BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ - головна сторінка, архів, Postup HOMEPAGE

| АРХІВ | INDEX 10-16 ТРАВНЯ 2001 року |

Арво Пярт і Джон Тавенер в Ужгородській таверні

4 травня на Закарпатті завершився І фестиваль сучасної духовної музики

САКРУМ

Андрій ГРИЦИШИН



© ПОСТУП
Ідея цього фестивалю зародилася всього лише взимку у розмові професора Львівської музичної академії Йожефа Ерміня та його ужгородського колеги – диригента і художнього керівника камерного хору Музичного об’єднання “Кантос” Еміла Сокача. А вже на весну Ужгород зустрічав славетних композиторів та виконавців їхніх творів.

Як вдалося за такий короткий час започаткувати традицію, яка в перспективі матиме плідне продовження? Виявилося, просто. В Ужгороді знайшлося багато ентузіастів, які люблять сучасну музику і, що найважливіше, – багато її виконують. До таких колективів належить і “Кантос” – досить відомий хор, який дуже активно гастролював і отримав багато премій на різних міжнародних конкурсах. Звісно, було чимало клопотів із пошуками фінансів. Але фестивальну ініціативу підтримали Ужгородська мерія, обласна рада і навіть фонд “Про Гельвеція”. Цю європейську інституцію, широко знану тим, що вона надає допомогу різноманітним мистецьким акціям, представляв Сімон Камартін. Він, до речі, особисто мав диригувати в одному із концертів. Але, на жаль, через хворобу цей музикант не зміг прибути на фестиваль.

Загалом, фестивальні рамки охопили 6 концертних програм, серед яких був і авторський вечір визначного композитора сучасності із Польщі Анджея Нікодемовича, де був присутній сам митець. Цей піаніст і композитор колись мешкав у Львові, а тепер є професором Католицького університету в Любліні.

Його музика позначена глибокими релігійними переживаннями, а духовні твори визначаються не стільки жанром, стільки світоглядними переконаннями. Те, що Анджей Нікодемович приїхав до Ужгорода, додало ваги першому фестивалю і означило його високу планку. На авторському вечорі композитора прозвучали дві його кантати у виконанні хору “Кантос” і “Шість медитацій для фортепіано” у віртуозному виконанні Йожефа Ерміня.

Широкий діапазон зацікавлень ужгородців сучасним світовим мистецтвом засвідчив і концерт, вибудуваний із творів надзвичайно гарного англійського композитора Джона Тавенера, який працює в манері, наближеній до стилю Арво Пярта. Цього разу слухачі мали нагоду ознайомитися із його хоровими творами та циклом пісень для віолончелі з голосом на вірші Анни Ахматової. Наступного дня був концерт львівського ансамблю “Кластер”, який виконав твори американського композитора Річарда Корбета, а також наших співвітчизників: Леоніда Грабовського “І так буде”, Івана Небесного “Про що промовчав Заратустра” і Володимира Рунчака “Голосіння”. До речі, останній також був присутній на фестивалі не тільки як композитор, а і як диригент, під керуванням якого відбувся концерт із творів Альфреда Шнітке: в першому відділі прозвучав фортепіанний концерт (сольна партія Й. Ерміня у супроводі оркестру “Леополіс” (художній керівник Ярослав Мигаль)), а в другому – Реквієм для хору, ударних інструментів й органу. У другому відділі прозвучав Шнітке. Диригував Володимир Рунчак і ще одним концертом із творів Валентина Сильвестрова, де, знову ж таки, виступив “Леополіс”. У виконанні цього львівського колективу прозвучала Серенада для струнного оркестру і Друга соната, а також фрагменти із циклу “Тихі пісні”, які виконала Світлана Глеба – співачка, яка співпрацює з ансамблем “Кластер”. Заключний концерт був присвячений творчості славетного Арво Пярта. Хор “Кантос” із оркестром “Леополіс” під диригуванням Еміла Сокача виконали “Молитву після Канону покаянного” і “Берлінську месу”.

