BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення




Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 19-20 СЕРПНЯ 2000 року |

Наодинці з музикою Баха

Яким ГОРАК

У музичному світі 2000 рік офіційно визнано роком Йоганна Себастьяна Баха, оскільки минає 250 років з часу смерті композитора. У Львові цю дати вже вшановано кількома концертами різножанрової музики цього найбільшого німецького генія барочної доби. Концерт, що відбувся у великому залі ВДМІ
ім.М. Лисенка, чомусь залишився осторонь вшановувальних концертів і був малопоміченим ширшими музичними колами нашого міста. А дарма: своєю якістю він цілком заслуговував спричинитися до урочистостей, а певною своєю унікальністю міг би стати їхньою окрасою.

Концерт розпочався виконання двох клавірних сонат Доменціко Скрлатті – ровесника Й. С. Баха, але вони сприймалися радше як прелюдія, піаністична “розминка” перед доступом до центрального твору програми “Гольдберг-варіацій” Й. С. Баха – твору, який майже не звучить з концертних естрад не лише у Львові, а, мабуть, і загалом у світі. Причина такої непопулярності цього твору криється головно в його масштабі: твір являє собою арію з 30 варіаціями у доволі поміркованому темпі, займаючи коло 70 сторінок нотного тексту і більше ніж годину звучання. Логічно вибудувати і фізично витримати виконання такого масштабного твору під силу далеко не кожному виконавцеві і лише одиниці світових піаністів (такі як Глен Гульд та Сузанна Ружечкова) насмілювалися виконувати цей твір. Без сумніву: як твір, так і виконання розраховані на підготовленого слухача – професіонала, який знає мистецьку вартість твору і розуміє його унікальність. Тому годі дивуватися, що на концерті, про який йдеться, широкої публіки не було, а кількість слухачів обмежувалася когортою терпеливих і запеклих музикантів – професіоналів.
Солістом цього разу виступив аспірант ВДМІ ім. М. Лисенка Петро Довгань, який удосконалює свою виконавську майстерність під творчим керівництвом професора О. Р. Криштальського. Маючи нагоду бути ближче ознайомленим зі світоглядом та мистецькими уподобаннями П. Довганя, визначаємо, що музика Й. С. Баха напрочуд органічно відповідає і його світосприйняттю, а навіть і релігійності. Можливо, саме тому виконання бахових творів постійно супроводжує творче виконавське зростання Петра Довганя: виконанням з симфонічним оркестром львівської філармонії Фа- мінорного фортепіанного концерту Й. С. Баха Петро, будучи ще учнем школи-інтернату ім. С. Крушельницької, заявив про себе як піаніст і з того часу твори цього композитора займають почесне місце у концертних програмах піаніста. Прикметно, що для глибиннішого пізнання творчості Й. С. Баха, Петро Довгань пройшов школу гри на органі і в рамках концертів духовної музики виступає і яко органіст.

На піаністичному почерку П. Довганя як інтерпретатора бахівської музики найбільше позначився вплив виконань Глена Гульда: це відчувається і у витонченому артистизмі піаністичного штриха (наприклад, у 19 варіації), у вмінні відтворити лінеарність бахівського мислення через надання характерності й автономності кожному голосу поліфонічної фактури (особливо це відчувалося у канонічних варіаціях циклу), у вмінні довго “тривати” у повільному темпі (як у 25 варіації). Та хоч П. Довгань і переймає від канадського піаніста арсенал виконавських засобів, та не наслідує сліпо його виконавської манери. У виконанні П. Довгань намагається зазначити і своє ставлення до твору, надаючи, наприклад, жанровості кожній з варіацій: чи це зворушливо проста тема – арія, чи урочиста піднесена увертюра (17 варіація), чи скорботна пасіона арій (25 варіація), чи засліплюючі блискучими пасажними каскадами “бігожі”, швидкі варіації (варіації 5, 8, 11, 17, 23). І так весь грандіозний цикл вражав довершеністю кожної варіації, а також яскравістю тих варіацій у цілому ансамблі.

Між іншим, та продуманість кожної деталі піаністом вражала найбільше. Це й оформлення афіші із зображенням містично-символічного “Всевидящого ока” – символіка картини і її деталей десь перегукувалися, асоціювалися з величчю та архітектонічною довершеністю бахівського твору. Навіть вибір інструменту – і те не випало з-під уваги виконавця: з трьох інструментів Петро вибрав не гучний концертний інструмент, а малий кабінетний рояль з дещо “ватним” і приглушеним звуком, який найкраще надавався до відтворення клавірності (клавесинності) твору Й. С. Баха.

Насамкінець належне треба віддати стоїчній сценічній витримці Петра Довганя, який понад годину часу “розмовляв” з величчю бахівського твору, створюючи тим гідний пам’ятник і виконаному творові і власній терплячості. Після такої тривалої “розмови”, під час оплесків, які стали належною нагородою волі виконавця, – обличчя Петра справді “світилося”, як у Мойсея під час сходження з Сінайської гори. Подібно до того як Господь дав Мойсеєві скрижалі із заповідями людяності та гуманності, над ними людина замислюватиметься вічно, так вічним буде і те грандіозне послання Й. С. Баха нащадкам через скрижалі “Гольдберг – варіацій”. Ті скрижалі високопрофесійно і достойно доніс нам Петро Довгань.

POSTUP - ПОСТУП
№139 (583),
19-20 СЕРПНЯ 2000 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата "Поступу"
·Росіяни можуть заблокувати українські рахунки у західних банках
·Дивні вибухи в Ризі
·Бунт президентських намісників

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Лікарі всіх країн єднаються
·І ми діждемося Цісаря
·КІЛЬКА СЛІВ
·Сучасний рівень "районок"
·Бунт президентських намісників
·Президентові України Л.Д.Кучмі

НАША СТОЛИЦЯ
·Чи переможе Святий Юрій залізного дракона?
·АРХІВАРІУС

ПОСТУП З КРАЮ
·Український слід в аварії "Курска"?
·Ялтинські дні і вечори
·Успенське яблуко розбрату
·Україна - пожирач інвесторів

ПОСТУП У СВІТ
·Відродження ісламу в Центральній Азії
·І знову - Левінскі
·Дивні вибухи в Ризі
·Арафат відтерміновує незалежність
·СВІТООГЛЯД

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·Єхануров виправдовується перед "Ітерою"
·"Конкорди" ще політають
·Ford завершив перевірку Daewoo Motor
·СВІТ

ДИСКУРС ПОСТУПУ
·Франц Йосиф І на бюрку

МУЗИЧНИЙ ПОСТУП
·Наодинці з музикою Баха
·Бахові "Страсті"

ПОСТУП СВЯТКУЄ
·Солодкий присмак Спаса

РЕПОРТАЖ ПОСТУПУ
·Гривня шістдесят в один бік

СПОРТ-ПОСТУП
·Українські хлопці в лондонському тумані
·Кінець футбольних радіотрансляцій
·СПОРТ-БЛІЦ

POST-ФАКТУМ
·КАЛЕНДАР
·Музика і кіно
·ГОРОСКОП