BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 15 СЕРПНЯ 2000 року |

Опис проекту

Євген ГУЛЕВИЧ

Можливо, дві найнеобхідніші речі слід безумовно тримати в пам’яті, коли ми говоримо про сучасне візуальне мистецтво, це співвідношення частини і цілого, а також перспектива, місце, з якого ми спозираємо на таке співставлення.
Від 1 до 24 серпня у Львові біля Палацу творчості дітей та юнацтва Галичини відкрито І Міжнародний жіночий симпозіум кам’яної скульптури просто неба “Дзвіниці-2000” з участю мисткинь з України, Ізраїлю. Спочатку про назву.
Задекларовано: “Дзвіниці у давнину були мірилом просторових та часових орієнтирів, провозвісниками радості та смутку, голосом своїх дзвонів привертали увагу до події, що відбувалася в суспільстві.” Ось цікава ідея: посилання на давнину як на легітимність теперішнього проекту. І оголошення про себе, про присутність. Ключове слово, однак, – не семантика назви, а прикметник “жіночий”, який, ідучи далі, приводить до проблеми гендерних стереотипів у мистецтві.

Далебі, жінка наприкінці цього століття подолала вже багато стереотипів про себе, і, зокрема, у галузі мистецтва (як правило, словесного). І навіть у цій країні. Проте візуальне мистецтво, творене жінками, на думку учасниць проекту, майже невідоме, а особливо в такій пріоритетно чоловічій галузі, як скульптура. Невідомість, як звісно, долають інформуванням. І тут починаються взаємовідповідності. Скульптура – це візуальний об’єкт, іконічний знак, її можна описувати, але краще її бачити, тому організатори проекту сильно наголошують на віртуальній (візуалізованій) інформації. У віртуальних каталогах, галереях (за посередництвом Інтернету) скульптура позбавляється своєї тілесності, мислиться інформаційно. Вочевидь, таке інформування зчаста заступає сам артефакт. Проте все це закладено в плині часу. Мистецька скульптура стає частиною інформаційного потоку (цілого), і ніде від цього не втечеш. Добре, що нарешті це стає зрозуміло тут; гарно, що це осягають мистці; і цікаво, що декларують це саме мисткині. Ну, ось хоча б одна з цілей: “організація комп’ютерної освіти для мисткинь, а також надання можливості створення творів новітнього мистецтва з використанням сучасних електронних технологій”.

Кам’яна скульптура, створена у Львові, – це теж частини міста, і ось, як про це можна міркувати:

Кор. Скульптури будуть розміщені у Львові?

Наталя Лєйкіна, одна із організаторів, мисткиня. Усі біля Палацу Творчості дітей та юнацтва перед будинком.

Кор. Як можна співвідносити таку кам’яну скульптуру з ландшафтом Львова, як вписувати її в нього?

Н.Л. Ми з тої причини і вибрали це місце властиво, тому що воно не потребує обов’язкової прив’язки до Львова. Тут архітектура передбачає, що перед нею може стояти що завгодно. Якщо це прив’язувати до центру міста, то, звичайно, довелося б робити корекцію на загальну архітектуру, а ми не впевнені, чи то є доцільно – розміщувати сучасну скульптуру в тій частині міста, яка є достатньо гарно оздоблена нашими предками і вже не потребує зайвого втручання.

Кор. Отже, нічого нового вписати вже не можна?

Н.Л. Можна. У Відні біля католицького костьолу стоїть величезна скляна будівля, надзвичайно висока, і той старовинний костьол відображається в ній, як у дзеркалі, вона надає йому свої принади, але він настільки гарний, що не потребує навіть такого втручання.

Олена Євтюхіна, керівник проекту, мисткиня. Головне архітектура, а скульптура – то вже як додаток до неї. Віддавна друга залежала від першої, хоча відомі випадки і незалежності.

Н.Л. Ми не хотіли би прив’язувати в даному випадку скульптуру до архітектури. Наша мета – наблизити скульптуру до людей, до дітей.

Кор. До дітей?!

Н.Л. Так, бо тут осередок дитячої творчості, тут буває велика кількість дітей, ми би хотіли, щоб діти змогли підійти до скульптури, порухати її пальчиком, чого вони позбавлені в центрі міста: вони ж не полізуть на фонтан у центрі.

Однак, як бачимо, вписування таких скульптур усе ж відбувається у львівський текст і простір. Звісно, за відсутності архітектурного обрамлення така скульптура очевидно є тим, що називається річ-у-собі.

Кор. Чи кожна скульптура мислиться окремо, чи Ви співвідносите їх між собою?

Н.Л. У нас спочатку була думка об’єднати скульптури в одну композицію, але наразі то було не дуже реально, але в майбутньому ми плануємо зробити симпозіум, на якому всі скульптури становитимуть одну композицію. Наразі кожна робить своє: хто як відчуває, хто як хоче вписується в ту частину Львова, яка надає містові відчуття природності. Мається на увазі рослинність, якої на Погулянці не бракує. Зелена природність є відчуттям живого у царстві каменю, і тому таку скульптуру можна трактувати як замовляння природи або як надання скульптурному твору фактографічності, документальності. Чом би й ні? Таке собі своєрідне оновлення Львова, започаткування чогось нового в іще дитячо чистому (можливо, звідси згадувана дитяча тематика?) світі, чим є рослинне; космогонічний акт, якщо хочете (утім, як і кожне нове творення). Але поширимо нашу перспективу.

