BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення




Поступ - головна сторінка, архів, Postup HOMEPAGE

| АРХІВ | INDEX 19-20 ТРАВНЯ 2001 року |

Любов до ближнього - це політика

ЦІННОСТІ

Гайнц-Йозеф НЮХЕЛЬ

Характер нашого суспільного і політичного устрою багато людей вимірює не так цінностями, які лежать в його основі, і не сподіваннями, яких бажали б собі громадяни в різних ситуаціях, а обіцянками різних партій. Значно більшою мірою характер політичного життя визначає те, як репрезентанти цього устрою дотримуються його правил на всіх рівнях.

Політики не повинні проповідувати рамок, в які вони самі не вміщаються. Найвищі представники міста, району і держави повинні бути свідомі свого особливого морального обов’язку.

Але одночасно, як і кожен громадянин у державі, вони мають однакове право на особисту гідність, інтимну сферу, захист інформації та захист від несправедливого громадського осуду. У політиці депутати підпорядковані тільки своїй совісті – це дуже висока моральна вимога, виконання якої не можуть гарантувати найкращі правила поведінки. Політика – про це повинен пам’ятати кожен, хто хоче стати політиком, – служить людині...

Через своє розуміння людини християнська віра служить нам основою для реалізації відповідної політики. Вихідним пунктом усіх дій у політиці та адміністративній діяльності має бути гідність людини. Гідність людини, вільний розвиток особистості, свобода слова – це дороговкази держави та основні цінності людського співжиття. Я наполягаю на запереченні думки, що у вільній демократичній державі прив’язаність до певних цінностей не узгоджується зі свободою. Обов’язок держави – дотримуватися певних демократичних цінностей – у жодному випадку не заперечує гарантованої свободи думки чи переконання. На мою думку, вільна незалежна держава може існувати тільки тоді, коли вона готова визнати і захищати безперечні цінності...

Я наполягаю на запереченні тих, хто сьогодні стверджує, що до завдань демократичного законодавства може і не входити захист цінностей, за які не виступає більшість, бо для мене, зрештою, держава випливає не з волі більшості, а з природи людини. Своєю гідністю людина завдячує не суспільству, не парламентській більшості, а отримує її від народження. Держава повинна гарантувати і захищати цю гідність особи, котра не повинна стати жертвою вердикту більшості.

Так само, як мир й охорона творіння, свобода – центральна тема християнського віровчення, вона одночасно мусить стати основою кожної демократичної конституції. “Де панує сам Господь, там лише ми цілком вільні”, – каже Августин. Інструмент цієї свободи – самовіддане служіння любові.

Як християнин я можу сказати: я не думаю, що в цьому світі можна знайти відповідь на останні питання, але на передостанні – напевно. Будучи людьми, ми не можемо позбутися нашої недосконалості і конечності. Змиритися з ними вимагає в наш час нової мужності і більшої довіри, які кожен знайде для себе у вірі в Бога.

Добрим орієнтиром для наших учинків може бути принцип: збереження творіння – гарант майбутнього! Фактично йдеться про те, щоби спочатку зберегти передумови людського життя. Якщо ми цього не зробимо, то нам доведеться розглядати цей прогрес як регрес...

Християнство – це і є участь у формуванні нашої демократичної культури, подолання ворожого ставлення, залучення до політичної ідеї примирення всіх народів. Іншими словами, любов до ближнього має політичне значення, бо людина зобов’язує нас до толерантності, вимагає від нас серйозного ставлення до людини, до брата, до сестри.

До толерантності здатний лише той, хто позбавлений абсолютистських прагнень. Християнин знає про обмежену здатність пізнання людини. При всій суб’єктивній певності його переконань він знає, що може помилятися в земних питаннях, що він не має монополії на земні правди. Це значною мірою зобов’язує нас у пошуку правильного шляху в політиці і суспільстві бути толерантними та цілеспрямованими, але не принижувати переконань інакодумців. Центральна заповідь – любов до ближнього. Ми повинні любити нашого ближнього як самого себе. Для ворожого ставлення там нема місця.

