BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення




Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 23 ЛЮТОГО 2001 року |

Духовна творчість - мовою музики

Олександрові Козаренку присуджено премію ім.М.Лисенка

ГРАТУЛЮЄМО!

Нещодавно львівську музичну громаду облетіла приємна звістка зі столиці: проректора з наукової роботи Львівської музичної академії ім. М.Лисенка, композитора й піаніста Олександра Козаренка визнано лауреатом премії Міністерства культури й мистецтв України ім. Миколи Лисенка за 2000 рік у галузі композиції (за духовні музичні твори останніх років). На цю премію у грудні минулого року митця висунула львівська організація Спілки композиторів України. Вручатиме лауреатові нагороду міністр культури Б.Ступка 22 березня – в день уродин великого українського композитора Миколи Лисенка в його київському домі-музеї.

Це вже не перша нагорода знаного львівського музиканта. Олександр Козаренко за творчі здобутки 1995 р. був відзначений премією Міністерства культури й мистецтв України ім. Левка Ревуцького. Власне, творчими здобутками маестро слід вважати не тільки концертну діяльність з виконанням складних класичних творів, а й дослідницьку й популяризаторську працю у ділянці творчості вітчизняних композиторів (варто тільки пригадати його концепцію програми української скрипкової сонати у співавторстві з проф. Лідією Шутко чи оригінальний задум вечора пісенної спадщини А.Кос-Анатольського). Окремою сторінкою біографії Олександра Козаренка є співпраця з театром-студією “Галіціана” та загалом його замилування цариною драматичного театру: для безлічі сценічних постановок у театрах України композитор створив характерну музичну канву.

За десятиліття пошуків власної композиторської оригінальності Олександр Козаренко еквілібристично “мертвопетлював” від канону через європейську кон’юнктуру поставангарду знов до сакральної традиції. Про це свідчить бодай хронологія його основних творів: “Ірмологіон” (1988). Концерт для скрипки з оркестром (1989/94). “Мікросхеми”, камерна кантата для сопрано, цимбал, ная і ударних (1989), “Пассакалья” для органа (1989), “Чакона” для симфонічного оркестру (1990), Konzertstuk для камерного оркестру (1990), Concerto Rutheno для камерного ансамблю (1991), “Епістоли”, 4 симфонічні фрагменти (1991. “П’ять весільних ладкань з Покуття” для народного голосу і камерного ансамблю (1992), “П’єро мертвопетлює”, камерна кантата для контртенора та інструментального ансамблю (1994), Opo для ансамблю ударних (1994), Chansone Triste (пам’яті В.Лютославського) для органа і струнних (1994), Острозький триптих для хору (1994), “Дон-Жуан з Коломиї”, балет за мотивами творів Л.фон Захер-Мазоха (1994), “Чотири молебні пісні до Діви Марії” для солістів, жіночого хору та оркестру (1995), “Орестея”, мелодрама для читця й інструментального ансамблю за трагедіями Есхіла (1996), “Страсті Господа нашого Ісуса Христа” для читця, солістів, хору і камерного оркестру (1996), “Час покаяння”, камерна опера для солістів і оркестру на вірші українських поетів XVII-XVIII ст. (1997), Sonata quasi una Fantasia для скрипки й фортепіано (1997). “Псалом Давида” для хору й оркестру (1998), “Літургія Св. Іоанна Золотовустого” (1999-2000).

