BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 19 СІЧНЯ 2001 року |

"Асоціації-2000" - виставковий розлам

ГАЛЕРЕЯ МИСТЕЦТВ

Андрій ДОРОШ

Побудова кожної експозиції має в собі щось від написання роману: до доброї концепції зазвичай бракує відповідно гострої ситуації (у нашому випадку – творів), а цікава ситуація не вкладається у жодну нетривіальну концепцію.
Автор розривається між одним і другим. Літераторам радять у такому випадку братися до праці: після трьохсот сторінок концепція переважно викристалізовується. Оргкомітет виставки “Асоціації-2000” пішов від протилежного, безжалісно відрубавши все, що не відповідало задуманій концепції. На практиці це дещо нагадувало сцени з французької історії часів короля Карла ІХ: майже 80 відсотків представлених на виставку творів, серед яких є низка вельми небуденних, були відхилені. Внаслідок цього експозиція з нецілих п’яти десятків робіт 32 авторів – малий відламок із майже тисячного братства (чи, як дехто твердить, – серпентарію) львівських митців.

Треба зауважити, що вкрай болісна реакція деяких експонентів на відхилення їхніх пропозицій свідчить про непереборену ортодоксальність у думках, за якими приналежність до СХ (колись єдиної організації митців) дає своєрідну індульгенцію – доступ у стіни залів на вічні часи. Це один із тих міфів, які слід поховати без права на воскресіння. Багато з чільних митців міста – Бажай, Кауфман, Кох, Медвідь, Патик, Сипняк, Шумський та ціла низка графіків і скульпторів, яким концепція даної виставки не підійшла, або взагалі не подали на неї своїх творів, – або ж поставилися до їх неприйняття зовсім спокійно.

З іншого боку, хотілося б, щоби концепція виставки була всебічно продумана і сформульована її організаторами у 3-5 недвозначних фразах. Наголошую на простоті та ясності формулювання тому, що дуже багато авторів представили твори, зовсім не причетні до теми. Відсіявши кількох явних нахаб, треба ствердити, що багато хто не усвідомив, чого ж від нього хотіли. Тому оргкомітет такої непростої за задумом виставки повинен попередньо проглядати твори тих авторів, які мають скласти кістяк майбутньої виставки, аби уяснити бодай для себе, чи такий кістяк можна буде при наявному творчому контингенті одягти у м’язи, шкіру і вовну (яку критика потім безжально обстриже). Тільки після таких “примірок” варто розпочинати рекламні заходи.

Та все ж уже згаданий “малий відламок” львівського художнього середовища відобразив значну частину макросвіту наших думок, уяв, облуд, надій, сумнівів і страхів не лише щодо останнього десятиріччя, а й цілої повоєнної половини минулого віку. Пошуки дороги до Бога (Шимчук, Фіголь) чи до ідола (Братейко), навряд чи почуті багатьма останні дзвіночки Чорнобиля (Троян), споконвічно-слов’янське копирсання у собі (Петрук), повернення до ідилічних, як видається тепер, наших витоків (Мінько, Москалюк) та ціла череда великих і невеликих житейських проблем, характерів, фактів та колізій, побачених під різними ракурсами, з неоднаковим темпераментом і в розмаїтих контекстах (Андрущенко, Безпальків, Гратило, Стасенко), створюють соціальну частину експозиції. Портретів, натюрмортів, пейзажів у канонічному звучанні цих термінів майже нема. Нечисленні приклади – Сурмай, Резніченко, Красник, Хаджинов. Цікаво зіставити пейзажі двох останніх. Красник, який у молодості “перехворів” більшістю “-ізмів”, на сьогоднішньому етапі прийшов до зовнішньої простоти, що сповнена, однак, прихованої космічної могутності, усвідомити яку ми ще повинні. Хаджинов, почавши років п’ять тому з елегантних фігуративних полотен, повних шляхетності в кольорі та композиції, еволюціонує (чи, як скаже дехто, деградує) до тих станів, де форма (а з нею й колорит) починають плавитися, кипіти і, зрештою, випаровуватися. Дай Бог, щоб це була тільки фаза в пошуку власного “его”. Є ще кілька чисто формальних композицій: від монументально-суворих, як піраміди інків, витинанок Ярослави Мотики – до грайливо-легковажних, як тропічні метелики чи колібрі, акварелей Ілку й живопису Косаря, в яких автори з ілюзорною безконфліктністю (хоч така навряд чи існує, бо просто переходить на інші засоби вислову) ставлять і (в міру власного дару) намагаються вирішити достатньо глибокі проблеми.

