BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення




Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 1 СЕРПНЯ 2000 року |

Іван Остафійчук: Найбільш дієвим є мистецтво етики

Про Художника розповідає історик мистецтва Роман Яців

ГРАФІКА

Ім’я Івана Остафійчука в мистецтві України ХХ століття є однією із тих знакових постатей, які визначають напрямки і слугують орієнтирами. Хоча Львову ніколи не бракувало талановитих графіків, якщо оглянути розвиток львівського графічного мистецтва впродовж століття, та найвидатніші досягнення його першої половини вповні окреслюються іменами
О. Кульчицької, П. Ковжуна, М. Бутовича, С. Гординського, М. Осінчука. А другу половину століття досить вичерпно презентує творчість Л. Левицького, Я. Музики, С. Караффи-Корбут, І. Остафійчука, Ю. Чаришнікова, О. Аксініна... Кожне ім’я – ознака не років навіть, а десятиліть у повному культурологічному комплекті, коли художник є “пеленгатором” і “конденсатором” політичних, філософських, етичних та естетичних пошуків, якими живе інтелектуальна частина суспільства кожного окремо взятого історичного періоду.

З такої точки зору Іван Остафійчук – це львівський графік номер 1 доби 70-х. “Відлижна” свобода 60-х всоталась у брєжнєвські часи, як у суху землю. Говорити на тему України мовою конкретних історичних та етнографічних візій на той час уже каралось тавром політичної неблагонадійності, отож мистецтво було змушене шукати більш формально завуальованих засобів виразу своєї громадянської позиції. Саме в цей час у львівському мистецтві окреслюється творчість Івана Остафійчука, який зумів продовжити розвоєву лінію довоєнної львівської графіки, збагативши її і тематично, і формотворчо. Його ряд монотипів за мотивами народних пісень задемонстрували нові етичні та естетичні можливості освоєння української традиційності. Стандартна звичаєво-побутова канва, у рамках якої шістдесятники створювали свій культ ритуалістики, набула у творчості Остафійчука початку 70-х більш інтелектуальної варіативності, зформованої під впливом режисерського досвіду Параджанова, акторського досвіду Миколайчука, мистецького досвіду Якутовича. Його композиції цього періоду настільки влагоджені, настільки позбавлені показної експресії, ведучої фабули, що за тонкощами ліричного вислову практично межують із мистецтвом сакральним.

Тому його “закордонний період” (1987 - 1993) не був чимось чужорідним, він продовжив та поглибив бажання митця перейти у своїй творчості від естетичних до етичних проблем. Тим більше, що технічні питання на цей момент були для нього практично з’ясовані. Якщо на початку
70-х теоретичне підґрунтя творчості Івана Остафійчука складав літературний досвід , сформований В.Стефаником, І.Франком, М.Коцюбинським, то тепер це – твори Л. Костенко, І. Драча, Д. Павличка. У творчості художника з’являються певні парафрази з історії, наприклад, серія ліноритів, присвячених еміграційному періоду Пилипа Орлика. Ці роботи є більше драмати зовані за звучанням, ніж ліричні, інтонаційні роботи 70-х.

Повернувшись в Україну, Іван Остафійчук відновлює внутрішній зв’язок із своїми пошуками 70-х, лишень у його останніх роботах більшає чуттєвості , а за технікою виконання – це найчастіше живопис або малюнок тушшю.
Для художників-практиків з молодої когорти, які досить успішно чують себе в сучасному міжнародному виставковому просторі, Остафійчук – не абстрагована легенда. Його творчість – це рівень дуже конкретного наповнення мистецького процесу енергетикою, успадкованою від “класиків” 20-30-х років та світоглядної позиції шістдесятників. І хоча на цьому рівні художник є вже в певній мірі пошанованим, його досвід ще не вимагає нагальної сакралізації та консервації. Саме тому Іван Остафійчук відмовився від класичної традиції відсвяткувати свій ювілей персональною виставкою. Художник сповнений бажання працювати, а не підсумовувати.
Н.К.

POSTUP - ПОСТУП
№128 (572),
1 СЕРПНЯ 2000 року
·PDF - ст.01
ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата "Поступу"
·Форма одягу - службова
·"Карпати" переписують історію

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Чия демократія формальніша?
·Матолич ще не подав заяву про відставку
·Сумна хроніка вихідних
·КІЛЬКА СЛІВ
·Місто дуже мляво, але ремонтуватимуть

НАША СТОЛИЦЯ
·Де беруться робочі місця?
·Кому потрібен випускник школи?
·Робота з неба не впаде

ПОСТУП З КРАЮ
·Шубу забрали подалі від гріха
·Геракл із ніжним обличчям
·Солдати бавилися у війну
·Україна знову в "Зеніті" слави
·Президент благословив Інтернет

ПОСТУП У СВІТ
·Бен Ладена заганяють у кут
·Concorde - знову проблеми
·Жучки для прокурора
·Полювання на іммігрантів
·СВІТООГЛЯД

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·Польщі не потрібний російський газ
·Конкурс за імперію в спадок
·СВІТ

АРТ-ПОСТУП
·Іван Остафійчук: Найбільш дієвим є мистецтво етики
·Доктор Бонь - це вже стандарт!
·Творець сценічного світу

ІНТЕРВ"Ю У ПОСТУПІ
·Задумів багато - треба працювати

ЛЕГЕНДИ У ПОСТУПІ
·Легенди Львова та околиць від Юрія Винничука

ЛИСТИ ПОСТУПУ
·ЕПІСТОЛЯРНЕ
·З ЛИСТІВ ДО ЮЗЯ

СПОРТ-ПОСТУП
·"Карпати" переписують історію
·Перша перемога Барикело
·СПОРТ-БЛІЦ

POST-ФАКТУМ
·КАЛЕНДАР
·Зоряне кохання, зоряні війни
·ГОРОСКОП