BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення




Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| АРХІВ | INDEX 16-17 ЧЕРВНЯ 2001 року |

Постмодерний цілунок Вайльду

КЛАСНО!

Наталка КОСМОЛІНСЬКА

У розпал декадансу, 1892 року, коли із ґрунту прерафаелітської доби Красуні Смерті вже підростали іриси ар-нуво, Оскар Вайльд написав свою “Саломею”.

Донька Іродіади, дружини Філіпа, сина Ірода Великого, що кинула свого чоловіка заради брата його Ірода Антипи, Саломея (у Флавія – Саломія) до драми Вайльда – завжди персонаж негативний. Вишукано-естетське потрактування Вайльдом участі поганської принцеси у мученицькій загибелі Йоана Хрестителя, мабуть, назавжди для європейської культури перевело релігійне і моральне підґрунтя злочину в ділянку сексуальну. А ілюстрації іншого химерника Обрі Бердслея витворили із Вайльдівської сексуальної романтики юності графічний образ жінки-вамп, що в другій половині ХХ століття став логотипом збоченства, фемінізму, садо-мазохізму...

“У любові немає людського обличчя. У неї є тільки лице Бога і лице Диявола. В розкішній панорамі, сповненій пишного божевілля, Оскар Вайльд показав нам лице Диявола в любові”, – писав про “Саломею” Костянтин Бальмонт сто років тому. Світові війни не те що знецінили, а просто позбавили поодиноку смерть в ім’я любові суспільної, а зрештою, і будь-якої уваги. А сексуальна революція і саму любов зробила звичайним побутовим механізмом, десь поміж смаженням яєчні і пранням білизни. Наприкінці ХХ століття європейській людині, особливо коли їй за віком стільки ж, скільки Вайльдівській Саломеї, якось вже абсолютно не випадало говорити про любов у “високому штилі”. Але хотілося! І тоді пост-модерн винайшов рятівний спосіб – ЦИТАТУ. Без жодного ризику виглядати смішним, а навпаки, маючи можливість продемонструвати ерудицію, можна було акцентовано недбалим жестом відкрити коханому(-ній) душу, загорнувшись у пічворкову ковдру із цитат романтичних предків.

Саме колажно-історична стилістика постмодерну стала помічною Олесі Драшкабі, студентці четвертого курсу кафедри графіки Львівської Академії Мистецтв у її арт-проекті “Еротичні комікси за драмою Оскара Вайльда”, представленому у КМЦ “Дзиґа”. Комікс як форма споживання літератури сучасним суспільством дала змогу художниці органічно залишити “в кадрі” гіпнотичний текст Оскара Вайльда. А безмежність образного архіву постмодерну дозволила гармонійно екстраполювати старозавітний сюжет на сучасність.

Саломея, за виглядом – тиражна дівчинка з дискотеки, ніколи не говорила жодній людині таких слів, як героїня Вайльда. В її житті казка чоловічої і жіночої мрії ніколи не змішувалася з реальністю. Але у неї завжди є шанс зануритись у мрію, як у сновидіння, розчинитись у словах і вчинках разючої краси, лягти навзнак у квіти, що всотали давню кров, і побачити небо.

Дисципліна мистецького вислову дозволяє Олесі Драшкабі артистично пройти по тонкому лезу між несмаком поп-культури і банальністю класичної патетичної традиції. А досягнення авторської техніки (нашарування, фактурний третій шар, рваний край колажних фрагментів) не тільки робить арт-проект Драшкаби надзвичайно привабливим естетично, а й дозволяє тішитись нарешті принципово новим кроком у львівській графіці, досягнення якої за останні кілька десятиліть демонструвала нам нещодавно виставка “Листи до світу”.

Що б там не вибрало юне покоління, завдяки Олесі нам трапилась класна нагода через сто років після Вайльда, 2001-го року, мовою сучасного суспільства поговорити про Любов...

P.S. Сьогодні – останній день експонування виставки у КМЦ “Дзиґа”.

POSTUP - ПОСТУП
№92 (750),
16-17 ЧЕРВНЯ 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Буш і Кваснєвський допоможуть Україні
·B HOMEPI
·Нагороду поєднання вручить Папа Римський

ПОГЛЯД
·Ви Ющенкові вірите?
·фах політика

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·ЛТБ: верхи не можуть, а низи не хочуть. Жити по-старому
·Зимові канікули розпочнуться восени?
·Комісії з Києва та Львова об'єднають дії
·Потреби неповносправних враховано
·Травматологам роботи не бракує
·Звинувачують... кіно
·ОРТПЦ можуть знеструмити
·Який був одяг на вбивці?
·У медиків - свято

ПОСТУП З КРАЮ
·КРАЄВИД
·Леся Ґонґадзе вимагає провести ще одну експертизу
·Щасливий день судді Миколи Замковенка
·Олег Заверуха: В Україні існують правозахисні організації, але відсутня правозахисна система

ПОСТУП У СВІТ
·Як поживають Мілошевичі?
·Монархістам пророкують перемогу
·Пекін озброює Фіделя Кастро
·У Білорусі діяв "ескадрон смерті"
·СВІТООГЛЯД

АРТ-ПОСТУП
·НАША АФІША
·Повернути викрадені пам'ятки мистецтва!
·Постмодерний цілунок Вайльду
·Культура потребує захисту

ПОСТУП НАУКИ І ТЕХНОЛОГІЙ
·НАСА не потребує точки опори
·Створено рятувальний жилет для пілотів
·Відтепер кіно можна... понюхати
·Земля ще й світиться
·Скільки зірок на небі?
·Свічки забруднюють середовище

ДИСКУРС У ПОСТУПІ
·Подібних ікон в Україні вже небагато
·Архистратига Михаїла не ображали

ДУХОВНИЙ ПОСТУП
·Православні церкви в Україні
·Рік Маркіяна Шашкевича

ЗДОРОВИЙ ПОСТУП
·Цей неприємний "мозольний діагноз"
·Сонце буває небезпечним
·Сальєрі не винен?!

СПОРТ-ПОСТУП
·Чемпіона України визначить "Дніпро"
·Гончара таки дискваліфікували
·Збірна України на Чемпіонаті світу
·СПОРТ-БЛІЦ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР