BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 26-27 ВЕРЕСНЯ 2000 року |

Наступає епоха модерного Середньовіччя

ПРИЙДЕШНЄ

Анастасія ГОРИК

Що буде за міткою 2000?

Не хочеться вдаватися до пустотливого мрійництва. Адже, як казали мудреці давнини, мрії – це лише думки, яким нема чим харчуватися. Тому краще озирнутися назад, у минуле, де “їжі” для думок предостатньо.

Ще зі школи ми знаємо, що історія людства складається з чергування певних епох. Історія культури – це велика спіраль, накручена на стовп науково-технічного прогресу. Людство немов кружляє по серпантину історії, возвеличуючи спочатку почуття, потім розум, почуття – розум – почуття...
Але не кожному вдається, використавши цю теорію, не тільки дослідити минуле, але й спроектувати майбутнє. Власне це спробував зробити американський історик Морріс Берман на Міжнародному форумі науковців, що відбувся 1983 року в Альпах.

У своїй доповіді “Як був відчарований світ” Берман виділив три періоди найбільшої наукової активності людства.

Перший такий період, коли оточуючий світ перестає бути для людини її “одежею”, тобто невід’ємною частиною, починається в 600 рр. до н. е., коли з’являється епічна поема “Одісея” (перший відомий нам твір, що прославляє не голий героїзм, а розум, хитрість та винахідливість людини), і закінчується в 200 рр. н. е. розвалом Римської імперії. Другий період наукової активності (чи, радше, тільки її конвульсії) відбувся, за Берманом, на зламі Середньовіччя та епохи Відродження. Микола Копернік, Джордано Бруно та інші науковці спробували відкрити людству очі на Всесвіт, але Контрреформація зі своєю жорстокою машиною-вбивцею – інквізицією спалила їхні наміри на вогнищі.
Свідками ж наступного (і поки що останнього) сплеску наукової активності є наше покоління. Нова ера раціоналізму розпочалася, за Моррісом Берманом, у XVIII ст. і триває до нині. Пік науково-технічного прогресу припадає якраз на довгоочікуваний всіма нами 2000-ий рік. Що далі?

На відміну від поширеної уяви сучасних письменників-фантастів про майбутнє, в якому людина стане рабом власноруч створених “розумних” машин, американський історик переконаний, що з початком нового тисячоліття почнеться різкий спад наукової активності. Це, звичайно, не означатиме зупинку пізнавального прогресу. Але людину майбутнього більше цікавитиме не технічне питання “як зробити?”, а філософське “як бути?”.

Homo consumens

Техноцентричне ХХ ст. створило новий тип людини, відмінною рисою якого є зразкова пасивність. Нomo sapiens перетворився на homo consumens – людину-споживача, яка тільки те і робить, що все підряд “поглинає”: їжу, інформацію, видовища, книжки, фільми, електронні забавки тощо.

Індустріальний і споживчий світ чинить такий масивний тиск на сучасну людину, що в кінцевому результаті деперсоніфікує її. Одна людина стає подібною до іншої, немов витвір копіювальної машини. У такий спосіб зникають індивідуалізм та самобутність. Цікаво, що люди копіюють одна одну не тільки за зовнішніми ознаками (стають схожими, немов огірки на овочевій ятці), але й за манерами, поведінкою та діловими якостями. Саме для задоволення цього прагнення не так давно з’явилося нейро-лінгвістичне програмування (НЛП), фахівці з якого пропонують усім бажаючим уніфікувати їх до моделі будь-якої видатної особистості.

Від того, що нинішня людина не має інших прагнень, окрім виробляти задоволення, а потім їх споживати, культурний розвиток забуксував на місці. Завдяки високостандартизованим законам споживчого ринку мистецтво перестало бути власне мистецтвом, перетворившись на якесь “клонування шедеврів”. Тому й найпопулярнішим жанром сьогодення є “римейк”, тобто переробка, переспівування й “пережовування” того, що було створено колись.

Але в кінцевому результаті весь цей набір негативних рис сьогодення з його ультрауніфікацією стане тією силою, що штовхне людство до пошуку нових форм та ідей, нових прагнень.

“Раніше боялися того, що люди стануть рабами, – написав в одній зі своїх книг Еріх Фромм. – У майбутньому ж слід боятися, що люди стануть роботами. Вони зруйнують світ і самих себе, бо не витримають нудьги безсенсного життя”.

Отже, сьогодні для того, щоб припинилися божевільні перегони за науково-технічними досягненнями, вперше в історії людства, не потрібний буде суворий інквізитор. Людині просто набридне тільки споживати й насолоджуватися споживанням (такою вже є людська природа!). І вона почне інтуїтивно шукати заміну стандартній уяві про благополуччя в самобутності та душевному теплі.

Й божевілля розмиває рамки

Цей пошук уже почався. Щоправда, у ньому сучасна західна людина уподібнюється до сліпого кошеняти, яке шукає у великій кімнаті теплу грудь своєї матері. І тому робить багато помилок: захоплюється спочатку екстрасенсорикою та хіромантією, потім астрологією і раптом починає бачити на небі, крім зірок, ще й “літаючі тарілки”, або зненацька повертається обличчям на Схід і заглиблюється у тамтешні вірування та філософії.

Але разом з тим ніхто, напевно, не стане заперечувати, що не дивлячись на техноцентричність нинішнього часу, людство з кожним десятиліттям стає все гуманнішим. І найвиразніше це проявляється у його ставленні до так званих “аутсайдерів”.

