BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 20 КВІТНЯ 2001 року |

Наєнко - розкіш, яку варто цінувати



© ПОСТУП
Щодо останньої прем’єри Наєнкових балетів глядачі в оцінках зійшлися.
Композитор Мирослав Скорик: “Від вистави дуже гарні враження. Цікава ідея з’єднати оркестр, який є на сцені, й балет. Глядач може бачити можливості артистів і музикантів. Мені подобалася не тільки хореографія Наєнка, а й те, який він танцюрист. “Фестивальний оркестр “Львів” під керівництвом Гунгарда Матесса я можу тільки привітати з виконанням таких складних творів. Особливо це стосується музики Стравинського, його подолати не так легко, він вимагає ретельної праці”.
Музикознавець Любов Кияновська: ”Увважаю, що ця вистава хороша й професійна. Вона дуже коректна і зроблена з великим смаком у стилі, хоч і призначена для того, щоб принести приємність глядачеві. Незважаючи на всі професійні вимоги, я просто сприймала її з великою радістю і насолодою. А як критик, хочу відмітити гарне, округле фразування оркестру, інтелігентне виконання. Було видно, що музиканти знають, що і для чого вони грають. Хоч і тут далася взнаки слабка сторона наших духовиків, валторністам ще слід попрацювати над собою. Так само важливо для диригента стежити, щоб метр музикантів збігався з метром танцівників (іноді вони розходилися). Перший балет, безперечно, слабший, хоч міг би бути цікавим як зразок придворного балету, якщо б чіткіше наголосити на придворній атрибутиці. А от “Проста симфонія” мені дуже сподобалася! Вона мала концепцію і відповідне вирішення. Загалом від вистави – калейдоскоп позитивних вражень!”
Композитор Віктор Камінський: “Найчастіше буває, що на концертах починаєш слухати як музикант: чи чисті стурунні, чи добрий штрих, чи вчасно вступили духовики. А тут таке враження, що забув про все і тільки слухаєш музику і милуєшся танцем, сприймаючи мистецтво як гарну подію”.
Почесний консул Канади Оксана Винницька: “Музика до балетів була дуже доброю. Але найбільше я хотіла б відзначити хореографію другої частина вистави. Як для мене(а я на балеті більше розуміюся, ніж на музиці) це є дуже високий рівень. Уразив сам підхід балетмейстера до інтерпретації музики, поєднання класики й модерну. Йому треба давати більше можливості показувати, що він уміє”.
Диригент Мирон Юсипович: “Через цікавий експеримент С.Наєнка і Г.Маттеса, коли і балет, і оркестр перебувають на кону, – переконався, скільки ще треба зробити, аби сцена стала зручною для оркестрового музикування, особливо для струнних інструментів.

В оперному театрі звук іде не стільки в зал, скільки на другий бік сцени. Так, на цій сцені важко грати, але те, як збалансовано звучала музика до балетів Наєнка, – просто дивовижно! Я знаю, яких зусиль і професійності це коштує”.

Швейцарський диригент Гунґард Маттес: “Моїм завданням було витворення певної атмосфери в музиці, у якій на сцені існують артисти балету. Якщо це вдається, то такий процес не можна перервати, змінивши, скажімо, темп. Для балету з оркестром треба більше спільних репетицій, якщо націлювати себе на певний творчий рівень. Я би з великим бажанням працював і більше, бо в цьому проекті не розділяю окремо оркестр і балет, – є одна спільна акція, якою я щасливий диригувати. Наш контакт побудований на перемішуванні емоцій і почуттів. Сподіваюся, що цей балет зможуть згодом побачити не тільки львів’яни”.

Художниця Ганна Друль: “Я радше можу оцінити сценрографію й костюм, ніж професійність балету. Хотілося б, щоб костюми були багатшими, пишнішими, або, наприклад, такими ж стильовими, як у “Пульчінеллі”. Я людина, яка любить усе сучасне, мене може схвилювати тільки мистецтво XX століття, тому хотіла б у майбутньому побачити вистави Наєнка, у яких рисунок танцю був би експресивнішим і відповідав духові часу”.

