BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 17 СЕРПНЯ 2000 року |

Втрачений рай

ВЕРНІСАЖ

Катерина СЛІПЧЕНКО

Коли на Круазетт ще й не говорили про кіно, Канни вже були мистецькою Меккою. Франція почала приваблювати художників не менше, ніж Італія чи Англія — з їх вивченими та розробленими художниками ХІХ століття пейзажними темами. Виставка “Втрачений рай”, що триває у Марселі, прагне донести до глядачів саме цю думку, спираючись на твори художників провансальської школи.

У XIX столітті (завдяки поїзду й такому геніальному винаходу, як тюбик для фарби) французькі живописці знаходять чудовий світ — свою країну. Так виникають розкішні живописні альбоми, які передають чари французького півдня напередодні туристичного буму ХХ століття, чари раю, втраченого назавжди.
“Канни”. Так називається картина засліпленого сонцем мандрівника, який приїхав у Морські Альпи. Художник показує маленьке містечко на березі спокійного моря, де за пагорбом Сюке, за портом, сплять маленькі будиночки. Канни 1876 року розтягнулися вздовж піщаного пляжу, вздовж довгої набережної Круазетт.

Це зображення є одною з 240 картин зі серії “Мандрівки Францією” Жана-Клода Сімола, що були опубліковані видавництвом Lattus у вигляді розкішних альбомів. З 1846 року розширення мережі залізниці відкрило нову еру в історії поїздок. Франція приходить до подорожуючих, у той час як інший винахід, менш кардинальний, проте не менш важливий, дозволяє художникам вийти із майстерень: придумані у 1824 році тюбики фарби нарешті дозволили пейзажистам працювати на натурі не лише над ескізами, а й над полотном у цілому. Тож через їх твори, через коментарі письменників-пасажирів Франція минулого століття, втрачена, чарівна Франція, що б’ється чолом моря у бункер Круазетт, відкривається у мандрівці виставкою.

Це — ностальгійний квиток в один бік, коли розділена на провінції Франція почала усвідомлювати себе різноманітною та єдиною нацією.

У Франції, де панують місцеві діалекти, де бретонці та мешканці Бургундії не розуміють одні одних, а виноградники провінції Лагендок повністю ігнорують Шампань, художники класичного напрямку, як, наприклад, Жан-Батист-Луї Гі, стають репортерами та перекладачами. Його “Ринок тварин в Арбреслі” зараз сприймається нами як пасторальна картинка, а тоді він був репортажем із ліонського регіону для всієї країни. Цей молодий художник двадцяти семи років включає у свій твір велику кількість повідомлень: костюми, стосунки, ренесансну архітектуру та середньовічні руїни й кінську збрую... Він кладе свій талант на вівтар пізнання та цікавості.

Сьогодні вже неможливо так написати гори Лангедока. Посеред минулого століття Ежен Кастельно, народжений у Монпельє, поставив свій мольберт у такий спосіб, що на полотні ми бачимо пасторальну сцену і те, як сонце любить ці гірські вершини, це каміння, ці дерева, цю воду, і як художник любить його відображення. Він є частиною провансальської школи живопису, великим, проте забутим пейзажистом ХІХ століття, пейзажі якого знають головним чином завдяки барбізонській школі. Але він працював під іншим сонцем, під сонцем півдня.
“Прикро, що така краса не здобула того захоплення людей, на яке заслуговує”, — писав про гору Сан-Мішель Ремі Гурмон. Але в 1842 році, коли Луї Ард, уродженець Екс-ан-Прованс, писав її у всій її таємничості, вона викликала радше страх. У часи революції абатство було тюрмою для священиків, а Наполеон І зробить там каторгу. Проте парижанин Шарль Едуард Фрер побачить там радше екзотику — і писатиме сцени збору винограду, як писав би, наприклад, бій биків. Торгові та військові судна зустрічалися у Бресті. Будь-хто міг кинути тут якір... Ця гавань була найнадійнішою у світі. У 1864 році, коли друга Імперія доживала свої останні роки, брестський порт залишався саме таким. Епідемії оминали його вже понад 30 років — і він стрімко розвивався. У місто приходить залізниця, а великий міст об’єднує два береги і дозволяє великим кораблям вільно швартуватися. Коли бретонський художник Жуль Ашіль Ноель побачив цю сцену вантаження суден у Бресті, погляд якого завжди був скерований в океан, він також почав дивитися і на Францію.

Промислова революція пожвавила життя старого фламандського міста Аррас. Опалові береги півночі Франції з розмитим небом і ніби позолоченим світлом приваблювали французьких та англійських художників. Талоу (друг Родена), Буден, Моне, Бонінгтон, Тернер люблять цю мирну ясність Фландрії. Як і Десаварі, автору цієї картини вдалося передати жваву атмосферу торгової площі Арраса, його будинки та аркади, де у випадку негоди могли заховатися покупці та продавці.
Там після І світової війни нічого не залишилося. Проте численні фасади XVII та XVIII століття мають бути відновлені за документами та фотографіями. Та ще за картинами, такими, як ці, де закоханий погляд художника стає шпаринкою, через яку все ще можна зазирнути у рай.

POSTUP - ПОСТУП
№137 (581),
17 СЕРПНЯ 2000 року
·PDF - ст.01
ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата "Поступу"
·Останнє попередження
·Євреї-ортодокси палять будинки розпусти
·Суркіс - чемпіон!

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Усі, хто мав вийти, вже вийшли
·Впорядковують базари
·Потяги не сходили з рейок
·КІЛЬКА СЛІВ
·Британці полегшать життя найнужденнішим
·"Каральні експедиції" тривають

НАША СТОЛИЦЯ
·Усмішка зз гарантією на 100 років
·Фортифікаціям Золочівського замку - нове життя
·АРХІВАРІУС

ПОСТУП З КРАЮ
·Тулуб працюватиме з Марчуком
·Тепер нас берегтиме поліція
·Ялта і море... президентів
·Останнє попередження

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·Аграрні мрії прем"єра Ющенка
·"Конкорди" мусять звикати до землі
·Нафта преться вгору
·СВІТ

ПОСТУП У СВІТ
·Жарти Кім Чен Іра
·Ми краще потонемо гонорово
·СВІТООГЛЯД

ЮВІЛЕЙ У ПОСТУПІ
·Спіритичні сеанси з духом цісаря

РЕВЮ У ПОСТУПІ
·КЛУБ КОМІСАРА БОНЦЯ
·REVJU

АРТ-ПОСТУП У СВІТ
·Втрачений рай
·Культура на крайній Півночі
·Вплив Мережі на стосунки автора і читача

РЕПОРТАЖ ПОСТУПУ
·Особливості національного відпочинку

СПОРТ-ПОСТУП
·Суркіс - чемпіон!
·Третій українець в НБА
·Григорій Бондарук в Україні не має собі рівних
·СПОРТ-БЛІЦ

POST-ФАКТУМ
·КАЛЕНДАР
·Танок круглих животів