Кор. Слово “міжнародний” у Вашій назві засвідчує, що мистецтво певним чином подолало національні бар’єри. Це питання про співвідношення національного та універсального, а можливо, з іншого боку, також питання про співвідношення жіночого і надлюдського.

Н.Л. Мистецтво може бути зрозумілим людині де завгодно: в Україні, в Росії, в Африці. Воно не потребує слів.(NB! Оця безсловесність є необхідним елементом для перенесення артефакту в сучасний віртуальний простір. – Є.Г.). Це та основа, на якій можна поєднати національне та універсальне, знайти мир між різними народами.

Кор. Це так само питання про традицію у візуальному мистецтві. Є якісь традиційні первні, які Вас інспірують? Це ж є національним також.

Н.Л. Безумовно. Ми не є відокремлені від традиції.

О.Є. У нас то зароджувалося так: ми живемо у Львові, Львів збудований із каменю, вапняку. Майже всі скульптури зроблені у Львові з того каменю. І тому в нас то виходить природно. Ми беремо той камінь, із якого збудовані підвали міста, навіть ті леви перед Ратушею, ми беремо камінь навіть із того ж самого кар’єру. Ми є на цій землі, ми дихаємо цим повітрям, як і давні будівничі. Ці речі, які є в різночасі, дуже споріднені.

Н.Л. То є додатковий зв’язок із минулими поколіннями. Крім барокової, крім готичної, крім ренесансної скульптури існує властиво на Львівщині своя, абсолютно неподібна до всього створеного мистецтва в іншій Європі, в іншому світі, своя школа скульптури, яка формувалася практично від XV ст.

О.Є. Українське бароко.

Н.Л. То є характерна саме для Західної України, для Львівщини, для Львова скульптура. Звичайно, Пінзель то є вершина. Але, крім того всього, існує ще народна скульптура, розвиток якої був надзвичайно високий біля того кар’єру, звідки ми брали камінь. То є село Демне в Миколаївській області. Кожна хата споконвіку в тому селі має своїх майстрів, які обробляють камінь. Величезна галузь мистецтва! такої народної, дуже красивої скульптури, від якої віє добротою, внутрішнім теплом. Ця скульптура щира. Однак я не думаю, що нас треба причисляти до якихось певних стилів, бо кожен художник є дуже характерний, кожен працює по-своєму. І не треба тих стильових ярликів вішати. Кожен, хоче чи не хоче, але так чи інакше відображає свій час, незалежно від стилю.

Отак, нічого не сказавши про гендерні стереотипи, які хотіли б подолати ці мисткині (скажемо лише, що будь-яке вписування жіночих ініціатив у широкий тематичний контекст – тим паче у віртуальний – уже є доланням таких стереотипів), хочеться завершити цей матеріал, згадавши лишень про жіночий титанізм у сучасному мистецтві, відповідно уконкретнивши перспективу про ціле і часткове:

Кор. Скільки важать ці брили?

Н.Л. Найбільша – 3,5 т.

POSTUP - ПОСТУП
№136 (580),
15 СЕРПНЯ 2000 року
·PDF - ст.01
ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата "Поступу"
·Віктор Ющенко кинув шахтарям рукавичку
·Львів напередодні гангстерської війни

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Відкрито пам"ятник Мар"янові Панчишину
·Київські гроші прикрасять Львів
·Розгадані таємниці
·КІЛЬКА СЛІВ
·Суди стануть доступнішими
·Обмежити можливість зловживань
·9 років без Богдана Котика

НАША СТОЛИЦЯ
·А якщо завтра війна?
·АРХІВАРІУС

ПОСТУП З КРАЮ
·Затриманий літак залишається в Європі
·Жулинський contra РПЦ
·Між Сходом і Заходом
·Ющенко кинув шахтарям рукавичку

ПОСТУП У СВІТ
·Кривава фієста в Іспанії
·Арафат шукає союзників
·Третій шлях німецьких католиків
·Росія будує - Америка бомбардує
·СВІТООГЛЯД

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·Україна "здає" газову "трубу"
·Disney оштрафували за плагіат
·СВІТ

АРТ- ПОСТУП
·Опис проекту
·Книги - знову дефіцит?

СПЕЦІАЛЬНА ТЕМА ПОСТУПУ
·Зроби мені лобі
·Сучасний лобізм у світі

ПОСТУП В ІСТОРІЮ
·Чудо над Віслою завдяки українцям
·Родом русин, за національністю поляк

ПОСТУП З ПРОДОВЖЕННЯМ
·ЛИСТИ ПОСТУПУ
·Суржик для інтелігенції

СПОРТ-ПОСТУП
·Голіфілд вимучив перемогу
·"Таврія" вклякла на "Україні"
·"Летючий фін" повертається на першу сходинку
·СПОРТ-БЛІЦ

POST-ФАКТУМ
·КАЛЕНДАР
·Мадонна народила другу дитину
·ГОРОСКОП

 






Нефтегазмаш Москва.