Президент швейцарського концерну ЗМІ, видавець Weltwoche Ганс-Еріх Фішер: “Як журналіст добре знаю, що вартує для балетного проекту добра пресова опінія. І вважаю, що ця вистава дуже-дуже добра. Просто відмінна! Балет надзвичайно оригінальний і, як я зрозумів, має кількох танцюристів високого класу. Мені найбільше сподобалася третя частина, бо вона була зроблена з гумором, а друга частина тим, що це класична танцювальна сюїта. Таке мистецтво варто пропагувати”.

Сергій Наєнко: “Мені самому цікаво, як оцінює глядач виставу із трьох одноактових балетів, бо я й не збирався спершу їх об’єднувати в один концерт: такою різною й на перший погляд непоєднуваною є сама музика дуже різних за стилями авторів. Але оскільки пріоритет у виборі композиторів і творів належав диригентові Гунгарду Маттесу, то завданням балетмейстера було знайти відповідне хореографічне вирішення постановки. І якщо тепер глядачам видається, що 1 і 3 частина вистави перегукуються між собою стильово, то це, мабуть, добре, бо я спершу сам не міг збагнути, як вони можуть співіснувати, щоб викликати схожі емоції. Переважно ідеї виникали вже в процесі роботи. Я виходив насамперед із тих виконавців, яким міг довірити ролі й на яких міг покластися. Прем’єру ми готували обмеженим колом артистів у той час, як значна частина трупи від’їхала в турне на два місяці. Оскільки це спільний міжтеатральний проект, то до постановки залучили не тільки професійних артистів балету, а й вихованців дитячої хореографічної школи, колег із інших львівських театрів, які займаються пантомімою і танцюють.

Я відштовхувався від класичного танцю, та й не міг від якогось іншого, адже це моя спеціалізація, так мене навчили у Санкт-Петербурзькому хореографічному училищі, і тому це сформувало моє мислення як постановника. Звісно, я викладаю зараз в балетній школі і народний характерний танець, і модерн-балет, але я мислю категоріями класичного танцю. Можна, щоправда, тут говорити про демі-класику, характерну класику. У мене як у постановника немає якихось складнощів у втіленні різноманітної техніки танцю. Але для втілення творчої ідеї потрібні виконавці. У мене була провідна балерина Христина Мордзік, був Олег Петрик, який у майбутньому обіцяє бути цікавим танцівником, Євген Свєтліца, який незабаром яскраво проявить себе в амплуа “романтичного принца”! А з іншого боку були початківці. Такі, наприклад, як Катя Тяпкова, що тільки півроку тому приїхала до Львова. Із Ганною Сапунковою я працюю давно і дуже добре її знаю. Тому, зважаючи на індивідуальність кожного актора, я намагаюся підібрати той образ, який буде йому найвідповідніший”.

А ось думка Олега Петрика, який, окрім того, що танцює у балетах Наєнка, ще й очолює творчу спілку “Прем’єра”: “Це унікальне поєднання хореографії і живої музики на одній сцені. Гунґард Маттес – музикант дуже високого рівня, відповідні вимоги цей диригент висуває і до “Фестивального оркестру “Львів”.

Музиканти, які грають під його керівництвом, проходять конкурсний відбір.

Отже, можна сказати, що це наразі найкращі кадри із професійних виконавців нашого міста. Те, що рівень оркестру високий, – не тільки моя особиста думка. У цьому переконано багато професіоналів. Важливо, що Г. Маттес робить це зовсім не для того, щоб мати “свій” оркестр, а задля впровадження нових культурних ініціатив, розширення співпраці. Основна ж мета – пропагувати наше мистецтво. І ми дуже зацікавлені,щоби з його підтримкою вийти на Європу, взяти участь у фестивалях чи проведенні європейських гастролей за його проектом. Нам надзвичайно імпонує, що Г.Маттес виявив бажання співпрацювати із творчою спілкою “Прем’єра” через одного із членів нашої спілки – артиста і балетмейстера Сергія Наєнка.