На вернісажі один вельми поважний (і поважаний у Львові) київський гість дорікнув експонентам, що вони у своїй виставці зреклися “українства”. Іншими словами, космополітизувалися. Цей випад йому можна вибачити лише тому, що він був сказаний згарячу, без докладного споглядання виставки. Можна згодитися, що з явним “кожушництвом” питання вичерпується, але воно аж ніяк не перестає бути актуальним у розумінні нашої національної самобутності. Те, що її висловлення, а також якоюсь мірою і сприймання, перейшло на інший рівень, анітрохи не притупило (а в багатьох випадках ще й навпаки) емоціонального впливу.

Однак ліричні трелі про можливість одним “великим стрибком” пролетіти над “позачасовими десятиліттями” буття нашої культури й відразу досягти верховіть теперішнього світового мистецтва виявилися явно передчасними, а може, й зайвими. Громаддя звичок, стереотипів смаків і штампів мислення теперішнього споживача мистецької продукції, який таки буде змушений “прорости” крізь увесь різношерстий пласт мистецьких здобутків і втрат XX ст. (а на десерт ще й пропхатися крізь смітник мас-культури), роблять діяльність художника, якщо він хоче реалізувати себе в часовому контексті епохи, а не просто заробити на хліб із повидлом, дуже непростою.

Тому запропонована експозиція подає на огляд громадськості лише один із можливих варіантів самореалізації різних за віком, інтелектом і темпераментом митців, які вибрали засобом художньої мови загострено-емоційний метод – свого роду “неоекспресіонізм”. Проте без особливих труднощів можна назвати вдвічі або й утричі більше живописців, скульпторів і графіків, спроможних запропонувати інакшу (і не менш переконливу) власну візію довколишності. Ця виставка є допіру першою в циклі підсумкових показів, які впродовж першого року нового тисячоліття має намір організувати Львівська СХ, даючи оцінку дуже непростого в нашій історії XX ст. Можливо, наступне сторіччя до української культури буде не таким жорстоким, як попереднє, хоча оптимістичні прогнози зазвичай не.... Самі знаєте...

POSTUP - ПОСТУП
№11 (669),
19 СІЧНЯ 2001 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Основний інстинкт
·Чи зросте після пенсій зарплата?

ПОГЛЯД
·Медики вважають, що навчання у другу зміну шкодить школярам
·Не можемо втрачати традицій

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·На які гроші житиме наше місто у 2001 році
·Екологи знатимуть, як зробити копальні безпечними для довкілля
·У Львові можуть убити за одну цигарку
·КІЛЬКА СЛІВ
·Колишній готель "Україна" обіцяють відреставрувати
·Фахівці радять кожному бути готовим до звільнення з роботи
·Підприємців умовляють не порушувати митні правила

ГАЛИЦЬКА СТОЛИЦЯ
·АРХІВАРІУС
·Львову потрібні базари чи багатоповерхові супермаркети?
·Чиновники від медицини не визнають початку епідемії кору на Львівщині

ПОСТУП З КРАЮ
·Парламенту вдалося реалізувати основний інстинкт
·Чи підвищать після пенсій зарплату?
·Ющенко здався?
·Візит Папи Римського перенесено
·КРАЙ
·Доноси у школах скасував прокурор

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Репресії на Острові Свободи
·Бородіна спіткала доля Лазаренка
·Джозеф Кабіла замінив свого батька
·Австрійці виплатять компенсації жертвам Голокосту

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·Кучма і Тимошенко загрожують гривні
·Ненормальний долар
·Німці викликають до суду євро
·СВІТ

НАС 800 ТИСЯЧ
·Життя - смугасте, як матрац... І раптом - однотонний
·Вона - мрійниця
·Нивка і бурок

АРТ-ПОСТУП
·"Асоціації-2000" - виставковий розлам
·Смерть у Львові

АВТО-ПОСТУП
·Літаючі автомобілі - вже не фантастика
·Повний "фарш" в автомобілі
·Вантажівки робитимуть гуртом
·Крах американської мрії

СПОРТ-ПОСТУП
·Медведєв уже програв
·У першому рейтингу тисячоліття Україна - 34-а
·Україна без нагород
·Міхаель Шумахер може залишити "Феррарі"
·Грузини втрачають свою футбольну гордість
·Геннадій Защук: Формула українського чемпіонату повинна бути комбінована
·З Каспаровим - нічия

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·У метро роблять масаж
·ГОРОСКОП