BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX |

Весна у Вінниці розпочалася з авангарду!

Експериментальний проект "Барви музики ХХ сторіччя: авангард, класика, джаз"

УКРАЇНА-ПОЛЬЩА

Ева ЗБАРСЬКА, Вінниця

Але коли із джазом вінницький слухач знайомий близько, то академічна музика минулого століття усе ще залишається для нього в певному сенсі terra incognita. Із класикою легше. Її у цьому, донедавна типовому, із усіма культурними традиціями єврейському містечку, як-то кажуть, було! Легендою вже став місцевий “стейнвей із синами”. Старенький, але із породистих.
Подейкують, коли він ще стояв у колишньому органному залі, на ньому полюбляв музикувати сам Святослав Ріхтер, концертуючи турами по провінційних містечках. Щоправда, на ці ж лаври претендує і рояль із Хмельницького, але вінничани на то не зважають.

Тепер цей чорний і лискучий раритет стоїть на сцені “Плеяди”. Інструмент непогано збережений, але прикро скрипить педалями. Так, що київському піаністові Євгенові Громову, який на “Барвах музики” мав виступати із програмою, концептуально складеною для запису на CD із творів Валентина Сильвестрова й Віталія Годзяцького, довелося ніч напередодні концерту налагоджувати не тільки стрій, а й педальний механізм. Урешті здійснити живий запис із публічного концерту йому таки не вдалося. Завадили не так недоліки рояля, як сторонні звуки, стократ підсилені акустикою сцени. Річ у тім, що “Плеяда” розташована в бетонній споруді, яка, незважаючи на всі мармурові облицювання інтер’єрів і амфітеатр глядацького залу, не надто надається до концертування. Бо однаковою мірою спотворює як інструментальний, так і вокальний звук. А от шуми тут можуть розкошувати: будь-який шурхіт, скрипіння, шмаркання, човгання, рипіння паркету і стукіт підборів ладні звести нанівець гармонію будь-якого ансамблю. Не оминуло це лихо і львівських музикантів...

Так-так, були на вінницьких “Барвах музики” і львівські виконавці. Причому не поодинокі, випадкові й другосортні, а саме що не є першорядні! Можна навіть сказати, що це зірки не за львівськими мірками, а таки загальнонаціональними: композитор і віолончеліст Юрій Ланюк, піаніст Йожеф Ермінь, камерний склад хору “Ґлорія” та його художній керівник і диригент Володимир Сивохіп, які представляли Міжнародний фестиваль сучасної академічної музики, що відбувається у Львові щоосені.

Властиво, як наголошують заслужена артистка України скрипалька Ірина Френкель та режисер-постановник Павло Третьяков, які очолюють Благодійний фонд сприяння розвитку талантів Поділля, – автори експериментального проекту “Барви музики XX сторіччя: авангард, класика, джаз”, усе почалося саме зі Львова. Завдяки особистим контактам з мистецькою радою львівського фестивалю “Контрасти” їм вдалося не тільки взяти високу планку започаткованої акції, яка має всі перспективи сформуватися у справжній фестиваль, а й роздобути у Львові ноти для україно-польського проекту й заангажувати виконавців.
Фестиваль “Контрасти” тримав свою марку й у Вінниці, представляючи не тільки авангард, а – що найцінніше! – духовну музику XX ст. У виконанні львів’ян прозвучали романтична елегія для домашнього музикування “Коли втомлене серце” І.Щербакова, духовна кантата для хору a capella “О, як страждаєш, Мати” А.Нікодемовича, Соната для фортепіано В.Сильвестрова, Соната чекання для фортепіано, віолончелі і чотирьох мелодійних голосів Ю.Ланюка й Молитва після Канону для хору а capella А.Пярта.