Взагалі поява цих балетів стала можливою тільки завдяки С. Наєнкові: він знайшов цю можливість, він домовився, він сам поставив усі ці три балети на запропоновану Г. Маттесом музику. Вважаю, що в грудні в нас була тільки відкрита генеральна репетиція. А справжня прем’єра – навесні. Цю виставу треба ще гарно витанцювати перед тим, як везти її на якісь поважні сцени Європи. Головне, що вже з’явився якийсь просвіток.

Львову просто пощастило із Наєнком, це всебічно талановита людина. Окрім того, що він прекрасний артист балету, у нього, здається, просто якесь внутрішньо закладене відчуття постановки. Думаю, що це його найгеніальніша робота. Цей балетмейстер-постановник уже зі самого потоку музики прочуває той відповідний до нот рух, жест, що логічно витікає з музики. Для Сергія дуже важлива думка тих людей, із якими він працює, він добре знає можливості кожного артиста, але не є тираном на сцені, ніколи не примушує робити щось правильне тільки на його погляд, не накидає іншим своїх думок. Адже є ще й відчуття самого актора. І з цим Наєнко як справжній педагог дуже рахується.

Він ставить усі рухи, але виконавець із запропонованого відбирає те, що йому ближче до душі, як тій індивідуальності, яку запрошують на роль. Наш постановник ніколи не працює сам, а тільки спільно з акторами. Це дуже творча і по-справжньому жива співпраця, коли бачиш, як балетмейстер вигадує до музики сюжет майбутньої вистави. Допомагає і гра розташованого на сцені оркестру. Не до порівняння із фонограмою вона надихає танцівників. Це просто треба бачити. Бо і з музикою, і з балетом варто спілкуватися тільки “на живо”.

POSTUP - ПОСТУП
№60 (718),
20 КВІТНЯ 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Конституційний переворот
·Поблизу Львова перекинувся автобус із пасажирами

ПОГЛЯД
·"Армагеддон" у філармонії?
·Особливості вітчизняної демократії

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Михайло Гладій шукає порозуміння з учителями
·Журналістам погрожували "екскурсією" у "воронку"
·Чи повернеться довіра до львівського пива
·Ющенка від відставки рятували у Львові
·Убито приватного таксиста
·"Відродження" працюватиме по-новому

РАКУРС
·"Реформування вугільної галузі є одним із першочергових завдань",-
·"Щоби знайти кошти, спочатку необхідно знайти власника",-
·Лебедина пісня вугільної галузі?
·Концепція стратегічного розвитку вуглевидобувної промисловості

ПОСТУП З КРАЮ
·Хав"єр Солана натисне на Україну
·Двоголове самоврядування з переворотом
·Спроба самоспалення в парламенті
·КРАЄВИД

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·"Оскар" - добрий стимул для інвесторів
·Бідні здобули перемогу над багатими
·Ящур загрожує кросівкам
·Білоруси ловлять іноземних шпигунів

АРТ-ПОСТУП
·Хореографія львівської марки
·Наєнко - розкіш, яку варто цінувати
·Найкраще починається з дитинства
·У подарунок Ангелові

АВТО-ПОСТУП
·НОВИНКИ
·Нові віяння автомоди
·З"їв пігулку - і тверезий
·Автогіганти програють суди

СПОРТ-ПОСТУП
·На нас знову чекає півфінал "Баварія" - "Реал"
·Футбольний талант збунтувався
·"Сталь" подає в суд на російську газету
·"Львівська Політехніка" завершила сезон

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Річі Блекмор дебютує як кіноактор
·Роббі Вільямс приєднався до Queen
·Ремоун помер від раку