Із програми останнього фестивалю сучасної академічної музики “Контрасти” львів’янам запам’ятався величний сольний “Концерт духовної музики Олександра Козаренка”, підготовлений за сприяння Львівської богословської академії. Ця акція була присвячена 2000-літтю Різдва Христового та 300-літтю нотодрукування у Львові. Твори, що ввійшли до програми концерту, є наслідком тривалої співпраці автора з лауреатом Національної премії ім. Т.Шевченка капелою “Трембіта” і постали на замовлення керівника капели – диригента Миколи Кулика. Додатковим імпульсом для їхнього написання стало спілкування Олександра Козаренка з видатними музикознавцями-медієвістами: кандидатом мистецтвознавства Олександрою Цалай-Якименко та доктором мистецтвознавства Юрієм Ясіновським, які навернули автора до опрацювання української сакральної монодії, пропонували кращі її зразки у власних розшифровках, чим зрештою розкривали її багатство і непересічну мистецьку вартість. Отже, “Ірмологіон” для струнних є першою спробою опрацювання давніх молитвоспіві, що походять з львівського Ірмолоя 1700року. Острозький триптих для хору, що об’єднує кондак “Возбранной воєводі”, псалом “Блажен муж” та задостойник “О Тебі радується”, написаний на основі острозького наспіву. 10 антифонів, що походять із цієї ж острозької школи наспіву, використані в ораторії “Страсті Господа Бога нашого Ісуса Христа”, яка написана в рік 400-ліття Берестейської Унії і є спробою створення національного відповідника західному пасіону через поєднання східної та західної музичних традицій. “Чотири молебні пісні до Діви Марії” засновані на паралітургічних богородичних піснях, що походять з Пряшівщини (Словаччина), а їхній тематизм цікавий, насамперед, як зразок музичних культур пограниччя. “Псалом Давида”, перше виконання якого відбулося на VI фестивалі “Контрасти”, був єдиним твором програми, позбавленим конкретних інтонаційних запозичень, хоча окремі алюзії до давньої сакральної музики в ньому також присутні. Саме за ці твори, включно з “Літургією Св. Іоанна Золотовустого”, композитор Олександр Козаренко став лауреатом премії ім. М.Лисенка.

Олександр КОЗАРЕНКО народився 1963 р. у Коломиї. Закінчив навчання у Київській консерваторії та аспірантуру при ній у класі композиції Мирослава Скорика. З 1992 р. викладає на кафедрах композиції та історії музики Львівського вищого музичного інституту (нині – ЛМА). Торік видав у серії українознавчої бібліотеки НТШ грунтовну монографію “Феномен української національної музичної мови” та підготував докторську дисертацію.

POSTUP - ПОСТУП
№31 (689),
23 ЛЮТОГО 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Перехід Кахи Каладзе з Тбілісі до Києва - шахрайство?
·Потебенька врятували комуністи

ПОГЛЯД
·Віднайдено настінне малярство Бруно Шульца
·Відозва до студентства
·Руському народови

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Знеструмлено ще кілька об"єктів водоканалу
·Невдоволені львів"яни пікетують Ратушу
·Червоний Хрест допоміг дітям-сиротам
·КІЛЬКА СЛІВ
·Прийнято міську програму приватизації
·На ремонт доріг грошей не передбачено
·"Тризуб" бере СБУ під свій захист

НАША СТОЛИЦЯ
·АРХІВАРІУС
·Із Сихова до центру - автострадою?
·Сільгоспвиробників покинули напризволяще

ПОСТУП З КРАЮ
·Лазаренко хоче судитися з Кучмою
·Потебенька врятували комуністи
·Глава УГКЦ Кардинал Любомир Гузар отримав титул Церкви Святої Софії
·КРАЙ

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·День Національного Відродження
·Брат Хілларі Клінтон - хабарник
·Поштівка йшла 112 років
·Хансена видав російський дипломат?

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·Гудима проти об"єднаної енергосистеми з Росією
·У Туреччині знову паніка
·Коридор в Європу
·ЕКОНОВИНИ

ДИСКУРС У ПОСТУПІ
·Королеву не обслуговуємо
·Коронофобія та герб Галичини
·Старший брат Квебек?

АРТ-ПОСТУП
·Бавовняними полями, крізь нічні ліси до західної пристані
·Духовна творчість - мовою музики
·Балансуючи на межі фантазії і тихої споглядальності
·...І корабель пливе

АВТО-ПОСТУП
·НОВИНКИ
·Львівська ДАІ готується до приїзду Папи
·Енцо Феррарі - людина й автомобіль

СПОРТ-ПОСТУП
·Українці поступилися фаворитам турніру
·"Реал" і "Лідс" - у чвертьфіналі
·Біксант Лізаразю: Повернусь у Країну басків
·СПОРТ-БЛІЦ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Чудовий день для чудового U2
·Ельза про Біксанта і музику