BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 3 СЕРПНЯ 2000 року |

Об"єднання православ"я: утопія чи міф?

Філарет - "за", Сабодан - "проти", а Кучма трохи "за", а трохи "проти"

ЕКУМЕНІЗМ

Дмитро ЯЦЕНКО

В українському суспільстві знову заговорили про об’єднання церков. Ідея полягає в тому, щоб створити Українську помісну Церкву, до якої б увійшли три православні гілки: Українська Православна Церква Московського патріархату, Українська Православна Церква Київського патріархату та Українська Автокефальна Православна Церква. Найбільш активні прихильники єдиної помісної Церкви обіцяють її появу вже цього року, однак, як виявилося, самої лише любові до круглих дат замало. І 2000-го р.Б., і в наступні роки Божі “ідея об’єднання” може залишитися лише маревом, не більше...

Тим не менше, саме цього року про єдину помісну Церкву говорили найбільше, і не лише церковники. На Великдень за об’єднання православних церков висловився Президент Леонід Кучма, однак за Конституцією держава та церква відокремлені одна від іншої, тож формально бажання головного політика України не може мати особливого впливу на розвиток ситуації. До речі, нещодавно Президент нібито вже відмовився від насаджування своєї ідеї церковним отцям. Самі ж церковні ієрархи здатні завести проблему об’єднання в глухий кут – принаймні це їм поки що і вдається. Зокрема, у червні представники Константинопольського та Московського патріархатів зустрічалися в Швейцарії з метою обговорити перспективи створення єдиної української помісної Церкви, однак конкретні плани злиття церков після зустрічі так і не виникли.
А кілька днів тому – 28 липня – відбувся Ювілейний архієрейський Собор УПЦ МП, де також розглядалося екуменічне питання. За підсумками цього Собору можна знову говорити, що час об’єднання в помісну Церкву ще не настав. Блаженніший Митрополит Київський і всієї України Володимир Сабодан заявив, що УПЦ МП не виступає проти створення єдиної помісної православної церкви, однак відразу ж і зауважив, що поспіх у цій справі може лише нашкодити. Як саме, Митрополит не конкретизував, лише обмежився поясненням, що віруючі, на його думку, не готові сприйняти ідею автономної помісної церкви, оскільки вона асоціюється в них ледь не з “єрессю”. І нагадав, що розкол в українській церкві стався саме після розмов про автокефалію.
Втім, це радше привід для гальмування об’єднавчих процесів. Як відомо, УПЦ МП має досить напружені відносини з УПЦ КП від початку створення останньої на чолі з Патріархом Філаретом. Треба додати, що процес розколу в українському православ’ї на парафії Московськогго та Київського патріархатів відбувався не без участі деяких впливових державних чиновників. На думку представників УПЦ МП, і тепер дехто при державній владі активно підтримує Філарета, через що він і почав робити спроби очолити об’єднавчий процес. Відтак надії, що представники обох церков порозуміються, марні: УПЦ МП погодиться на діалог лише після відречення Філарета від своєї церковної посади. Вислідом Ювілейного Архієрейського Собору УПЦ МП став лист до Президента з наріканнями на втручання влади у життя церкви.
Сам Філарет, залишаючись невиправним оптимістом, заявляє, що ще у нинішньому, 2000, році церкви нарешті об’єднаються. А от застороги УПЦ МП він пояснює тим, що Москва просто боїться втратити частину своїх парафій в Україні. Крім нього, ще одним прихильником української помісної церкви є Константинопольський Патріарх, який не проти надати автономію українській церкві. Однак і тут все впирається в Українську Православну Церкву Московського Патріархату. Російська Православна Церква зараз вивчає проблему надання УПЦ МП автономного статусу, що навряд чи підтримає Константинополь, тож у відповідь і Москва може не підтримати автономію Української Церкви...
Ще одним ініціатором об’єднання є Українська Автокефальна Православна Церква, яка також претендує на чільне місце в процесі злиття православних церков. Причому її представники також не раз заявляли про те, що інші церкви повинні увійти в УАПЦ. Як стало відомо “Поступу”, після смерті Патріарха Димитрія новим предстоятелем Церкви може стати митрополит УАПЦ в США Костянтин, який є досить поважною особою в православному середовищі, і саме він може очолити процес об’єднання в єдину Українську помісну Церкву. Складністю екуменічного процесу представники УАПЦ (як і УПЦ МП) називають участь Філарета в об’єднанні.
Коментар “Поступу”. Як видно, перспективи екуменізму наштовхуються на чимало перепон. Навряд чи слід сподіватися, що найближчим часом усі три гілки православ’я зберуться на єдиному Соборі. Це стало би можливо, якби “три Рими” – Ватикан, Константинополь та Москва – дозволили українським церквам самим вести екуменічний діалог. Наразі ж кожен із цих центрів християнства відстоює свої впливи в Україні. Чомусь у процесі об’єднання зовсім нічого не говорять про можливу участь Української Греко-Католицької Церкви, яка могла би стати своєрідним посередником між Сходом і Заходом та всіма українськими церквами, адже УГКЦ – єдина з українських церков, яка зберегла свою історичну та національну традицію і змогла відродитися навіть після повного занепаду в часи СРСР.
Інша проблема об’єднання в тому, що представники Ватикану, Константинополя та Москви століттями розмовляли один з одним, обминаючи Україну, хоча українська християнська традиція з’явилася ще в час, коли єдиним центром християнства був Рим, коли Папа призначав Константинопольського Патріарха і коли про Москву ще не чув ніхто. Зрештою, саме на позиції Москви тепер найбільше залежить, адже віднедавна Патріарх Алексій заявив, що Московський Патріархат претендує вже не на роль “третього Риму”, а цілком може стати другим християнським центром, випередивши Константинополь. А для цього йому потрібна віруюча Україна під Московським Патріархатом – інакше Москва не буде навіть “третім Римом”, адже російська християнська традиція йде від Києва. Тому екуменічний процес здобуде успіх лише без участі світових центрів християнства, а іншими умовами мають бути зважена позиція держави (допомога в діалозі церквам без застосування силових чи адміністративних методів), а також участь віруючих. Саме прості українці мають першими зрозуміти ідею помісної церкви.

