BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 1-7 ЛЮТОГО 2001 року |

"Асоціації 2000" - асоціації є, виставки нема

ІНСИНУАЛІЗМ

Наталя КОСМОЛІНСЬКА

Інсинуалізм як спосіб віртуального життя в мистецтві винайшли ще років з десять тому на північ від наших кордонів. Це явище має місце, коли сама мистецька акція (виставка, вистава, презентація)...не відбувається! Бо навіщо ж дурно викидати гроші на нетривку подію? Проте для вічності завжди щось залишається.

У ліпшому випадку – буклет, у гіршому (коли обмаль грошей) – статті, відгуки, рецензії, розмови... Тому задля глобального ощадження ресурсів інсинуалізм починає творчий процес безпосередньо з другого етапу: буклетів, відгуків, рецензій, розмов... Саме за таким сценарієм, хоч і несвідомо (напевно) розвивалися події з виставкою “Асоціації 2000”. Претензійно заявлена на рівні концепції, виставка кілька разів відкладалась, а коли все-таки зовсім неочікувано, не там і не тоді необачно відкрилась, то ніхто з присутніх, не втаємничених у кулуарну політику, не міг зрозуміти, а пощо власне? Правда, через те, що грошей не було зовсім, про жодну друковану продукцію не йшлося. Обмежились розмовами.

Минулого четверга у Львівській галереї мистецтв за “круглим” столом зібралося з півтора десятка “профі” від львівського сучасного мистецтва та його шанувальники. ТЕМА: СТАН СУЧАСНОЇ ВИСТАВКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЛЬВОВІ (“Трагічний!” – коментар директора галереї “Ґердан” Юрка Бойка) І ВИСВІТЛЕННЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРОБЛЕМ ТА АКЦІЙ У МІСЦЕВІЙ ПРЕСІ (“Усі, хто пише про мистецтво у Львові, фактично, втискаються в одну маленьку газету “Поступ”. Так вони тут є, а інших все одно немає” – Ю.Бойко). На переконання цього ж арт-менеджера, “якщо організатори ставили перед собою мету показати панораму мистецького життя Львова на порозі нового тисячоліття, то, як на мене, вона абсолютно не вдалася”. Автор концепції виставки “Асоціації 2000” Ганна ДРУЛЬ так означила її, за Ю.Андруховичем: “Кінець, фінал, край, апофеоз, година Х чи У, зоряний час, невміння знайти найпростіший шлях, будь-який шлях...і сміх, і сльози, і любов... Усе Видиме і Невидиме (себто Мислиме), перетворене у Пластичне і Зображуване”. Завдання виставки: створення багатовимірної візуальної картини світу дня сьогоднішнього. Вимоги до пропонованих творів: відповідність концепції виставки та високий мистецький рівень. Це мала бути виставка зовсім інакша: інакші твори, інакший підхід. З організаційної частини моя величезна помилка – я не наполягла, щоби хтось один відповідав за формування експозиції (Дві останні виставки “Львівський портрет останнього десятиліття” і “Львівська кераміка 2000”, які Ганна Друль організовувала, фактично, одноосібно при активній підтримці однодумців, не тільки вдалися. Вони стали явищем і для міського мистецького життя, і для історії сучасного львівського мистецтва.– Н.К.). Тому майже приватним до автора концепції прозвучало запитання Юрка БОЙКА: “Чи не варто тобі припинити організовувати виставки і цілковито присвятити час творчості? Я не можу зрозуміти, навіщо ти це робиш?”
І важко було не погодитися з тим, що насправді немає нікого іншого, хто б це робив! При цій нагоді Андрій ДОРОШ запропонував порівняти дві актуальні виставки: “Процес радянського виховання ідеальних рабів завершився якраз тепер, коли це вже нікому не потрібно. Наочний результат – виставка молоді в КМЦ “Дзиґа”. Це не молоді леви, це – стрижені пуделі, які чемно пережовують те, що було створене 20-30 років тому і в конституційно дозволених Alma mater’ю межах переносять то на папір. Так що молодіжна виставка є логічним продовженням того, що ми тут маємо”.

Відтак дискусія зайшла в термінологічні хащі, що саме слід уважати сучасним мистецтвом, і помандрувала стежками світової історії мистецтва. Акценти у цій непростій суперечці сміливо розставив професор мистецтвознавства Орест ГОЛУБЕЦЬ: “Треба розрізняти сучасне мистецтво і сучасний стан речей. Якщо наше мистецтво стільки років жило в ізоляції від світових культурних процесів, то немає нічого дивного в тому, що сьогодні воно намагається в режимі “бліц-крігу” засвоїти вже давно засвоєний рештою світу мистецький досвід (молодь), або не розуміє і не сприймає естетики сучасного мистецтва (старше покоління). Є три складові мистецького процесу: художник, його твір і глядач. Художник у нас сьогодні дезорієнтований, за винятком окремих осіб, які їздили світом, бачили і цікавилися сучасним мистецтвом. Більшість же щось десь підглянула і під то абсолютно несвідомо пробує імітувати (усім видно: хто й під кого, – прізвищ можна не називати). Наше мистецтво не розвивається нормальним еволюційним шляхом. Сучасний художник не формується в стінах навчальних закладів, бо там немає ні сучасної літератури, ні людей, які б розумілися на сучасних процесах у мистецтві. Одиниці погоди не роблять. Твір мистецтва далі існує в традиційних рамках. Спілка художників далі поділена на секції, тоді як всюди у світі мистецтво давно вже є синтетичним. Глядач – це просто катастрофа! Адже художник так чи інакше не працює для себе. Мусять бути люди, які то зрозуміють. Мусять бути спеціалісти, які могли б подати твір людям. Тому будь-яка виставка мусить мати куратора. Художник не зобов’язаний знати, що йому подавати до тієї чи іншої концепції. Мусить бути людина, яка тримає в голові певну ідею та ілюструє її творами мистецтва. Вона знає, що в кого взяти, щоби сформувати повноцінну експозицію. Щодо “Асоціацій 2000”, ми нікого з художників не можемо звинуватити, бо кожний приніс, що вважав за потрібне”. Із цим навіть погодився радикальний у поглядах Володимир КАУФМАН:”Згідний, треба міняти форму подачі творів”.

Резюме

ОТОЖ, ПРОБЛЕМА ВИСТАВКИ “АСОЦІАЦІЇ 2000” – ЦЕ, НАСАМПЕРЕД, ПРОБЛЕМА КУРАТОРА! Якщо художник сам собі куратор – прекрасно. Але скільки таких у Львові? Подольчак, Кауфман, Кох, Костирко, Медвідь, Бажай... Музейні працівники спромогаються на якусь концептуальну виставкову роботу лише, якщо вона їм необхідна для захисту дисертації або отримання якогось закордонного ґранту чи стажування. Решта часу музеї “живуть” за рахунок ювілярів. Палац мистецтв працює в стихійному режимі винайму виставкових площ. Окремих ентузіастів (Ю.Бойко, Г.Друль, Ю.Кох..?) надовго не вистачає. У Львові немає ні сталого місця для постійного мистецького дискурсу, ні періодики для його висвітлення, ні самого дискурсу як такого. Але ПОТРЕБА в ньому Є. І основні напрямки роботи учасникам “круглого столу” вдалося визначити. Залишилося відкритим питання, хто ж саме буде це робити...
P.S. Особисто знаний концептуаліст Василь Бажай уважає, що вся проблема у відірваності від сучасного мистецтва владних структур. Без їх входження в мистецький процес Львова, без їхньої допомоги щось зробити буде неможливо (?).
P.P.S. Від редакції. Варто зауважити, що відгуки відвідувачів вернісажу прямо перегукувалися з дебатами за “круглим” столом. От тільки ніхто не збагнув одного суттєвого моменту, який кардинально мав би вирізнити “Асоціації 2000” від шерегу тих за статусом обласних “панорамних” і “зрізних” виставок, якими члени Спілки художників формують свою творчу біографію. Насправді Ганна Друль мала на меті не представити весь непотріб, який накопичився в майстернях художників на кінець тисячоліття, а створити таку креативну ситуацію, яка сконсолідувала би довкола концепції тих митців, які чулися на силі втілити своє бачення міленіумної ідеї. Власне для того Ганна Друль обрала такі тривалі терміни: сподівалася, що півроку цілком вистачить для цього своєрідного пленеру в рідному середовищі, аби на початку нового тисячоліття підсумувати виставкою метафорично-асоціативне осмислення у львівських митців часових координат історії. Та виявилося, що і хронометри наші відлічують якийсь химерний час, і компаси хиблять... Повна дезорієнтація.

POSTUP - ПОСТУП
№18 (676),
1-7 ЛЮТОГО 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Смерть на дорозі
·Росія передає Україні фрески Михайлівського собору

ПОГЛЯД
·Італійський циклон зносить із рейок львівські трамваї
·Четвірко новонароджених львів"ян переїжджає в нове помешкання
·МОРІТУРІ

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Школи закрили на карантин через епідемію грипу
·На Львівському летовищі горів літак
·Мерія розробить генплан міста фахово: дешево і нашвидкоруч
·КІЛЬКА СЛІВ
·Політв"язні вимагають від Росії виплати компенсацій
·В Україну намагалися ввезти м"ясо сумнівної якості
·Велика втрата гідного сина українського народу

ПОСТУП З КРАЮ
·КРАЄВИД
·У загибелі "Пам"яті Меркурія" звинувачують капітана
·Жертва стереотипів
·Віктор Шишкін: Відставка Потебенька нічого не дасть
·Сергій Головатий звинувачує Генеральну прокуратуру
·КРАЄВИД

ПОСТУП У СВІТ
·Ширак заступився за вірмен
·Армія погрожує захопити владу
·Чеченський опір не вщухає
·Піночет чекає суду
·Коштуніца пропонує судити НАТО

ДИСКУРС У ПОСТУПІ
·Галицькі націоналісти і східні конформісти
·Галичина в темряві

ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ
·ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ

КРИМІНАЛЬНИЙ ПОСТУП
·Убивця страждав манією величі
·Путівки на відпочинок видавали незаконно
·Украдений пулярес

АРТ-ПОСТУП
·"Все, що минуло - світло..."
·Остап Сливинський: особистість, що стане постаттю...
·"Асоціації 2000" - асоціації є, виставки нема

СПОРТ-ПОСТУП
·"Спартак" женуть на Кіпр
·Марадона знову "відзначився"
·ФІФА і УЄФА помирилися
·Французи знову здивували футбольний світ
·ФУТБОЛ

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Усе почалося з поцілунку
·ГОРОСКОП