BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 27-28 ЛЮТОГО 2001 року |

Нове прочитання музики Романа Сімовича

КОНЦЕРТ

Яким ГОРАК

Те, що в історії кожна наступна епоха виникає як заперечення ідеалів попередньої, – маємо нагоду вкотре перевірити. Національна самостійність, ліквідація ідеологічної цензури дали змогу і виявили нагальну потребу реабілітувати для нашої музичної культури заслуги і творчість тих діячів, яких у силу політичних причин винищували фізично, а творчість їх замовчували (в кращому випадку) або таємно і безслідно плюндрували (як було з творами В. Барвінського). Такий процес реабілітації, безумовно, потрібен для національного самоствердження і духовної повноцінності, але водночас помітно померкла в нашій пам’яті, свідомості творчість тих композиторів, які творили ще недавно, за радянського часу і були його репрезентантами. Для більшості сьогодні лише з імені відомі композитори А.Штогаренко, Р.Сімович, Д.Задор, а про творчість їх знають одиниці. Тому нашим обов’язком є переглянути, заново “прочитати”, оцінити їхню спадщину. До цього причинився і запропонований минулої п’ятниці на сцені Львівської філармонії симфонічний концерт з творів Романа Аполлоновича Сімовича, присвячений 110-літтю з дня народження композитора.

Твори, які прозвучали у виконанні львівського симфонічного оркестру під диригентурою І.Юзюка, об’єднувало замилування композитора своєрідністю, красою природи і колориту до рідного Покуття й Гуцульщини. Це, а також висока культура оркестровки і чіткість концепції та форми цілого зближує симфонічні полотна Р. Сімовича із симфоніями М. Колесси, хоча, в порівнянні з останніми, вони дещо скупіші на багатство яскравих тем. Власне це продемонструвала виконана п’ята (“Гірська”) симфонія. Твір чудово сприймається і дає прекрасну можливість оркестрові показати широку та витончену палітру теплих виразових барв. Цього разу, правда, оркестр грав якось відсторонено, прохолодно, наче байдуже до всіх красот, і не завжди вдало ансамблево (як, наприклад, передчасний вступ арфи у репризі першої частини та зумовлена тим накладка).

Гірською тематикою позначений і флейтовий концерт, сольну партію якого виконав Андрій Карп’як. Молодий музикант, лауреат міжнародних конкурсів, дослідник історії і традиції виконавства на духових інструментах у Львові, викладач ЛМА ім. М. Лисенка, – він уніс помітне пожвавлення у львівські концертні виступи солістів – духовиків: чи його самого, чи у співпраці зі студентами свого класу, А. Карп’яка тепер чи не найчастіше можна почути з концертних естрад. Що А. Карп’як задався метою відновити твір Р. Сімовича, свідчить про гідне поцінування усвідомлення ним потреби піднімати призабуті класичні музичні твори, давати їм нове прочитання, пропагувати і підносити їх цінність. У справді якісній і добротно підготовленій інтерпретації більшість слухачів уперше почули симпатичний і чи не єдиний в українській музичній класиці концерт для флейти з оркестром. Соліст запропонував його в емоційно приглушених, спокійних камерних тонах, але з великою образною випуклістю і характеристичністю (особливо у фіналі, де за допомогою оркестрових засобів імітуються гуцульські інструменти – соціалка та трембіта).

І ще – кілька моментів, які примусили засумувати і замислитися. Благородний намір та ідея вшанувати у концерті пам’ять Р. Сімовича і докладена до реалізації тої ідеї праця музикантів наткнулися на незацікавленість та навіть ігнорацію широкого загалу слухачів. Хіба так можна пояснити той сумний факт, що під час звучання симфонії у залі було слухачів не набагато більше, ніж оркестрантів на сцені. Були це, в основному, представники Спілки композиторів та викладачі ЛМА ім. М. Лисенка, які мали нагоду знати, бачити композитора і пам’ятати його за життя. Під час флейтового концерту кількість публіки незначно побільшала (завдяки шанувальникам майстерності соліста), але не настільки, щоб можна було говорити про повний зал. Музикантам доводилося виступати для півпорожнього залу... Хотілося б також, щоб не лише на цьому одному заході обмежилося вшанування пам’яті композитора. Треба, щоби бодай ювілейна дата спонукала нас до впорядкування могили композитора на Личаківському цвинтарі.

POSTUP - ПОСТУП
№33 (691),
27-28 ЛЮТОГО 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Кучму зганьбили
·Генпрокуратура нарешті ідентифікувала останки

ПОГЛЯД
·Суд над Президентом: фарс чи воля народу?
·Львівський суд над Кучмою таки відбувся
·Мораль і політика

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·За екозлочини відбуваються дрібними штрафами
·Комуністи та "заправдівці" пікетуватимуть облраду
·На студентів-опозиціонерів чинять тиск
·КІЛЬКА СЛІВ
·Залишившись без тепла, люди перекрили вулицю
·Міністр проігнорував провалля на Яворівщині
·Завдяки Папі матимемо біотуалети

НАША СТОЛИЦЯ
·АРХІВАРІУС
·Лічильники не панацея, проте...
·Фонд імені Митрополита Андрея Шептицького готується до візиту Папи
·Транспортні суперечки б"ють по пасажирах

ПОСТУП З КРАЮ
·Унсовці побилися з фанатами ЦСКА
·Юрій Кармазін: Потебенько постійно бреше
·Генпрокуратура нарешті ідентифікувала останки
·КРАЄВИД

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Молдовани повертаються до старого
·Ящур знищить британське тваринництво?
·Мілошевича судитимуть за шахрайство

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·Finita la comedia, або Як приватизовували ЗАлК
·США не хочуть бачити Україну у ВТО?
·Європа вимагає зниження цін на CD
·ЕКОНОВИНИ

АРТ-ПОСТУП
·Мистецтво Литви
·Королівство та геральдичний лев
·Легендарний балетмейстер
·Дар симфоніста і педагога
·Нове прочитання музики Романа Сімовича

ДИСКУРС ПОСТУПУ
·Історико-психологічний аспект нашого правопису

СПОРТ-ПОСТУП
·Україна - у фіналі
·Битви гігантів
·Несподівана поразка від "Динамо"
·Футбольна Львівщина визначила найкращих
·СПОРТ-БЛІЦ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Пол Маккартні одружується
·Що врятує світ - краса чи фемінізм?