POSTUP - ПОСТУП
№129 (573),
3 СЕРПНЯ 2000 року

ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата "Поступу"
·Ющенко продав Україну?
·Дискваліфікували українських послів
·Рекламна акція "Моссаду"

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·День знань учителі відзначать страйком?
·Нафтопродуктів стало менше, а ртуті - більше
·Свій до свого по своє
·КІЛЬКА СЛІВ
·Голодування все-таки відбудеться
·Сумнівні подарунки

НАША СТОЛИЦЯ
·Василь Гладких: Потрібно брати людину не з Львівщини
·Клубні розваги міліції
·АРХІВАРІУС

ПОСТУП З КРАЮ
·Можливо, ми вже маємо міністра економіки
·Об"єднання православ"я: утопія чи міф?
·Подробиці солдатських забав

БАНКІВСЬКИЙ ПОСТУП
·АКБ "Львів" - сила і традиції древнього міста
·Чергова поразка Deutsche Bank
·Банк "Карпати" змінив статус
·Вкладам під відсотки скоро кінець?

ПОСТУП У СВІТ
·Чистка генералітету
·Сепаратисти обирають терор
·Папа мирить Палестину й Ізраїль
·Мішок для голови Мілошевича
·СВІТООГЛЯД

РЕВЮ В ПОСТУПІ
·REVJU
·Справа антиквара Бретта

АРТ-ПОСТУП У СВІТ
·Письменниця шокована успіхом
·Тінь Девіса та світло Бенсона
·Фестивалі відкрилися не без проблем

ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ
·Юзьо ОБСЕРВАТОР

КУМИРИ ПОСТУПУ
·Музичні конструкції King Crimson
·Музичні конструкції King Crimson

СПОРТ-ПОСТУП
·Суперники відомі
·Сергій Бубка таки їде на Олімпійські ігри
·Буби чи не бути Музею боксу?
·СПОРТ-БЛІЦ

POST-ФАКТУМ
·КАЛЕНДАР
·Європа - обітована земля фестивалів
·Бенсон про політ на "Конкорді"
·ГОРОСКОП