BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення




Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX |

Фатум хімічного олівця

Невимерзла графіка донеччанина Пилипа Таралевича у львівському Палаці мистецтв

ЩОСЬ ЗИМНО...

Вікторія САДОВА

Цієї зими до Палацу мистецтв було страшно заходити: холоднеча в його залах була нестерпною. Як тільки витримували цю низькотемпературну облогу працівники ПМ, залишається незрозумілим. Навряд чи умови праці в неопалюваних виставкових приміщеннях узгоджуються із санітарними нормами і є хоч наближено порівняними з тепличними умовами в ОДА чи ОПА. У такому екстраординарному випадку, як відключення теплопостачання від одного з центральних осередків культури у Львові, гуманніше було би його тимчасово закрити. Однак, остерігаючись, аби це закриття не було остаточним, адміністрація ПМ продовжувала роботу у звичному режимі. А це позначилося згубно не тільки на здоров’ї людей, а й картин! І навіть те, що ця зима видалася найтеплішою за останнє століття, мало чим тішило!

Навчені прикрим досвідом виставки пастелей З. Флінти, львівські митці вирішили не ризикувати своїми творами. А от донеччанин Пилип Таралевич отримав “щонайтепліший” прийом! Щоправда, це не стосується сердечності прийняття, а тільки тих умов, за яких йому доводиться експонувати поліхромну графіку: буквально за кілька днів аркуші його творів доволі неестетично деформувалися під дією несприятливого кліматологічного режиму ПМ. Та що вже тепер вдієш! Пилип Таралевич так довго мріяв про виставку у Львові, терміни якої чомусь усе відсувалися за обрій тисячоліття, що нарікати тепер на своє “щастя” йому якось не випадає... Як істий філософ, Таралевич ставиться до цього випробовування зі стоїчним спокоєм та християнським смиренням. І незважаючи на обставини, радіє тому, що 60 із привезених ним 160 робіт таки знайшли відповідне оформлення, місце у залах і свого вдячного львівського глядача.

Виставка графіки донеччанина Пилипа Таралевича стала можливою завдяки його контактам з одеськими художниками (у 1961-62 рр. У 1965-68 рр. Таралевич навчався на художньо-педагогічному відділенні одеського державного художнього училища ім. Грекова). А певний осередок національно-свідомих одеських митців підтримує тісні зв’язки з нашим ПМ та творчою спілкою КУМ. Таким чином, особисті стосунки художників прислужилися до урізноманітнення суспільно-культурного меню, що волею економічних обставин орієнтується тепер тільки на традиції регіональних кухонь. І гастрольні виставки в сучасних меню – великий делікатес для місцевих глядачів. У випадку ж із Таралевичем маємо справу не тільки з окремим гастрольним показом, а зі справжнім турне: після Львова його збірка помандрує до Хмельницького художнього музею. До речі, це буде всього лише п’ята виставка цього самобутнього маляра і графіка.
Систематично експонувати свої твори Таралевич розпочав від 1989 р. (донецький виставковий центр “Авангард”). На обласних та всеукраїнських виставках його роботи з’являються від 1990 р. У жовтні 1992 р. у Донецькому обласному музеї відкрилася перша персональна виставка живопису й графіки П.Таралевича. А за рік з його другою персональною виставкою могли ознайомитися відвідувачі Одеського художнього музею.

Однак творчий шлях цього члена Спілки художників України був не таким уже й гладеньким. Свого часу він відмовився робити дипломну роботу за накиненими “правильними” сюжетами. Сповідуючи нонконформізм творчої особи, Таралевичу довелося навіть 13 років поспіль не брати до рук олівця. Працюючи простим землекопачем, він самоосвітою осягав практику й теорію філософських систем. А по тому завдяки меценатському сприянню генерального директора ПО “Донецьквугілля” В.Іллюшенкові зміг безперешкодно і цілковито віддатися творчості, каталогізуючи зроблене у тематичні повноколірні альбоми.

“Загалом свою творчу долю визначив не я сам, – жартує Пилип Таралевич, – а моя бабуся Ксеня. Я народився на Вінничині 1 січня 1942 року в простій селянській родині. А бабуся, бажаючи онукові світліших “трудоднів”, вийняла схований за іконами хімічний олівець і вклала немовляті в долоньку. “Може, хоч писарчуком стане!” – мріяла вона. Писарчуком я не став, а от художником довелося... Утім, ні про що не жалкую”.

На хліб Таралевич заробляє своїм фахом чесно. Переважно олійними краєвидами. Причому, власні сюжети не експлуатує до безтями, а радо влаштовує собі тривалі пленерні сесії. Має рідкісний талант етюдиста. Зашкіцовані враження слугують основою для студійних композицій. Пейзажі Таралевича відзначаються доброю рисувальною школою і передачею сонячного освітлення південних широт. Однак часто колористичними “ефектами” потурають невибагливим смакам замовників. Автор свідомий цього, тому суто творчими роботами вважає не власне малярство, а “імпровізаційну” графіку. Саме в цій царині найліпше проявляється його кредо: “Пошук і утвердження свободи”.

Авторська техніка, заснована на розмиванні тинтових, акварельних та гуашних малюнків, винагороджує художника можливістю безлічі варіацій. У цьому й полягає його імпровізування, коли у нечітких контурах він “угадує” конкретний образ, який потім іноді прислужується для сюжетних полотен. Тиражувати таку графіку нема потреби. Вона народжується легко й без зусиль. Із клекотливої магми фантазій та інтуїтивних імпульсів з-під руки художника застигають не просто патьоки брунатно-сепійних тонів, а цілком впізнавані образи літературної генези. Сюжетно їх можна класифікувати як біблійні, притчеві та символічні. А ще ця “імпровізаційна” графіка цілком надається для ілюстрування книжок, зокрема поетичних. Це настільки впадає у вічі, що дивно, як автор, який особисто заступає на виставкову “вахту”, ще не отримав зустрічних пропозицій від львівських книговидавців! Вони багато втратили... А ось які враження від графіки Пилипа Таралевича в дослідниці історії львівського Палацу мистецтв, цьогорічної випускниці мистецтвознавчого відділення ЛАМ Марії ХРУЩАК :

“Нестримно довгою ниткою тягнуться і ведуть за собою ці твори-елегії. Ти поволі проходиш уздовж них, у них, крізь них і усвідомлюєш, що все це ти вже десь бачив або відчував, або просто пережив... Вулиці, міста, люди – все до болю знайоме. І протягнувши свою екзистенцію до кульмінаційної роботи “Сіяч”, який швидше схожий на Сізіфа, ти нарешті розумієш – це ти, і це – твоє життя. Не мрії, не міфи і автор – не міфотворець (і не псевдо-творець). Його світогляд близький твоєму. І ці вічні образи, якими з дитинства марив ... Як хотів стати Дон Кіхотом у своєму світі, мати свого Санчо і творити подвиги для своєї єдиної Дульцинеї.

Мабуть, наймелодійнішими звуками оповив свою “жінку” автор, хоч іноді вона може бути і не тендітним створінням, а кумедним та карикатурним, а іноді – й зовсім нереальним. Але ні! ВОНА є і завжди буде, як море, небо і смуток самотньої людини, що дивиться у вікно.

Самотній ангел-герой, який щодня сходить угору зі своїм вічним тягарем і повертається вниз, щоб знову і знову його підіймати. Дійшовши краю цієї нитки життя, з’являється саме такий образ і мимоволі згадуєш рядки з “Міфу про Сізіфа” Камю: “Одного сходження до вершини достатньо, щоб переповнити до краю серце людини. Треба уявити собі Сізіфа щасливим”. Як це і робить він. Пилип Таралевич з Донецька. У зимному просторі виставкових залів Палацу мистецтв”.

POSTUP - ПОСТУП



ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Змова олігархів

ПОГЛЯД
·У Львові судитимуть Кучму
·Володимир Гірняк: Не будьте пасивними!
·ОПОЗИЦІЯ СІРИХ

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Телепрограми зникли на невизначений термін
·"Західенерго" загрожує роздроблення
·КІЛЬКА СЛІВ
·День народження Львівського університету
·У Львові судитимуть Кучму
·Альтернативна енергокомпанія свідомо збиткова

ПОСТУП З КРАЮ
·Змова олігархів проти Президента
·Юлія Тимошенко почуває себе дедалі гірше
·Генпрокурор Потебенько в законі
·Папа висвятив двох кардиналів для Львова
·Маніпуляції слідства у справі Гонгадзе

КРУГЛИЙ СТІЛ ПОСТУПУ
·Зореслава Ромовська: Президент Кучма порушує присягу на вірність народові України

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Росія хоче пересварити НАТО?
·Викрито російського агента в ФБР
·Барак залишає політику Шарону

ПОСТУП КОМП"ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
·Кульова блискавка від Quantum
·Warcraft3: скільки можна чекати?
·PC-NEWS

ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ
·ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ

КРИМІНАЛЬНИЙ ПОСТУП
·Нетверезі єдиноборства
·"Дайте нам гроші, бо ми хароші"...
·Меблі виявились "дутими"
·Два фрізієри

АРТ-ПОСТУП
·АРТ-НОВИНИ
·Фатум хімічного олівця
·Канікули у Штутгарті
·Паперове медіа

СПОРТ-ПОСТУП
·"Мілану" знову пощастило
·Училище фізкультури визначить найкращих
·Збірна України на Кіпрі
·Шмейхель завершив кар"єру у збірній Данії

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Помер знаменитий режисер Стенлі Крамер
·Валентино. Відвага та досконала елегантність