Про враження від фестивалю кореспондентові “Поступу” розповів один із його ініціаторів та учасників – Йожеф Ермінь:

“Я маю колосальну сатисфакцію, по-перше, тому що я сам із цього міста. А по-друге, коли я бачив, як усюди вже започатковуються фестивалі сучасної музики, моєю давньою мрією було, щоб і в Ужгороді відбувся такий фестиваль. Там є колосальна елітна публіка. Фестиваль це засвідчив. Усі зали були переповнені. Концерти відбувалися у філармонії і кафедральному соборі. Там, де можна було обходитися без фортепіано, концерт влаштовували в катедрі – твори Тавенера і Арво Пярта звучали саме там. Дуже приємно, що люди надзвичайно гарно сприйняли цю ідею. І з великою вдячністю поставилися до організації цього фестивалю. Я грав свій сольний концерт, виконував елегію Ігоря Щербакова “Коли втомлене серце”, “Моління про чашу” Олександра Щетинського, “Заплющені очі – 2” японського композитора Тору Такіміцу і фрагменти із циклу католицького композитора Олів’є Месіана “20 поглядів на немовля Ісуса”. Ще мала бути “Соната чекання” Юрія Ланюка, але у зв’язку із тим, що сам автор і виконавець мав виїхати до Москви, цей твір, на жаль, не прозвучав.

Маю надію, що цей фестиваль стане традиційним і проходитиме щороку в кінці квітня – на початку травня. І очевидно, що залишить за собою цю незмінну назву: “фестиваль сучасної духовної музики”.

анонс

Завтра, у п’ятницю, 11 травня Львівська обласна філармонія запрошує львів’ян та гостей міста до концертного залу ім. С. Людкевича на відкриття Міжнародного фестивалю музичного мистецтва “Віртуози”. У програмі першої фестивальної імпрези – виступ камерного оркестру “Солісти Києва” (керівник – Богодар Которович) та лауреата міжнародних конкурсів скрипальки Анастасії Пилатюк (Україна-Швеція). У їхньому виконанні прозвучать твори А. Шенберга, Г. Ернста, В. А. Моцарта. Початок о 18.00.

Як вдалося уникнути зриву цього традиційного травневого фестивалю, читайте в суботу в інтерв’ю Сергія Бурка на сторінці “Арт-Поступ”.

POSTUP - ПОСТУП
№70 (728),
10-16 ТРАВНЯ 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Рік без Білозіра
·В НОМЕРІ
·Україна закриває кордони
·Кому потрібні графіті на стінах Рейхстагу?

ПОГЛЯД
·"Львівводоканал" кинули напризволяще
·Запасний "прем"єродром" під Гладія?
·День святого Юрія

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Люди живуть зі страхом бути отруєними
·Львів"янин, заарештований після подій 9 березня, може померти
·Рухівці визнали свою поразку
·Прибуткові підприємства повинні допомагати збитковим
·Відкрився новий торговий центр
·Сенчук зберігає горду мовчанку
·"Львівсвітло" судиитиметься із "Львівобленерго"

ПОСТУП З КРАЮ
·Андрій Шкіль: Мені обіцяють 12 років тюрми
·Вибух стався через іскру
·Президент шукає урядового коника
·Україна ущільнює кордони
·У Таращі знайшли саме Георгія Гонгадзе
·Черкаси приєднуються до референдуму
·КРАЄВИД

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Кому потрібні графіті на стінах Рейхстагу?
·Конфлікт переходить у військову фазу
·Папа завершив прощу
·Хай хоч імператриця...

ТЕМА ТИЖНЯ
·Встати! Суд іде...
·ХРОНІКА СУМНИХ ПОДІЙ
·Рідні Білозіра переконані, що його смерть стала наслідком байдужості міліціонерів
·КОМЕНТАРІ

ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ
·ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ

ПОСТУП КОМП"ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
·Хроніка лабораторії
·UnrealI: вибух
·PC-NEWS
·ЗВОРОТНИЙ ЗВ"ЯЗОК

АРТ-ПОСТУП
·Ярославна forever
·Ювелірний виріб: від оберега до ідентифікаційного коду
·Арво Пярт і Джон Тавенер в Ужгородській таверні

КРИМІНАЛЬНИЙ ПОСТУП
·Сутенерок беруть "на гарячому"
·Італійці не люблять наших "мафіозі"

СПОРТ-ПОСТУП
·Чемпіонка Європи - молдованка!
·Україна в десятці
·Купер далі збирає англійські скальпи
·СПОРТ-БЛІЦ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Робити відкриття з "Поступом" справді приємно