BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 6 КВІТНЯ 2001 року |

Чи існує на Львівському телебаченні цензура?

Те, що журналісти трактують як цензуру, керівники ЛОДТРК вважають звичайним редагуванням

СВОБОДА СЛОВА

Зоряна ІЛЕНКО, Ірина БЖЕЗІНСЬКА



© ПОСТУП
Ми спробували подати думки як тих, хто стверджує, що цензура існує, так і тих, хто це заперечує, у вигляді своєрідного діалогу, без власного коментування. Хто має рацію, а хто ні, – вирішувати вам.

“Цензура на телебаченні є”, – заявив спочатку генеральний директор ЛТБ Ярослав Климович. Щоправда, за кілька хвилин, зваживши, на що натякають журналісти “Поступу”, повідомив інше: “Про яку цензуру може йтися?! Ідеться лише про недотримання технологій виробництва телевізійних передач. А люди, що звертаються до преси, наголошуючи на якихось політичних утисках, на мою думку, лише шукають захисту від оголошення їм чергової догани за їхню неорганізованість і погану роботу. Телебачення – дуже дороге задоволення.
Створення однієї передачі коштує до 10 тисяч гривень. Чи маємо ми право надавати техніку, якщо не знаємо, про що робиться передача? Для цього є календарно-тематичні плани, які передбачають учасників і тематику.”.

Витяг із внутрішнього документу – наказу “Про поліпшення сценарної роботи у дирекціях ЛОДТРК”, на виконанні умов якого ґрунтується дозвіл на вихід програми в ефір:

“...Неодмінною умовою сценарію (сценарного плану) має бути жанр передачі (сюжету), сюжетний хід розповіді, окресленість місця дії, зйомок, складу учасників, акценти порушуваної проблематики, конспективно викладені думки, очікувані в бесідах, інтерв’ю. Сценарій (сценарний план) створюється до початку зйомочного періоду, є конкретним проектом майбутньої роботи і на цьому етапі візується керівником редакції, режисером передачі (який готує режисерську розробку, бере на себе відповідальність за реалізацію творчого задуму), затверджується керівником дирекції. Основою для запуску програм у виробництво, реалізації сценарної роботи є календарно-тематичні плани, затверджені програмно-адміністративною радою. Будь-які відступи від них можливі лише з офіційного дозволу керівництва ЛОДТРК.
Генеральний директор Я. Климович”.

“Цей наказ генерального директора – потрійний варіант цензури, – вважає Алла Моргуленко. – Робиться це для того, щоб наперед вкласти у вуста співрозмовника те, що він має сказати. Це абсурдно. Мені це нагадує 37-й рік, коли інтелектуальну еліту намагалися показати як бездарів. Якщо говорити безпосередньо про мою програму, то вона стосувалася актуальної теми сьогодення – моралі, “касетного скандалу” та справи Ґонґадзе. І хоча передача на часі, мене звинуватили, що передача однобока, оскільки не прийшли ті люди, які захищали би Президента. А їх, до речі, запросили, але вони не прийшли.

Мене виганяють з роботи. Я подала в суд, звернулася з відкритим листом до Спілки журналістів, подала звернення на гарячу лінію в ТСН. Ну і що? Тепер мені приписують не політику, а профнепридатність. Після 33 років роботи на телебаченні мене звинувачують у профнепридатності, хоча йшлося про політичний підтекст моєї передачі. А потім почали розглядати питання про можливість вирахування із зарплати вартість вироблених програм. Мій режисер уже в лікарні. А я живу зараз на таблетках. І лише тому, що впала у чиюсь немилість.

До речі, я подавала сценарій своєї передачі і ознайомилася з ним після візування. Керівництво повикреслювало в ньому авторський текст цілими сторінками. Хіба це не цензура?”.

“Алла Моргуленко записала свою програму без жодного дозволу, без сценарної заявки, без сценарію, – парирує Ярослав Климович. – Програмна Рада, яка переглянула цю передачу, дійшла висновку, що програма є дуже слабенькою.
Проте вона була в ефірі, і авторка далі робить програми...”.

“Проблеми в “Аудиторії” лише із виробничою технологією, про політику там не йшлося, – додає Михайло Хвойницький, директор 12-го каналу ЛТБ. – Але якщо вже мова йде про політику, то до цього слід ставитися дуже серйозно. Адже партії, проводячи прес-конференції, створюють собі рекламу. І, відповідно, доки не діє закон про політичну рекламу, то будь-які заяви політичних партій можна використовувати як звичайну рекламу. Адже телеканалові потрібно заробляти на додатковий час, на додаткову електроенергію, на технічні засоби”.

