Наших предків урятувала риба
ЕВОЛЮЦІЯ
Олег КОМАРЧУК
Чому неандертальці не змогли дожити до нашого часу, а у боротьбі за виживання перемогу здобули менш розвинуті фізично предки сучасних людей – загадка, яку ми намагаємося розв’язати, висуваючи все нові теорії. Нещодавно “Поступ” писав, що людство тріумфувало завдяки особливій, більш розвинутій, аніж у “конкурентів”, побудові зап’ястя первісних людей. А от згідно з публікацією в часописі Proceedings of the National Academy of Sciences, оприлюдненій Міжнародною командою антропологів, річ у раціоні, який у наших предків був більш різноманітним, аніж у неандертальців. Наприклад, до його складу входило багато риби.
Неандертальці, як стверджує Пол Петтіт із Оксфордського університету, стали жертвами власного успіху: “Вони були суперхижаками. Ймовірно, переважно вони полювали на травоїдних тварин середніх і великих розмірів. Якщо ж кількість цих тварин зменшувалась або ж на них претендував інший хижак, то неандертальці помирали з голоду”. Дослідження вчених свідчить, що до раціону неандертальців входило м’ясо бізонів, диких коней, оленів, дикої рогатої худоби і навіть мамонтів.
Бізонів, оленів і, можливо, навіть мамонтів їли також первісні люди, однак, коли м’ясо цих тварин у них закінчувалося, наші предки, на відміну від неандертальців, харчувалися коренеплодами, ягодами, молюсками, зайцями й – особливо багато – водоплавними птахами та прісноводною рибою.
Учені зробили такі висновки, провівши хімічний аналіз кісток первісних людей, знайдених на території Чехії, Росії та Великобританії і порівнявши отримані результати з даними вивчення кісток неандертальців, котрі проживали на території Центральної Європи приблизно в той самий час, тобто 20-30 тисяч років тому. Аналіз ізотопів, під час якого порівнюють різні форми одного і того ж атома, допомагає встановити джерело білків у раціоні того чи іншого представника прадавньої популяції. Дослідження переконує, що джерелами приблизно половини білків у раціоні предків сучасних людей були саме прісноводна риба та водоплавні птахи.
В умовах тогочасного холодного клімату в Європі “широка спеціалізація” предків сучасних людей, до якої так і не змогли пристосуватися неандертальці, справді могла стати одним із найголовніших чинників виживання. Учені також припускають, що первісні люди навчилися робити запаси: сушити і солити рибу на випадок особливо важких періодів. Не виключено також, що споживання риби могло пришвидшити процес, який призвів до вивищення статусу людини над тваринами. Адже, як твердять деякі вчені, у рибі містяться певні кислоти жирного ряду, які сприяли розвитку мозку й очей наших предків.
|
|