BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 21 ВЕРЕСНЯ 2000 року |

Луїс Барраган - таємний геній мексиканської архітектури

Vitra Design Museum (Вайль-на-Рейні, Німеччина) демонструє виставку проектів одного з найбільших мексиканських архітекторів сучасності. Експозиція, названа “Мовчазна революція”, презентує чисті прямі лінії, якомога менше насичені кольори, одним словом – “емоційну архітектуру”.

“Я усвідомив із подивом та сумом, що тексти, присвячені архітектурі, говорять про пропорції, ігноруючи такі слова, як “краса”, “натхнення”, “магія”, “гіпнотична привабливість”, “чарівність” – так само, як і поняття ясності, інтимності та несподіванки. Усе це було в моїй душі, і хоча не все це могло втілитись у моїх творах, воно все ж керувало мною”, – так висловився мексиканець Луїс Барраган у США, отримуючи в цій країні нагороду Pritzker, що є своєрідною архітектурною “Нобелівською премією”.

Ця нагорода вручається з 1979 року. Після Філіппа Джонсона він став лише другим митцем, який отримав цю найпрестижнішу для архітектора премію. Проте він був мало відомим в Європі. Та сьогодні цей видатний архітектор може компенсувати цю “білу пляму” завдяки виставці у Vitra Design Museum, яка демонструє проекти Луїса Баррагана.

Незначна відомість у Європі не заважає Баррагану бути одним із найбільших архітекторів XX століття. Не спричинивши появи школи у прямому сенсі слова, він все ж мав потужній вплив на авторів численних споруд Мексики й США, де його елегантна пишність є своєрідною “візитною карткою” сучасного стилю.
Луїс Барраган народився у 1902 році в заможній колись (до його народження) родині в Гвадалахарі, консервативному католицькому місті, й там він мешкав аж до самої своєї смерті у 1988 році. Митець був високим, елегантним та освіченим, релігійним і світським. Він ніколи не був одружений, проте мав пристрасть – коней. Він будував розкішні конюшні по всьому світу. А ще він створював будинки, де саме кінь був масштабним та естетичним мірилом, – зокрема, із ваннами, де могли би митися навіть коні, і то з великим задоволенням. Те, що пасує для коня, пасує і для людини. Так вважав архітектор, який казав студентам: “Не питайте мене про жодну з будівель, не дивіться на те, що я зробив. Намагайтеся побачити те, що я бачив”.
У 1925 році, вивчившись на інженера, юнак, який читав Пруста, вирушив у Європу, де відкрив для себе Фердінанда Бака – садівника, поета та музиканта. Далі молодий чоловік відвідав Іспанію, Марокко, насичував пам’ять середземноморськими пам’ятками і знаходив в іспанських будівлях колоніальний геній мексиканської архітектури. У Франції на нього чекала неминуча зустріч із Ле Корбюзьє. Нарешті мандрівник повернувся у Мексику, де й знайшов і втілив те, що називається “генієм Баррагана”.

У Мексиці, яка не знала війни, де архітектура є засобом пропаганди, він здійснив мовчазну революцію – осторонь від галасливих колег. Наприкінці 40-х років усі будують, як у США, а Барраган шукав чогось свого. Він збудував 40 приватних будинків, перш ніж усвідомив свій справжній розмах. Добрий підприємець, він розробив геніальну стратегію: скуповував землю, на якій потім будував, забезпечуючи собі (як архітектору) фінансову незалежність.
Він спорудив “чистий” будинок у робітничому кварталі Педрегал. Це не популізм: квартал – поряд із президентською резиденцією.

У цій місцевості, на півдні Мехіко, Барраган купив 300 гектарів землі, яку збирався моделювати на власний розсуд. Операція провалиться, він продасть землю у 1952 році, проте залишить там свої шедеври. Тому Педрегал стане Меккою для архітекторів та інтелектуальної еліти Мексики.

У Vitra Museum можна побачити “правки”, які архітектор вносив у свої численні проекти і які зберіг фонд його імені. Поправки пейзажу, фонтанів, алей, евкаліптів були першоосновами стратегії привабливості. “Я хочу створити емоційну архітектуру, – сказав Барраган. – Архітектура має бути не лише функціональною, а й хвилюючою”. Тому його твори стали шедеврами ХХ століття: каплиця капуцинів у Талпані (1955), Куадра Сан Крістобаль (1968) у Мехіко, Los Clubes (1964), нерухомість у Педрегалі, Las Arboledas (1961) на околиці столиці. А ще – разом зі скульптором Матіасом Гоерітцом – Las Torres, що являє собою бетонні кола, котрі буяють кольорами у місті-супутнику Куеретаро (штат Мехіко).

Але як же представляти таку архітектуру, живу архітектуру поза її реальним контекстом? І як говорити про такого генія, як Барраган, адже він усе ще зберігає свою таємницю? Музей запросив канадського дизайнера Брюса Мо, який запропонував дуже просту конструкцію, що дозволила узгодити різномасштабні зображення. Більшість фотографій належать Армандо Саласу. Він став для Баррагана тим, ким був для Корбюзьє Люсьєн Ерве: більше ніж фотограф, “перекладач” шедеврів, який фіксує їх крок за кроком, розуміючи їх і милуючись ними.

Ці фотографії у повну силу виражають силу і світло: “Ясність є єдиною протиотрутою проти тривоги й страху. Сьогодні – більше, ніж будь-коли, архітектор має забезпечити мешканцеві будинку впевненість, незалежно від того, простим є будинок чи розкішним”, – казав свого часу архітектурний “нобелят”.
К. С.

POSTUP - ПОСТУП
№156 (600),
21 ВЕРЕСНЯ 2000 року
·PDF - ст.01
ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата "Поступу"
·Земля у нас не продається!
·Ця Олімпіада може стати останньою ТАКОЮ

ПОГЛЯД
·Будьте готові до зими
·Свідома молодь - за реформи
·Про страх усередині нас
·Бойовий гопак із претензіями на Олімпіаду

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Свято православ"я не за горами
·Чи бути українській експансії?
·Розстріляли працівників міліції
·КІЛЬКА СЛІВ
·Облдержадміністрацію лякають черговим пікетом
·Формула-1 на "горбатих"

ПОСТУП З КРАЮ
·Кучма не призначав Грача лідером КПУ
·Одкровення верхів
·Протестантизм наступає
·Нові подробиці зникнення Гонгадзе

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·Бензин і дизпаливо вже не подорожчають?
·Європа обговорює податки на пальне
·Епідемія автомобільних "проколів"
·СВІТ

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·НАТО залишається серцем Європи
·Правда від Мілошевича
·Конфлікт у промосковському уряді
·Зі шпигунів зірвуть маски

РЕВЮ ПОСТУПУ
·РЕВЮ
·СПРАВА ПРО НАЇЗД

ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ

АРТ-ПОСТУП У СВІТ
·Луїс Барраган - таємний геній мексиканської архітектури
·Останнє "няв" на Бродвеї
·Дипломати проти вистави
·Новий журнал

СПОРТ-ПОСТУП
·Збір нагород триває
·Виявляється, динамівцям заважало волосся
·На чиїй вулиці свято?
·"Шахтар" поступився при гідній грі
·Олександра Багача таки "з"їли"

РЕПОРТАЖ У ПОСТУПІ
·Як потрапити до Америки?
·ПРОЩАННЯ

POST-ФАКТУМ
·КАЛЕНДАР
·Сантана отримав "Греммі"
·ГОРОСКОП