Шубеля (Німеччина, 1999). Це, безумовно, – один із лідерів фестивалю. Десь уже розпочалася Друга світова війна, однак у Будапешті ще триває цілком мирне життя. Красиве місто, красива музика, красива жінка, красивий любовний трикутник – нетиповий, мирний, де всі троє одне одного люблять... Згодом красиве місто починають руйнувати німці, красива музика кличе до самогубства, кохання до красивої жінки не стає гарантом порядності, а красивий трикутник руйнується – не з середини, а зовні, четвертим...

Французький фільм “Чудова робота” (Клер Дені, 1999), знятий в імпресіоністичній манері (погляд на життя з точки зору фанатично відданого своїй справі легіонера), довів абсолютну відносність усіх можливих життєвих переконань, а тому цілком логічно завершив фестиваль.

Усі фестивальні роботи – зокрема й ті, що тут не були згадані, – виразно свідчать про те, що феномен європейського кіно (складного, глибокого, психологічного, іронічного і просто дуже гарного) продовжує існувати і перебувати в переконливій опозиції до схематизму, поверховості та категоричності, на які страждають більшість американських фільмів. Стомлений голлівудськими виробами, київський глядач пристрасно виборював право потрапити в Будинок кіно на кожен фестивальний фільм, а тому був змушений поглинати якісну кінопродукцію оптом, по 2-3, а то й 4 фільми на день. Однак оскільки альтернативою була “Мумія повертається” у Кінопалаці, фактично альтернативи не було...

POSTUP - ПОСТУП
№98 (756), 28
ЧЕРВНЯ-4 ЛИПНЯ 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Папа благословив Україну

ПОГЛЯД
·Вам наша Конституція допомагає?
·Папа поїхав. Він приїде ще

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Вручено Нагороди українсько-польського поєднання
·Замість будинку в повітря злетіли шість міліціонерів
·"Поступ" у "Поступі"
·У ЦУМі шукали вибузівку
·Пожежа на "Полімінералі"
·Ситуація стабілізується
·"Я знаю Львів, запитай мене, будь ласка"
·Два львівські Рухи нарешті помирилися?

ПОСТУП В ІВАНО-ФРАНКІВСЬКУ
·Природа виправляє помилки людей
·Для туристів вимагають пільг
·Хочеш грошей - повісь черепаху
·Мішок грошей подарували музею
·Тисмениччина має герб
·Вода: холодна, гаряча, мутна і ніяка
·Бізнесмени прагнуть благородного співзвуччя

ПОСТУП З КРАЮ
·Вибори під загрозою
·Дружина Ющенка вимагає морального відшкодування
·ЄБРР не виконує зобов"язання перед Україною
·Українська армія матиме поліцію
·Конституція почала діяти повністю
·КРАЄВИД

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Ціна за голову Мілошевича
·Ясир Арафат - галичанин?
·На межі громадянської війни
·Стала мамою у 62 роки

ПАПА У ПОСТУПІ
·Папа благословив Україну
·Наріжний камінь Апостольського візиту
·На згадку про Львів

ТУРИСТИЧНИЙ ПОСТУП
·Війна без крові
·Відпочинок у Карпатах - для різних гаманців
·Переходимо до водних процедур

ПОСТУП КОМП"ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
·Розмір нових транзисторів Intel становить 80х3 атоми
·Microsoft відсилає любителів космічних баталій дивитися порно
·Біл Гейтс забезпечить кожний комп"ютер телефоном
·PC-NEWS
·УВАГА!
·ЗВОРОТНИЙ ЗВ"ЯЗОК
·Netscape йде з ринку бровзерів
·ШКОЛА МОЛОДОГО ХАКЕРА

КРИМІНАЛЬНИЙ ПОСТУП
·ХРОНІКА
·"Тюлька" кинула "Знака"
·Причини вбивства залишаються невідомими
·Убивцю виказала мама

АРТ-ПОСТУП
·Товарна привабливість Скорика
·У реторті духовного співу
·Фрески Шульца непотрібні Ізраїлю?

КІНОПОСТУП
·Підстаркуватих ковбоїв беруть у космонавти
·Запитання без відповідей

КІНОКОНЦЕРТНИЙ ПОСТУП
·Квитки на концерт - за секс
·Єгипетські гірки

СПОРТ-ПОСТУП
·Чилі, Китай, США... Пакистан стане наступним?
·СПОРТ-БЛІЦ
·Андрій Волокітін: "Маю надію, що залишусь у Львові"

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Квитки продаються за цінами автомобілів