BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 22-28 БЕРЕЗНЯ 2001 року |

Призер Берлінського кінофестивалю хоче знімати кіно на студії ім. Довженка

РЕЖИСЕР

А починалося все досить прозаїчно – Тарас власноруч відправив заявку на участь і касету із фільмом до Берліна. Звідти негайно прийшла звістка – дуже цікаво, беремо в конкурс, чекаємо в Берліні! Хлопцеві довелося оббити чимало порогів (навіть міністерства культури та мистецтв), доки він в останню хвилину у фонді “Відродження” знайшов фінансову підтримку – де в студента гроші на таку подорож? За жанром “Тир” – оповідання чи навіть замальовка про безпритульного хлопця, епізод із його сповненого маленьких мрій та великих прикростей життя. Розвагою для хлопця є тир, де, вибивши певну, майже нереальну норму очок, можна виграти... мільйон. Звісно, хлопець виграє і, звісно, господар тиру, відставний дідуган брутально викидає малого снайпера на вулицю. Звичайна історія, яких у нашому житті – сотні щодня. Але треба вміти бачити і вміти розповідати. Саме ці якості відчуває головними у своїй майбутній професії Тарас Томенко.

– У 1992 році я вступив до Київського університету ім. Шевченка на філологічний факультет і, закінчуючи його, на останньому курсі вступив паралельно до Київського державного інституту театрального мистецтва ім. Карпенка-Карого. Тобто захищав диплом та одночасно складав вступні іспити на факультет кіно і телебачення, у майстерню режисера Бориса Івановича Савченка. Другий мій майстер – Ярослав Ланчак, акторську майстерність викладає Мирослава Різниченко.

– А чому раптом від філології до кіно?

– Філологія дала мені любов до літератури. Захотілося те, що було прочитано, втілювати на екрані. Взагалі, про це ще з дитинства мріяв. У першому класі нас забрали на якусь масовку – знімалося кіно. Мені це страшенно сподобалося
– весь процес. Я, щоправда, цього епізоду так і не бачив у фільмі. Згодом у дитинстві я дуже часто спостерігав, як знімають кіно. Хоча ніхто з батьків до кінематографа не має стосунку.

– З чого почалася робота в кіно?

– Першою була відеоробота на першому курсі – замальовка, потім серйозніша робота в кіно – “Бойня”. Це робота третього курсу. Вона в Києві трохи нашуміла. До речі, за програмою інституту “Бойня” – німа робота, нещодавній “Тир” – перша робота зі звуком. Для мене ця робота – спроба розповісти історію, спроба показати образи, типажі, ситуації, конфлікти. Спосіб отримання інформації.

– Конфлікт, що розвивається між хлопчиком та господарем тиру – це реальна ситуація?

– Була така ситуація. Я за нею дуже багато спостерігав. Об’їздив на велосипеді всі райони Києва, знаю багатьох цих хлопців по імені, знаю їхні нички... Давно хотів зняти кіно, але була небезпека – цю тему вже стільки “мусолять”. Мені захотілося передати все через образ, характер. Крім того, я спілкувався з цими “тирщиками” – там переважно відставники, колишні військові. Знаю тих, які цих безпритульних просто розстрілювали. Мені показували рани. Ці люди не мають минулого. А безпритульні – ті, кого викинуло суспільство, і вони не мають майбутнього. Я з’ясовував – звідки в дитині може народитися вбивця? Я протиставляю людей, зіштовхую їх у конфлікті. Для мене цікавий зріз суспільства.

– Тебе не лякає ситуація з кінематографом – те, що кіновиробництва практично нема, що престиж професії падає?

– Не лякає, бо це стереотип. Не можна поширювати в пресі думку, що кіно мертве, навпаки, треба говорити, що кіно живе. Так, складна ситуація. Але ця перемога свідчить, що кіно живе, що воно конкурентноздатне. Думка про те, що українське кіно мертве – вигідна всім. Скажімо, за законом телеканали мають виділяти кошти на виробництво власної продукції. Але їм дешевше за 100 доларів купити ліцензійну касету, аніж за законом давати гроші на розвиток кінематографа.

– Який реальний шлях виходу з цієї ситуації?

– Держава не має давати грошей на кіновиробництво. Це залишки комуністичної системи. Мають давати банки – це комерційне виробництво. Держава має прийняти закон про кіно, налагодити прокат, щоби було вигідно у кіно вкладати гроші. Але держава зацікавлена підтримувати думку, що в Україні не існує кіно.

– Чи не впливає це на психологічний стан молодих митців? Багато хто не може реалізувати своїх ідей.

– Але ця нездорова романтика існує. Не зважаючи на те, багато людей хочуть іти на кінофакультет, конкурс величезний. Це феномен. А викладачі, працівники кіностудій – це фанати!

– Чи немає між часом 60-80-х, тодішнім вибухом ідей і нинішнім часом певної прірви?

– Це не тільки у нас така ситуація. Криза ідей у всьому кінематографі. Я бачив – у європейському кіно теж ідеї паралізовані. У ВДІКівських роботах теж, як казав Нікіта Міхалков, брак сценарного матеріалу. Це говорить про те, що має статися новий вибух, буде нове кіно, нова мова. Світове кіно дійшло до певного етапу і виробило свій ресурс. Має бути новий поштовх.