Усе більше уваги суспільство починає звертати на життя-буття в місцях позбавлення волі. Жодне з попередніх поколінь, напевно, не привертало так активно уваги громадськості до побуту злочинців, як це робимо ми. І саме в наш час повільно зникає найжорстокіша міра покарання - смертна кара.
Проте є в суспільстві ще одна категорія людей, ставлення до яких з боку суспільства також змінюється з плином часу. Це – психічно хворі.

Щодо “зеків”, то суспільство сьогодні змінило своє ставлення під наступом загальної гуманізації, керуючись почуттям милосердя та християнським всепрощенням. Чим же можна пояснити інтерес так званого здорового суспільства до причинних?

– Ставлення суспільства до божевільних справді може бути індикаторним, – говорить президент Української Спілки Психотерапевтів Олександр Фільц. – Ви не випадково зіставили категорії “зеків” та божевільних. Але якщо перших суспільство ізолює формальними мірами юридичного права (коли людству загрожує небезпечна поведінка), то від психічно хворих воно намагається відмежувати себе через інший спосіб мислення та інше бачення світу: раціонально мисляча людина не може зрозуміти переплетене метафорами символічне думання божевільної людини.

У XVIII ст. для того, щоб виправдати і гарантувати безпеку раціональному мисленню, сформувалася наукова-прагматична психіатрія. Відтоді вона намагається показувати людям, де межа між нормою і патологією, як правильно думати і бачити світ. І саме завдяки психіатрії психічно хворих почали ізолювати.

У середні ж віки ставлення до причинних було більш лояльним, – продовжує п. Олександр. – Так звані “блаженні” або “діти Божі” мешкали, як правило, при монастирях (звідси й виникло слово “божевільні”). З них ніхто не дивувався, навпаки, з ними вміли спілкуватися і навіть розуміли метафоричність їхнього мислення, бо й здорові люди тоді мислили інтуїтивно-містичними категоріями. У цей час божевілля ніби розмивало свої рамки.

Нині суспільство починає бачити, що раціональний спосіб мислення приводить до уніфікації, дегуманізації, максимальної технологізації, коли гуманістичні цінності розчиняються в технічних речах і зникає поняття філософії та світогляду. Цей спосіб мислення справді стає небезпечним, бо загрожує зникненню самосвідомості людини. Подивіться, сьогодні людина поступово перетворюється на біологічний апарат: її можна відклонувати; їй можна замінити будь-який орган тощо.

Отже, повинна з’явитися якась реакція. І як це вже було в історії, цією реакцією може стати переоцінка і, навіть, заперечення логічного способу мислення.

Наше майбутнє

Таким чином, ми справді стаємо свідками серйозних змін у світосприйнятті, наступу ери ірраціоналізму, яку пророкував сімнадцять років тому Морріс Берман.

Якщо це так, то для України – країни, яка ніколи не відзначалася особливою раціональністю та логікою у своїх діях, – можуть відкритися великі можливості. Україна, як й інші пострадянські країни, перепробувавши все, чим жив західний світ протягом майже цілого століття: від сексуальної революції до захоплення Сходом, не втратила своєї самобутності і, як й раніше, функціонує не на логічних, а на метафоричних засадах. Споглядання за зорями, метафоричність мислення й непередбачуваність поведінки є рисами так званого українського менталітету. Тому ірраціональне майбутнє – наше майбутнє.

POSTUP - ПОСТУП
№159 (603),
26-27 ВЕРЕСНЯ 2000 року
·PDF - ст.01
ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата "Поступу"
·Нам погрожують мішками з грішми
·Забави у війну для багатих

ПОГЛЯД
·"Кіна" не буде?
·Нейтральна смуга

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Львівське м"ясо без кордонів
·Постабортний синдром
·Комфорт клієнта - вище за все
·КІЛЬКА СЛІВ
·Лук"яненківці проти шандрюківців
·З львівської школи - в німецький вуз

НАША АКЦІЯ ЗА НАШІ ПРАВА
·Чиста правда про владу
·Ігор Марчак: Без гарячої води Львів виживе
·З Вашингтона до Львова

ПОСТУП З КРАЮ
·Медведчук не визнає своєї вини у справі Стуса
·Хто придумав путч?
·Гонгадзе бачили наступного дня після зникнення
·"Зеніт" і "Сатана" летять у космос

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·"Наше радіо" вигнали і з Молдови
·Утеча перуанського тирана
·Шустер пережив реінкарнацію
·Безрезультатні югославські вибори

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·Туркменбаши зрадив Тимошенко
·МВФ попередив Східну Європу
·Світові банки спільно реанімуватимуть євро
·СВІТ

АРТ-ПОСТУП
·"Індустріальна реальність" - реальність свободи

ПОСТУП В МАЙБУТНЄ
·Наступає епоха модерного Середньовіччя

ОЛІМПІЙСЬКИЙ ПОСТУП
·Шахісти теж хочуть в олімпійську сім"ю
·Такий безмедальний десятий день
·Представниці найдавнішої професії - в захваті
·Австралійські акули обідають серфінгістами
·Після Олімпіади - в місіонерки

СПОРТ-ПОСТУП
·"Ферарі" повертає собі лідерство
·Львівський екіпаж став чемпіоном України
·Англійське перемир"я та німецькі побоїща
·"Сокіл" з Кубка вилетів, а ФК "Львів" іде далі

ПОСТ-FACTUM
·КАЛЕНДАР
·Основний інстинкт