BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX |

"Нова" музика у новій акції

КОНЦЕРТ

Яким ГОРАК

Чи не є нове забутим старим? До цього питання не раз наверталася думка при презентації останніми днями нової музичної акції – двох концертів із серії під назвою “Нова музика у Львові”.

Сама назва серії, на мою думку, неточно відбиває суть справи. Поняття “нової музики” уже скільки разів декларувалося в ході історії (почавши від “Ars nova” епохи Відродження і закінчуючи модернізмом та авангардом ХХ ст.), що сьогодні воно стає анахронізмом і викликає деяке упередження: не можна ж називати однаково “новою” музику В. Рунчака і хоча б твори
А. Веберна чи Ю. Коффлера. Творчість двох останніх уже стала класикою, а “новою музикою” була ще в 20-30-х роках ХХ століття! Інша річ, що пропоновані в рамках концертів твори рідко виконуються у Львові – і саме цей нюанс мусив бути врахований і відповідно наголошений як основний у назві концертної серії.

Протягом двох вечорів прозвучало
10 творів семи композиторів. Центральними виконавськими силами першого вечора був симфонічний оркестр Львівської філармонії, а другого – камерний оркестр “Віртуози Львова” (худ. керівник і диригент – Сергій Бурко). Незмінним диригентом названих колективів протягом двох концертів був знаний уже львів’янам диригент та композитор Володимир Рунчак. За браком місця, на жаль, не можемо дати докладну характеристику кожному з творів та їх виконань (хоч, безумовно, всі вони мали чимало питомо свого, цікавого, приворожуючого), тому обмежимося лише тим, чим запам’яталися ці вечори. Усі залучені до акції виконавці гідно вив’язалися зі своїм завданням, зарепрезентувалися якнайкраще, чим зуміли прикувати до себе увагу і зацікавлення слухачів, ні на мить не послаблюючи її.

Першим яскравим спалахом нової акції стало прем’єрне виконання фортепіанного концерту Ю. Коффлера – польського композитора, діяльність якого в першій половині ХХ ст. тісно пов’язана з Галичиною. Тричастинний концерт чіткістю своєї будови, гумористичним і доступним змістом крайніх частин наводив на певні аналогії з концертами С. Прокоф’єва. Годі було уявити кращого виконавця для цього твору, ніж Оксана Рапіта: твір вельми імпонував витонченості і неповторній осяйності, життєрадісності її натури. Тому солістці блискуче вдалося не лише показати всі принади невідомого твору, а й відразу заставити слухача його полюбити.

Окрема група вражень викликана творами Володимира Рунчака. З них постає композиторська особистість, яка авангардовими, іноді навіть нетрадиційними засобами музичної виразовості намагається розкрити своє розуміння глобальних уселюдських тем. У “Via dolorosa” (“Скорботний шлях”), навіяній образами і темами страсної дороги, розп’яття і смерті Ісуса Христа, композитор розміщує окремих оркестрантів у різних точках слухацького залу, створюючи стереофонічне звучання, а також удається до неординарних ефектів (тупання ногами для звукового відображення ходи, викрики окремих слів як голосу юрби). Інтонації “Господи, помилуй!” є лейтмотивом другого твору – камерної симфонії “Канцоне спірітуале” для фортепіанного тріо і струнних. Солісти – тріо у складі: Мирослав Драган (фортепіано), Володимир Дуда (скрипка), Тарас Менцінський (віолончель). Обидва твори гарно вибудувані композиційно, хоча через виконання некомпактно вкладаються в часі, – це дещо обтяжує сприйняття.

Нарешті твором, який набув найбільшого розголосу ще задовго до концерту, став твір німецького композитора Антона Рупперта “Штілле штюк” для співочої пилки з камерним оркестром, де солісткою виступила дружина композитора Анналізе Рупперт. Хоча виконання справило враження та було предметом суперечок слухачів, однак сказати, щоб сам твір претендував на глибину і художню цінність, не можемо. Сумніваємося також, що цей інструмент утримається в концертній практиці як солюючий. Для презентації рідкісного інструменту твір ще надається, але і без соло на пилці він ані не втратив би, ані не виграв.
Не менш мистецьки цінним є той контекст творів, на фоні якого відбувалися ті пам’ятні моменти акції. Складений з творів не стільки “нової”, скільки не раз незаслужено призабутої “старої” музики, він вражав своєрідністю переосмислення барокового концертування у “Кончерто гроссо” В. Губаренка чи медитативністю симфонії “Лярга” Є. Станковича, чи витонченим, майже математично вичисленим конструктивізмом творів А. Веберна, чи нав’язливістю ліричної ідеї у фортепіанному концерті І. Щербакова (аскетично і строго витриманим, від того ще переконливішим у майстерному виконанні Й. Ерміня).

Судячи з якості виконань і реакції слухачів, можемо впевнено стверджувати, що пропонована нова музична акція успішно стартувала і загалом прийнялась у Львові. Єдине, чого хотілося б, щоби надалі поодинокі представники слухацької публіки не зводили до комічного серйозність композиторських концепцій і виконавських намірів дитячими витівками як, наприклад, добувати цукерки з фольгової обгортки, коли диригент уже підняв паличку для початку виконання, чи спрацьовування мобільних телефонів у момент найтихішої динаміки. Такі витівки не роблять честі вихованню і зовсім не до місця на таких високомистецьких акціях.


POSTUP - ПОСТУП



ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Нове серце
·Трагічний початок сезону "Формкли-1"

ПОГЛЯД
·Трансплантація дарує шанс на життя
·Степан Хмара боїться, що Юлію Тимошенко можуть зламати
·Краєвид на тлі наметів

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Для боржників опалювальний сезон закінчився
·Вісімнпдцять осіб госпіталізовано після ДТП
·У питтєву воду потрапили нечистоти
·В Олеську стався витік пального
·КІЛЬКА СЛІВ
·У неділю відбувся несанкціонований мітинг
·Підвищуючи тарифи, латають кишені чиновників?
·Освятили хрест на єврейському цвинтарі

НАША СТОЛИЦЯ
·АРХІВАРІУС
·Концепція розвитку Львова переростає у програму
·ЖЕКи вважають ліфти баластом?

ПОСТУП З КРАЮ
·Микола Азаров рветься у прем"єри?
·Закарпаття знову "пливе"
·Квартири конфіскують за борги
·Генпрокуратура займається рекетом?
·Десять років у чеченському полоні

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Підкоп під російське посольство
·За півроку до війни
·Швейцарці не хочуть у ЄС
·Чи зупинить міністр-араб насильство?

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·Скромна велич шахових королів
·Coca-Cola i Procter&Gamble нарешті разом
·СВІТ

АРТ-ПОСТУП
·"Фердидурке" з аншлагом
·"Нова" музика у новій акції
·Звук місячного сяйва, схожий на собачу тугу

ЛИСТИ ДО ПОСТУПУ
·Повернення до "У.Б.Н."
·ШАНОВНА РЕДАКЦІЄ!

СПОРТ-ПОСТУП
·Холіфілд упав під натиском Руїса
·Йожеф Сабо недобачає...
·Чемпіон України "вмер" у Львові
·Великі перегони, великі призи
·"Реал" і "Барселона" залишилися "при своїх"
·Спорт під музику, або Мистецтво за правилами

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕДНАР
·Сан-Ремо: мода минула, фестиваль залишився...