Зайве й казати, який фурор спричинив концерт львів’ян у вінницьких музичних колах. Було видно, що не тільки спрагла невідомої музики посполита публіка, а й вимогливі колеги-професіонали спричинилися до аншлагу: у залі на 450 крісел довелося ще доставити 100! Ось як відгукнувся про виступ хору “Ґлорія” професійний хормейстер В.Хазаневич – керівник хору Вінницького училища культури і мистецтв ім. М.Леонтовича: “Ґлорія” – хор надзвичайно високої культури. Відточеність голосів, відточеність строю, відточеність динамічна.
Надзвичайно злагоджений вокальний ансамбль. При такій гнучкій динаміці і звук дивовижно теплий, нема ніякого крику. Манера практично академічна, а яка інтонація! Хоча кількість голосів мала, та їхнє злиття ідеальне. Це хор специфічно європейської культури. Я думаю, що манера співу досить близька до прибалтійської чи німецької. Сама українська хорова школа в своїй історичній манері має більший розспів голосів. А вокальна манера “Ґлорії” стримана, що більше властиво західній хоровій культурі. У нас здебільшого культивується інший стандарт, який тяжіє до традиції староукраїнського розспіву, які наслідує і пропагує, наприклад, “Думка”. Здогадуюся, що манера “Ґлорії” викликана не якоюсь однобічною орієнтацією, а властиво обраною сферою відповідного репертуару і десь, мабуть, сучасним світоуявленням. Зрештою, склад хору, підбір голосів і манеру виконання не придумують. Їх породжує репертуар!”.

Після концерту “Ґлорії” В.Хазаневич, що й сам пише хорову музику, зустрічався із В.Сивохіпом і подарував йому цикл своїх творів “Миттєвості”. Ці маленькі етюди написані складною мовою сучасної музики, але вони надзвичайно цікаві.
Торік автор виконував їх зі своїм хором з училища. Тепер, можливо, ці мініатюри здобудуть нових виконавців, а музичні зв’язки між Вінницею і Львовом ще більше зміцніють.

До речі, відзначилися львів’яни і на другому концерті “Класична музика XX століття”, де їм було відведено повністю другу частину. Прозвучали “Маски” для фортепіано Кароля Шимановського, Соната для віолончелі й фортепіано Євгена Станковича, “Алілуйя” для хору a capella Ромуальда Твардовського і знову Соната чекання Юрія Ланюка у виконанні автора!

Наступним пунктом співпраці вінницьких і львівських музикантів, за словами Ірини Френкель, має бути україно-французький проект, на концертах якого у місті над Південним Бугом уперше прозвучать твори славетного Олів’є Месіана. Таким чином, благодійна культорологічна програма “Світове мистецтво на теренах Поділля” й далі знайомитиме зі світовою творчістю і новими принципами виконавської культури різних жанрів.

POSTUP - ПОСТУП



ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Народження українського бацьки

ПОГЛЯД
·Депутати міськради дали оцінку політичній ситуації
·Студенти вийшли на вулиці
·Лист із тюрми...

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Квитки продаватимуться без паспортів?
·Правоохоронцям допомагатимуть дружинники
·На дощову воду також потрібен господар
·КІЛЬКА СЛІВ
·Працівники "Райдуги" пікетували своє підприємство
·Страйку учителів уникнути не вдасться
·На капітальні ремонти бракує коштів

ТЕМА ПОСТУПУ
·Преса про арешт журналіста "Поступу" Дмитра Шурхала
·Ніна Карпачова: Ніякого адвоката на суді над журналістом "Поступу" не було
·Опозиція впевнена, що Львів - на її боці
·Барикади як останній аргумент
·КОМЕНТАРІ

ПОСТУП У СВІТ
·Бомбардування по своїх
·Ящур вже на континенті
·Американський суддя заблокував компенсації

ПОСТУП КОМП"ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
·Мишки нижньої і середньої цінової категорії
·Нова версія вірусу I Love You
·PC-NEWS

ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ
·ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ

КРИМІНАЛЬНИЙ ПОСТУП
·Змій виявився шизофреніком
·Оковита до добра не доводить
·Образився і... убив
·Випотрошений сейф

АРТ-ПОСТУП
·Весна у Вінниці розпочалася з авангарду!
·Слово і музика: 2х2
·Картина Кранаха знайдена через 27 років

СПОРТ-ПОСТУП
·Наші суперники вже визначилися
·"Мілан" Шевченка "вмер" останнім
·Великий Джордан може повернутися
·СПОРТ-БЛІЦ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Київ - великий Париж
·Чай