BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX |

Хотіли якнайкраще, а вийшло...

Дві шевченківські виставки в Палаці мистецтв

КРИЗА

Ольга НАВАГІНА

Запропонована львів’янам до Шевченківських днів спільна експозиція – картини з пленеру “Чернеча гора-2000” та третя звітна виставка львівських митців у рамках програми “Свою Україну любіть” – засвідчила серйозну кризу в малярській шевченкіані.

Фактично, емоційно повноцінними станковими творами на шевченківську тематику можна вважати роботи, які постали більше третини віку тому – в середині шістдесятих років, коли Шевченків ювілей почали відзначати на державному рівні. Досить пригадати полотна “Шевченко на батьківщині” Патика, “Тополю” Журавля, скульптуру “Доля” Воропая чи графічні цикли за мотивами “Кобзаря” Карафи-Корбут і Якутовича. Уже в майстрів наступної хвилі – Антонюка й Медведя – виявляються вирахувано-логічні шевченківські мотиви.

Нинішній пленер “Чернеча гора” з усією непривабливою оголеністю показав, що шевченківська тематика в системі офіційних духовних цінностей перестала бути престижною (як, зрештою, і вся культура) й тому виявилася відданою далеко не першокласним живописцям та організаторам-ентузіастам, яким дуже часто бракує не тільки коштів, а й знань.

Стає анахронізмом і тематична картина(така, якою ми її звикли розуміти). Варто глянути на композицію сумського художника Жулінського “Думи”, у якій гротеск уже впритул підступив до карикатури, аби усвідомити, що “станковикам” терміново треба шукати нових доріг. Можливо, одним з тимчасових виходів є спосіб черкащанина Цимбала, який, узявши за основу чисто декоративну манеру Клімта (цілком ймовірно, через посередництво Зарецького), перевів її у національний колорит з узорів кролевецьких рушників та петриківських розписів, повкраплювавши в такий “пиріг” де-не-де фігуративні мотиви шевченківської тематики. Але цей спосіб допомагає, доки в ерудицію мас не ввійде той пласт європейської культури, від якого ми тривалий час були відчужені. І коли тематична картина “схоче” існувати надалі, то вимагатиме від митців принципово інших підходів, для відшукування яких доведеться підняти не лише весь пласт семіотики й семантики останнього століття, а й прикликати новітню філософію, психологію та інформатику.

На виставці з пленерних творів, де з-поміж понад півсотні полотен майже половина належить перу львів’ян, найкраще виглядає О.Крохмалюк, який у своїх розсудливо-холоднуватих, але добре виконаних пейзажах дає емоційно осмислену інформацію про Шевченкову Наддіпрянщину. Три полотна Сипняка явно виконані з почуття обов’язку. І, як про подібну ситуацію висловився сам Шевченко (запис у “Щоденнику” від
17 вересня 1857), “принялся для того, чтобы кончить, и кончил, разумеется, скверно”. Щодо Манишина, то його манера вже настільки стабілізувалася, що...
А, щодо решти авторів з Одеси, Сум, Луцька, Києва й Черкас – може, в якихось деталях стилістики й неподібних між собою – усім їм можна закинути один великий недолік – одновимірність мислення, нездатність до асоціативної художньої мови. Скидається на те, що, в їхньому переконанні, уже саме звертання до шевченківської тематики (як колись до ленінської) наперед розгрішує їх ув очах критиків. Насправді ж – навпаки.