“Сьогодні на телебаченні досить жорсткий підхід до програм, що висвітлюють політичні теми. Бо на носі парламентські вибори, відповідно, – заробляння політичних девідендів, – каже Петро Савчак, керівник дирекції інформаційних програм, актуальностей і трансляцій
12-го каналу. – Там, де бачимо очевидний “підігрів”, ми його гасимо. Щодо редагування, то буває по-різному. Буває, що майже нічого не правиться, буває, через якийсь нюанс забираємо абзац. Було, що треба вилучити якийсь текст чи перечитати. Це існує в кожній творчій установі, де щось пишеться, друкується, редагується.”

“Мені усі ці телевізійні перипетії видаються дещо дивними. Коли лише наші програми вирішили пролити бодай трохи світла на діяльність опозиції в Україні, у телебачення виявилися проблеми із технікою”, – це слова Костя Бондаренка, ще одного опального телевізійника, політолога, автора програми “Політична шахівниця”.

“З Костем Бондаренком ми домовилися тільки про підготовку пілотних програм, які вийшли на 12-му каналі. Якщо, говорячи про якусь цензуру, таким чином на мене, як на генерального директора, тиснутимуть Кость Бондаренко та інші, я просто не буду з ними працювати. До цього часу, поки не будуть укладені угоди, в яких буде передбачено проплати за енергоносії, розповсюдження сигналу тощо, про співпрацю не може йтися. Я зустрічався з Тарасом Батенком, ми обговорили питання подальшої співпраці, тому я вважаю, що це елементарне роздування проблеми”, – вважає Ярослав Климович.

Олег Гулик, автор програми “Так чи ні”: “Якщо в нас виникають непорозуміння із керівництвом обласного телебачення, ми намагаємося методом компромісу дійти згоди, сказати те, що ми маємо сказати. А не грюкнути дверима і робити на цьому піар. Інша справа, коли на телебаченні існує редагування.
Об’єктивну критику нам дозволяють, нам не дозволяють того, чого ми самі не хотіли б дозволяти собі – перейти межу критики і образи”.

“Так, значна частина наших текстів перед тим, як прозвучати в ефірі, потрапляє на стіл керівництва ЛТБ і деякі речі звідти викреслюються, – каже Андрій Скоп, співавтор програми “Так чи ні”. – Якщо ми дуже наполягаємо, то все завершується незначною переробкою. Нам також раніше казали, що є якісь претензії, але не закрили навіть після спілкування із Марчуком. Переповідати цієї історії знову нема сенсу. Нас не закрили, бо приїхав цензор з Києва із Адміністрації Президента, переглянув програму і, як нам стало відомо приватно, сказав, що не розуміє претензій Марчука до цієї програми. Нас попросили на певний час перестати виходити. Це був певний утиск, але вони не хотіли втрачати програми і після нового року її вихід було відновлено”.

P.S. Зважаючи на те, що журналісти “Поступу” були присутні на виробничій нараді Львівського телебачення, нам стало відомо, що колектив уже поставлено до відома, що після виборів до Верховної Ради на канал чекає етап акціонування. А це може призвести до нових конфліктів...

POSTUP - ПОСТУП
№54 (712),
6 КВІТНЯ 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Учителі вийшли на вулиці
·ДАІ більше не штрафуватиме!

ПОГЛЯД
·Чи існує на Львівському телебаченні цензура?
·Усупереч рекордам

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Кардинал відвідав єврейський цвинтар у Самборі
·Зіркові готелі чекають відвідувачів
·В УМВС триває кадрова чистка
·У пожежників - сезон
·Енергетичний бунт
·КІЛЬКА СЛІВ

НАША СТОЛИЦЯ
·АРХІВАРІУС
·Заробляти можна і на... смітті
·Створюється єдиний Архів Львова

ПОСТУП З КРАЮ
·Перепис парламентського населення
·Убивць більше не вбиватимуть
·Глуха опозиція, німий президент
·КРАЙ

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·У Молдові - президент-комуніст
·Китайсько-американське протистояння триває
·Переговорний процес проходить у США

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·Богдан Дацишин: Мені боляче дивитися, як у Львові люди сидять без світла
·Україна програла трубну війну
·ЕКОНОВИНИ

ДИСКУРС ПОСТУПУ
·Урбаністичний феномен Львова

АРТ-ПОСТУП
·Українські видання творів Гадамера:
·Церковна музика напередодні Великодня
·Але ж зате, як ми співаємо!

АВТО-ПОСТУП
·НОВИНКИ
·Злидні нафтового раю
·Спілкуйся - вільно, живи - автомобільно
·Вихлопні гази - замість кисню

СПОРТ-ПОСТУП
·Крах Іспанії та тріумф Англії
·На матчах ЧС-2002 продаватимуть пиво!
·Чи відновлять Палац спорту?
·Перемога на боці ЛНУ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕДНАР
·Фотографії оголеної Мерилін продати не вдалося
·Шедевр подвійної дії