– Чи відродиться відома мова українського поетичного кіно, а чи, може, все піде розвиватися новим шляхом?

– Я не знаю, що таке поетичне кіно. Кіно не може не бути поетичним. Кіно оперує образами і, по суті, все поетичне. Це хтось придумав особливу личку. Я вважаю, такого немає.

– А що тобі здається найцікавішим з українського кіно?

– Почну з Дзиги Вертова. Його “Людина з кіноапаратом” – це просто революція в кінематографі. “Тіні забутих предків”, Леонід Биков, “Земля” Довженка. Багато...

– А твій учитель Борис Савченко, його творчий доробок – наскільки для тебе це принципово?

– Я Бориса Івановича люблю – ми з ним знайшли спільну мову. Він не вчить режисури – режисури навчити неможливо. Він навчає світогляду, спрямовує, більше звертається до моральних засад, ніж до технічно-режисерських. Хоча це професіонал високого рівня, яких дуже мало в Україні. Крім того, він гарний режисер і гарний педагог. Це рідкість.

– А що тобі взагалі потрібно від педагога? Яких знань тобі не вистачає?

– Все, що мені дав учитель, треба вдосконалювати під час зйомок. Він мене підготував до практики. Чого немає в нашому інституті – не навчають продюсерства. Зараз у світі зовсім інші закони продюсування. В Україні їх не знають. Не знають, що картина продається ще на рівні сценарію.

Комуністична система розподіляла, робила держзамовлення. А коли держава перестала давати гроші – всі поспивалися. Бо ніхто не зміг сам собі знайти грошей.

– Спілкуючись з молодими режисерами за кордоном, ти відчуваєш, у чому саме полягає різниця між вами?

– У них є комп’ютер! (Сміється) У мене немає. Доводиться всі сценарії переписувати від руки. Якщо серйозно... Ось спілкувався з росіянином Андрієм Осиповим. У нас школи близькі. Решта – вони більше тямлять у ремеслі, але в них нема емоцій. Хоча вони все роблять правильно, та пошуки форми перекривають усе. А втрачається зміст. Цікаво, звичайно, з ними спілкуватися.

– Які оцінки ти почув про свою картину? Може, тебе щось вразило в цих оцінках?

– Певно, їх заторкнуло щось, бо сподобався головний герой. На їхню думку, це неймовірна акторська робота. А ще вразила ситуація – у них такої немає. Для німців це незвично – там бомж отримує тисячу марок. Крім того, у фільмі є своя думка.

– Тебе вразило щось на Берлінському фестивалі?

– Мій фільм демонструвався у чотирьох найбільших кінотеатрах. Там така надсучасна проекція – я перший раз нормально подивився власне кіно.

– А що передбачає приз за кращу короткометражну роботу?

– Повний курс навчання в Нью-йоркській кіноакадемії.

– До речі, я хотів запитати – чи є в тебе бажання продовжити навчання за кордоном?

– Бажання є, але немає часу. Багато роботи тут.

– Працюєш?

– Та ні, майже безробітний. Але попереду диплом. Його я хочу знімати на студії імені Довженка.

Розпитував Дмитро Іванов

POSTUP - ПОСТУП
№45 (703),
22-28 БЕРЕЗНЯ 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Роздуми Леоніда Кучми

ПОГЛЯД
·Для чого Президентові кадрові чистки?
·Гладій знову очолить Львівщину?
·Режим у наших головах

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Чорноволу оголосили догану
·Учителі визначили дату страйку
·Байдужість держави призведе до екокатастрофи
·Влада має намір сприяти розвиткові підприємництва
·Колишні правоохоронці утримували заручницю

ПОСТУП З КРАЮ
·МАС-МЕДІА
·Справа Гонгадзе підійшла до початку
·Колишній міліціонери пікетували парламент

ТЕМА ПОСТУПУ
·Чи зміниться сума від перестановки доданків?
·Прокуратура затримала Володимира Бондаря

ПОСТУП У СВІТ
·ТРАГЕДІЯ
·Ультиматум для албанських бойовиків
·Gestapo-Мюллер на службі "стрийка Сема"
·Читання чужих листів як професія

КРИМІНАЛЬНИЙ ПОСТУП
·Замах не вдався
·Голосуй, не голосуй...
·Зразкове подружжя

ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ
·ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ

ПОСТУП КОМП"ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
·Клавіатура для всіх і для кожного
·Duke Nukem Forever. Інтерв"ю зі Скотом Міллером
·PC-NEWS

АРТ-ПОСТУП
·"Еммануїл Мисько зблизька..."
·Сельський? Звіринський? - Ні, Новоженець!
·Призер Берлінського кінофестивалю хоче знімати кіно на студії ім. Довженка

СПОРТ-ПОСТУП
·За рік до Олімпіади Україна зробила крок назад
·Найкращий гонщик століття
·Сергій Турянський: "Я хочу, щоби чемпіоном став "Шахтар"
·Пари розпочали боротьбу

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Джон Гальяно. Рокери в діамантах
·Баскетбол