Ясна річ, львів’янам ближча друга експозиція – “Свою Україну любіть”, де показано буцімто шевченківські місця у Литві. Чому буцімто? Бо вибірка показаних місць є насмішкою над метою, яку ставили перед митцями організатори поїздки. Наприклад, Манишин відважно малює Тракайський замок, хоча в жодному з джерел немає й слова про те, що Шевченко був у Тракаї. Але навіть якщо припустити, що був, то що ж він там міг побачити? Замок був зруйнований у середині 17 ст. та відбудований від фундаментів аж у середині 20 ст. Знову ж таки Манишин та Крохмалюк малюють берег моря, куди у Литві Шевченко не міг потрапити просто тому, що до 1921 р. це був “закордон” – Німеччина! Схоже, що учасники поїздки не читали дослідження А.Непокупного “Балтійські зорі Тараса”, хоч воно видане ще в 1989 р. Там вказані обидві вільнюські адреси Шевченка (№ 10 вул. Пілєс та № 23 вул. Діджьої). Художники навіть не перечитали двосторінкової балади Шевченка “У Вільні , городі преславнім”, з якої легко могли б почерпнути відомості про те, що сам Шевченко у Вільнюсі точно відвідував: Остру браму (Аушрос), університет, де, до речі, встановлена пам’ятна таблиця Кобзареві, “Закрент” (лісопарк Вінгіс) на р. Неріс, де втопилася героїня балади.

Між іншим, їдучи до Вільнюса, можна було наперед з’ясувати, що там на православному цвинтарі Ліпкальне похований один із “Руської трійці” – Яків Головацький (могила збережена і в доброму стані), який теж доклався до розголосу Шевченкового імені серед галичан. Та б’юсь об заклад, що живописної картини із зображенням його могили не має жоден із львівських музеїв!

Що ж до художньої якості привезених картин, то, без сумніву, перше місце належить В. та Л. Яцківим. Це їхній справжній творчий успіх. Вільнюс вони побачили не лише як перше європейське місто в біографії Шевченка, а й внесли до власної (вельми сучасної!) інтерпретації архітектури й дещицю литовського духу в манері подачі.


POSTUP - ПОСТУП



ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Спецкора "Поступу" Дмитра Шурхала кинули за грати на 15 діб

ПОГЛЯД
·Свобода журналістові!
·Львівські студенти оголосили масовий страйк
·Вічний революцьонер

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Новітніх остарбайтерів депортують з Німеччини
·У Стрийському парку знову з"являться лебеді
·Кожного з нас пограбували на 50 тисяч доларів
·Студенти з різних країн вивчатимуть бізнес
·КІЛЬКА СЛІВ
·Відійшла у вічність Галина Гордасевич
·Міліція Львівської залізниці має нового начальника
·Вулиці не прибиратимуть та не митимуть

НАША СТОЛИЦЯ
·АРХІВАРІУС
·Як львів"яни Михайла Горбачова вітали
·Міни сповільненої дії

ПОСТУП З КРАЮ
·Спецкореспондента "Поступу" Дмитра Шурхала запроторили за грати на 15 діб
·Закарпатці до війська не підуть
·УНА-УНСО можуть заборонити
·Леонід Кучма пішов у від...пустку
·Тимошенко можуть випустити

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Мером Парижа стане гомосексуаліст?
·Святковий протест партизанів
·Найбільша в історії беатифікація
·Сербські війська увійдуть у буферну зону

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·Паризький клуб поки що невблаганний
·Продається біржа NASDAQ
·Друга спроба
·Україна "влипла" у чорний список
·СВІТ

АРТ-ПОСТУП
·АНОНС
·Холодне божевілля рок-н-рольного кохання
·Японія очима українця
·Хотіли якнайкраще, а вийшло...
·"Вдова" не так весела, як сороміцька

ЛИСТИ ДО ПОСТУПУ
·"У.Б.Н.": Нехай будуть вислухані всі голоси
·ШАНОВНА РЕДАКЦІЄ!

СПОРТ-ПОСТУП
·Важлива перемога у Донецьку
·"Карпати" "вкрали" два очки в оновленого "Металіста"
·Вейн Гретцкі повертається
·Запорізький спурт в овертаймі
·В активі українців - лише два "срібла"
·"Лаціо": прощання зі скудето
·СПОРТ-БЛІЙ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР