BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 12-18 КВІТНЯ 2001 року |

Сакральне мистецтво в сучасному інтер"єрі

Великодня виставка художнього текстилю та авторських писанок Ірини Проніної в арт-салоні "Клєр"

ЗНАК ВОСКРЕСІННЯ

Вікторія САДОВА



© ПОСТУП
Відколи з початком цього року салон меблів “Клєр” перепрофілювався на галерею сучасного мистецтва, досить чітко вловивши кон’юнктуру ринку (бо арт-галерей на такий мистецький осередок, як Львів, у місті явно недостатньо), в ньому було не тільки започатковано тривалий проект “Сучасне мистецтво в інтер’єрі”, а й організовано справжній мистецтвознавчий лекторій. По успішному проведенні двох інтер’єрних виставок фотографії і батику арт-салон “Клєр” наважився запросити до великодньої експозиції елітну і високо ціновану у професійних колах художницю, твори якої не тільки тематично, а й глибоко сутнісно звертаються до християнської іконографії.

Щоправда, муляла осторога: як виглядатиме, скажімо, образ Спаса серед химерних (як за цінами, так і за формами), т. зв. “ексклюзивних меблів”, заекспонованих із продажною відвертістю? Тобто принципово непокоїло не так питання доречності образів в інтер’єрі – бо де ж їм іще покладено бути?! – як невідповідність торжища до сакруму. Проте всі страхи виявилися даремними.

Дизайнерам не становило особливих складнощів зааранжувати гобелени й батики Ірини Проніної у максимально наближений до побутового інтер’єр салону. Навіть більше того, самі твори немовби витворили своє середовище – атмосферу спокою і зосередженості, цілковито довівши, що місце високого мистецтва не тільки в музеях чи картинних галереях, а й у повсякденному побуті, який прагне до естетизації. І якими би монументальними по суті не були композиції гобеленів Ірини Проніної, вони однаково легко входять у простір оселі чи громадського приміщення.

Захоплює не так особливість технік – вони для батику й гобелену правічні, – як сучасне переосмислення традицій християнського іконопису. Причому не посвяченої особи, а мирської, яка у візантійській іконографії дошукується не тільки естетичних, а й етичних орієнтирів. Пастельна гама приглушених кольорів нагадує просвіченість акварельної розмивки чи вибляклих і розтрісканих фресок. Палітра барвників максимально наближена до природних.

Наприклад, до кольору очерету, в якому ще тільки передчувається мисляча флейта, – чиє дихання торкнеться її, вільгість якого вечора застигне легким посвистом при її отворі? Гра фактур робить ці гобелени архітектонічно просторовими, і це ще більше підсилено незатканими шпаринами між нитками основи, – так різко окреслюються контури окремих смислових площин. Це шпари часу. Місця проникнення минулого в сучасне, пограниччя прірви великої порожнечі, якій протистоїть твердь світла.

Провідною темою гобеленних медитацій Ірини є середньовічна знаковість, зашифрована в символі, літері, образі, числі, кольорі. Її суто індивідуальна іконографія виходить до розписів Феофана Грека і того першого середньовічного портрета, архетипом якого стала хустка Вероніки. Спас Нерукотворний – не крикливо пістрява плахта. Він стримано проступає ледь-ледь (причому так само фактурно!) лишень при ускісному світлі, магнетизуючи скорбним поглядом і втаємничуючи у знання, через яке можливе спасіння.

Як слушно зауважила мистецтвознавець Наталя Космолінська, “виставленим творам притаманна зумисна інтелектуалізація. Серія батиків під умовною назвою “Пергамени Мельхіадеса” – своєрідний авторський записник програмних для художниці цитат із культових текстів Ґ.Г.Маркеса, А.Тарковського, У.Еко, Й.Бродського. А її писанки – путівник зацікавлень вічними мотивами П.Брейгеля, театру, світу, чуда Святого Юра...”. На виставці каліграфічно-фрескові писанки вагадлами застигли в постмодерних скляних пірамідах. Вони чутливо резонують ауру римо-католицької Катедри, що навпроти. В очікуванні Воскресіння.

POSTUP - ПОСТУП
№57 (715),
12-18 КВІТНЯ 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·"Дзвони грають, вітають, воскресає весна"
·100,000

ПОГЛЯД
·Перед Богом народи рівні
·Покликання вчителя

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Французи вірять в українську революцію
·Доля заарештованих не відома їхнім батькам
·Голова спекулював на екології
·Сказ не є рідкісною хворобою
·Тарифи на воду зростуть
·КІЛЬКА СЛІВ

ПОСТУП З КРАЮ
·Юлію Тимошенко вб"ють 22 квітня?
·Країна боїться ящуру
·США вказали Україні на її місце
·УНА-УНСО починає процедуру імпічменту Президента

ВЕЛИКОДНІЙ ПОСТУП
·Символіка української паски
·Великодні рецепти від Дарії Цвек

ПОСТУП У СВІТ
·Плем"я, яке ніколи не бачило білих
·Добровільну смерть узаконено
·Польський центр - в Унії чи на Платформі?

КРИМІНАЛЬНИЙ ПОСТУП
·УБОЗ допоміг утекти бандитові?
·За чужу дівку із війська вигнали
·Таксист-грабіжник

ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ
·ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ

ПОСТУП КОМП"ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
·Samsung: надлегкий ноутбук NV5000
·Windows вмерли. Хай живуть Windows?
·Стереоскопічні окуляри за 15USD
·PC-NEWS

АРТ-ПОСТУП
·Сакральне мистецтво в сучасному інтер"єрі

СПОРТ-ПОСТУП
·Стероїди в сейфі у тренера
·Ігри-2002: готуйтеся до зими влітку
·Так можна й у "вишку" потрапити...
·СПОРТ-БЛІЦ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·У Готьє шаленіє мереживо та шкіра
·Найвідоміша у світі мавпа