Кава - чорна смерть?
ФІНЛЯНДІЯ
Михайло МИШКАЛО
Хто із нас не читав про те, що кава – міцна й у великих дозах – шкодить? Усі, хто її п’є і хто вміє читати, про це знають. Але виявляється, що пиття кави має прямий зв’язок із артритом – як це не дивно. Дивно тому, що пояснити це явище медики поки що не можуть. Науковці фінського Національного інституту охорони здоров’я достеменно встановили, що люди, які випивають понад три філіжанки міцної кави щоденно, подвоюють шанси заробити артрит; той же, хто випиває десять порцій цього чорного ароматного напою, і взагалі стає смертником: його шанси заробити цю недугу зростають у 15 разів.
Саме фіни мають один із найвищих показників вживання кави, тож тамтешні вчені й вирішили детально дослідити, чим це загрожує нації. В експерименті брали участь 19 тисяч фізично здорових осіб, за якими спостерігали протягом 15 років, починаючи з 1976 року. Вівся моніторинг рівня ревматоїдного чинника антитіл, які мали проявитися за кілька років до самої хвороби.
Дослідники переконалися, що невстановлені інгредієнти, яких особливо багато в нефільтрованій каві, можуть спричинити вироблення деяких шкідливих сполук, які й спричиняють rheumatoid arthritis. За результатами досліджень вироблено рекомендації на загальнонаціональному рівні. Вчені, зокрема, зазначають, що яким би не був механізм виникнення ревматизму, очевидно, що рівень вживання кави повинен вважатися фактором ризику. Рівень ризику залежить також від віку, статі, ваги, куріння і рівня холестерину.
Але це відкриття, зроблене фінськими медиками, світ зустрів дуже скептично. Наприклад, науковці з Великобританії вказують на недосконалість використаної методики. Йдеться про те, що дані почали збирати давно, коли стандартним напоєм була заварювана кава (тобто кава по-турецьки), особливо це стосується Скандинавії. Але заварювана кава, яку не фільтрують, піднімає рівень холестерину в крові. Цей ризик не стосується фільтрованої або розчинної кави.
Крім того, кава має великий позитивний вплив на організм – і йдеться не лише про її тонізуючі властивості. Раніше було відомо, що пиття кави дає запобіжний ефект проти інфаркту міокарда і хвороби Паркінсона. Кава допомагає також уникнути захворювань нирок.
|
|