Гідність людини недоторкана – так записано в Конституції ФРН, але це одночасно відповідає і принципові християнських заповідей. Цей масштаб виступає фундаментом усіх цінностей та етики в політиці і в співжитті людського суспільства. Це стосується і ненародженої людини, людського ембріону в його незахищеності.

Чи не повинна нас хвилювати висока цифра абортів? Наукові експерименти з людським ембріоном і особливо їхнє комерційне застосування суперечать гідності людини. Християни в різний спосіб повинні протистояти цьому. Так само потрібно критично переглянути деякі форми зачаття людського життя. Я назву лише пункти: запліднення у пробірках, перенесення заплідненого життя в організм іншої жінки, так званої “мами на прокат”, запліднення жіночих яйцеклітин спермою анонімного чоловіка...

Тут політика і суспільство повинні поставити певні рамки науковому прогресові за принципом – гідність людини на першому місці.

Друга християнська заповідь, про яку ми постійно повинні пам’ятати, – заповідь миру. Це центральна тема християнської віри. Вона стосується кожного християнина – як священика, так і мирянина, державного діяча, політика, урядовця. Із заповіді миру, як і з заповіді любові до ближнього, випливає, що в нашому опонентові із внутрішньої чи зовнішньої політики ми не повинні вбачати ворога. Ми заперечуємо виховання в ненависті до опонента, незалежно від того, у якій формі це проявляється, бо це глибоко суперечить заповідям любові до ближнього і миру.

Християнська віра і політична діяльність, дотримання основних цінностей і політичне життя, етика і політика – речі сумісні. Якщо їх правильно розуміти, то вони взаємоприсутні. Тому на завершення ще раз повторю свою тезу: політика не псує характеру, політика його випробовує.

Я сподіваюся і щиро бажаю, щоб якомога більше політиків, журналістів і людей, які відповідають за громадське життя, гідно витримали цей іспит.

POSTUP - ПОСТУП
№76 (734),
19-20 ТРАВНЯ 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Тигипко чи Кінах?
·В НОМЕРІ
·СБУ шукає у Львові ймовірних убивць Папи Римського
·Білоруські міліціонери застрелили українця

ПОГЛЯД
·Розпочато підготовку антипрезидентського референдуму
·За нами наглядатиме комісар
·Понтифікові гарантують безпеку
·Сенчук нічого говорити не буде
·Унсовців приборкують
·Зустріч політиків і науковців у Львові

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Парки повинні заробляти на себе
·Узимку мерзнути не будемо
·Перетягування фінансового каната
·Вшанують пам"ять героїв
·Страйкарі не здаються
·На стажування - у США

ПОСТУП З КРАЮ
·Мирослава Гонгадзе не приїде ховати свого чоловіка
·Воронін - за комуністичну співдружність

ПОСТУП У СВІТ
·Вибух в Ізраїлі
·Китай відмовився прийняти президента Тайваню
·Ярузельський хоче суду
·Прорив у справі відшкодувань
·СВІТООГЛЯД

ТЕМА ПОСТУПУ
·Народжений двічі
·Левко Лук"яненко: 72 дні я чекав кулі

ПОСТУП НАУКИ І ТЕХНОЛОГІЙ
·Жертв "Титаніка" ідентифікують
·Ящірка надихнула винахідника
·Тиждень космічних одкровень
·Людство невпинно росте

ДУХОВНИЙ ПОСТУП
·Молитва до Андрея Шептицького
·"РІЧ" рухається
·Любов до ближнього - це політика
·Ув"язнені хочуть зустрітися з Іваном Павлом ІІ

АРТ-ПОСТУП
·НАША АФІША
·Чистота народжується у фабричних відходах

СПОРТ-ПОСТУП
·Команда Львова - чемпіон Універсіади!
·Що нас чекає на "Джиро д"Італія"?
·ФК "Львів" продовжує перемагати
·ФУТБОЛ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР