BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 20-21 ЛЮТОГО 2001 року |

Ще раз про "У.Б.Н."

ДИСКУРС

Інформаційна війна

Нині не стоїть осторонь від деморалізуючих інформаційних процесів навіть Львів: досить поглянути на виставу театру ім. М. Заньковецької “У. Б. Н.” очима віками позбавлюваного правди про українську історію глядача. Йдеться не лише про те, що у виставі спотворено історичні постаті – крайового провідника ОУН в Україні Красівського та відому львів’янам старшого покоління патріотку, громадську діячку, жінку виняткової самопосвяти Антонів, а й узагалі постаті всіх національних діячів руху Опору.

Еліта України, українські націоналісти-політв’язні, їхні жінки та діти подані тут як недалекі й озлоблені люди, зовсім не здатні до інтелектуальної праці: вони або такі собі “динозаври”, що ховають по бункерах стару примітивну зброю і хапаються за традиційний у совєтській пропаганді атрибут “буржуазного націоналіста” – сокиру, або ж запроданці. Додаймо до цього, що всі вони разом з головним героєм Зеноном сквернословлять та “хлещуть водку”, – і ці блюзнірства міцно закріпляться в уяві одуреного, зокрема східного, глядача, який зробить потрібний авторам вистави висновок: не україножери всіх мастей із московською підкладкою, а українські націоналісти-політв’язні довели Україну до нинішнього стану...

Стратеги ворожої інформаційної війни ще раз перемогли, бо й львівська преса чомусь натужно шукає “прихильників вистави”, щоб прислужитися “і нашим, і вашим”, забувши, що основне кредо чесних журналістів – не дозволити глумитися над ідеалами нації, а також щоденна, нелегка праця над розвитком національного інтелекту і світогляду. Чи не здається їм, що прем’єру хвалитиме хіба лиш агресивний “вітренківський” електорат, нездатний до моральної відповідальності та глибокого аналізу? Яка мета “У. Б. Н” – перед щонайближчими виборами підсилити червоний електорат, вихований на ненависті до всього українського, зокрема до героїв національного руху Опору? Чи з допомогою вистави розпочати нове судилище над українськими політв’язнями-націоналістами та їхніми дітьми в дусі ворожої інформаційної війни?...

Творці вистави “У. Б. Н.” намагаються переконати громадськість, що ця вистава – “міф” про сучасного “сильного чоловіка” із сокирою у руках, якого обступили “сатанинські сили” – не яничари, а чомусь син українського героя-політв’язня, дружина політв’язня, друг політв’язня, що відбув у ГУЛАГу двадцять років.
Продюсер
А. Батьківський виразно підкреслив мету вистави, назвавши всіх друзів та однодумців Оленки та Зеновія (і членів Братства ОУН-УПА, і політв’язнів, і репресованих), які стали на захист честі героїв руху Опору, “параноїдальними політиками”. Та не будемо дивуватися молодому цинікові. Хочемо запитати заньківчан: і наших знайомих, які знали й Оленку, й Зеновія, – Святослава Максимчука, Юрія Брилинського, Богдана Козака, і молодих акторів: чи ви також вважаєте нас усіх “параноїдальними політиками”? Чому ж мовчите?

Професор Ярослав ДАШКЕВИЧ (політв’язень) і ще 25 підписів однодумців

З листа до редакції та читачів газети “Поступ”

Вельми вдячний газеті “Поступ” за те, що у своїй публікації від 26 січня цього року під назвою “На премію ім. Ярослава Галана” вона чітко підтвердила і роз’яснила читачам і нашим глядачам, що герої з вистави “У. Б. Н.” не мають абсолютно ніякого відношення до уславлених і прекрасних імен борців за волю України Зиновія Красівського, Олени Антонів і сина святої пам’яті В’ячеслава Чорновола – Тараса.

Зиновій Красівський помер ще в 1991 році, а наш Зенон живе й діє сьогодні, і буде жити і боротися зі сцени театру
ім. М. Заньковецької.

Наш Зенон – не вегетаріанець і не ходить в метелику та смокінгу. Наш Зенон говорить сленгом, “вживає брутальні вислови”, курить файку, п’є горілку, ходить як бомж, підвищує голос, зберігає й носить зброю, проповідуючи позицію сили.

Зиновій Красівський був винятково інтелігентною людиною і борцем. Наш Зенон має безліч людських недоліків, але це йому не заважає до болю любити Україну і боротися за її світле майбутнє...

Не подобається вистава всім тим, що агітували і голосували за генерала-патріота. Хто – з боязні, хто – обманутий слово
блудами і політиками, хто – з вдячності, а хто – з користі на перспективу.
Наш генерал-патріот не має ніякого відношення до шановного пана Марчука (як сказано в статті), бо пан Марчук був кандидатом у Президенти України, а наш всього-на-всього – кандидат у депутати. Шановного пана Марчука всі люблять і поважають, а нашого – бояться.

Панове! Ви подали чудову ідею, щодо написання правдивої і художньої п’єси про наш національний фронт. Пишіть, а не плутайте правдиве з грішним.

P. S. Шановні! Ще можна притягнути до відповідальності Тараса Шевченка за перекручення дійсності, бо в дійсності Іван Гонта не різав своїх малолітніх синів. Прихопіть і Миколу Гоголя, бо в історії України жоден полковник чи гетьман не вбивав свого сина. Український козак-патріот ніколи не міг зрадити товариство, Батьківщину заради вродливої польки-шляхтянки.
Федір СТРИГУН, народний артист
України, виконавець заголовної ролі у виставі “У. Б. Н.”


Націоналіст і національна ідея

“У. Б. Н.” отримала широкий розголос у Львові тому, що була поставлена і зіграна винятково фахово і талановито. Неприйняття ж викликає вільне трактування допустимих меж художнього спотворення реальних персонажів для отримання бажаного мистецького ефекту. Отож якщо на афіші зазначено, що сценарій створено за листуванням Красівського, головний герой має ім’я Зенко, а його дружина – Олена, то будь-хто (знайомий чи ні з історією З. Красівського і О. Антонів) – сприйматиме героїв як прообрази саме цієї сім’ї.
Про те, яким чином спаплюжено добрі імена Зенка, Олени та її сина Тараса Чорновола, до якого Красівський ставився, як до сина, достатньо сказали інші учасники протестів. Я поділяю обурення неморальністю спотворення образів реальних людей, та, на жаль, те, що сталося, відображає стан нашого суспільства. Ті, хто протестує, керуються одними критеріями моральності, а ті, хто ставили “У.Б.Н”, вважають, що вони нічого поганого не зробили, і тому легко повторять те ж саме при іншій нагоді.

Які наслідки цієї вистави в українському суспільстві? Коли та частина інформації, яку глядач може перевірити і підтвердити власним досвідом, є правдива, а частина, невідома йому – неправдива, глядач сприймає як правду все. Ця аксіома пропаганди повинна бути добре відома професіоналам, які працюють у театрі ім. Заньковецької. Отож усі, хто відвідав виставу “У.Б.Н.”, але не знав нікого з прообразів особисто, свято віритиме, що останній бандерівський Крайовий Провідник в СССР Красівський був вульгарним типом, не спроможним накреслити програму політичної боротьби, Олена Антонів – міщанка, для якої національна ідея є просто засобом збагачення, ну, а Тарас Чорновіл – просто один із багатьох продажних депутатів.

Ефект від цього навіювання багатократно посилений насправді вдалою грою акторів, кращою впродовж останніх кількох років. Довіра до політиків, які виступають з національних позицій, до блоків націонал-демократів буде значно підірвана. Актори надзвичайно талановито переконують глядача, що “національна ідея не спрацювала”. Усі без винятку політики продажні, а “керівник Національного Фронту, з якого, до речі, ніхто не зняв повноважень”, самоусунувся від національного неподобства в державі, за яку боровся, чи то вирішивши, що своє завдання вже виконав, чи то від утоми, а може просто, не знає, що з тою неукраїнською Україною робити... (у це глядач теж мусить повірити). Коли ж Зенка нарешті допікає його колишній однодумець-політв’язень, теж продажний, і теж зі своїми торговими пропозиціями, той не витримує, бере прихований до часу пістолет і...

Справді, що, за задумом сценариста, повинен після закінчення вистави зробити з отим пістолетом Крайовий Провідник? Мій син-студент вирішив, що застрелитись, і це логічно – з огляду на ганьбу, яку йому організував заслужений колектив. Єдиний недолік цього варіанта – вся вистава, від початку і до кінця, буде пронизана думкою, що “національна ідея не лише не спрацювала”, а померла разом із головним героєм. Тому я гадаю, що Красівський, як незламний борець, пішов у ліс, у партизани, далі боротися за Україну. Таким чином, театр ім. Заньковецької стає пропагандистом ідей УНСО, і мені залишається тільки поздоровити Андрія Шкіля з цим незвичайним успіхом.

Ярослав СВАТКО, директор Галицької видавничої спілки, екс-редактор “Шляху перемоги” 92-96 рр.

POSTUP - ПОСТУП
№29 (687),
20-21 ЛЮТОГО 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Майора Мельниченка "клонували"
·Провалля на Яворівшині розширюються

ПОГЛЯД
·Провалля на Яворівшині розширюються
·Суперечки в УРП не припиняються
·Ми хочемо і будемо вільно мислити...
·Не сотвори собі кумира

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Львів теж може піти під землю
·Недбалих керівників звільнятимуть
·КІЛЬКА СЛІВ
·Місто почне виробляти свою електроенергію
·Грип спричинив смерть дітей

НАША СТОЛИЦЯ
·АРХІВАРІУС
·У цілому місті відімкнуть воду?
·Свято кохання у прямому ефірі

ПОСТУП З КРАЮ
·Суботні погроми в Києві
·Чотири дні на "Території, вільній від Кучми"
·Богдан Бойко запропонував Рухам об"єднуватися
·КРАЄВИД

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Фішера може врятувати його сусідка
·Заколот у найбільшій латиноамериканській тюрмі
·На Балканах - нові трупи
·Удар ро Багдаду може зачепити Київ

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·Ющенко не хоче залишатися без грошей МВФ
·Запорізький алюміній: знову скандал!
·Ще раз про "Грамед" і ліки
·Ікри більше не буде
·ЕКОНОВИНИ

АРТ-ПОСТУП
·Наш театр без "Хануми", як "базар без хурми"
·У вирі імпровізацій Юрія Боня
·27 лютого Ferdydurke у Львові!

ЛИСТИ ДО ПОСТУПУ
·ШАНОВНА РЕДАКЦІЄ!
·Ще раз про "У.Б.Н."

СПОРТ-ПОСТУП
·Фінських лижників спіймали на допінгу
·Перші здобутки і втрати львів"ян
·Українці - бронзові призери Універсіади
·Смерть легендарного гонщика
·В очікуванні ностальгії: Карпов-Каспаров
·"Шахтар" буде телевізійним лідером України
·Гран-прі без українців
·Шевченко прокинувся, але "Мілан" - ні
·СПОРТ-БЛІЦ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·У Києві львів"янам вистачило роботи
·Весняні варіації моди