BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 7 липня 2000 року |

Шляхетна хвороба, якою хворіють до смерті

КОЛЕКЦІОНЕРИ

Наталка КОСМОЛІНСЬКА

Хоча те, що двохтисячний ювілей християнства скерує виставкову роботу Львова переважно в бік сакральної тематики, можна було передбачити, але що нас чекатиме аж стільки цікавих виставок, виявилось несподіванкою навіть для самих музейників.

Черговою з них стала виставка творів сакрального мистецтва з приватних збірок Львова, яка відкрилась минулої п’ятниці у залах Львівської галереї мистецтв. Ініціював її голова клубу греко-католицької інтелігенції, власник найбільшої в Україні збірки народної ікони на склі Іван Гречко. За його словами, колекціонерам давно вже хотілось побачити, скільки вони того всього мають. І подивитись на те саме в контексті музейних залів. Адже ще одна мета виставки – привернути нарешті увагу місцевої влади до питання створення у Львові музею приватних колекцій. Людям, які стільки років визбирували по Карпатах і Прикарпаттю цікаві твори народного побуту і сакрального мистецтва, чим практично врятували цілий пласт української культури, тепер доводиться просити чиновників від культури прийняти у них цей коштовний подарунок. Уже більше шести років Іван Гречко при підтримці директора Львівської галереї мистецтв Бориса Возницького звертається у різні інстанції міської та обласної адміністрацій, які не тільки не йдуть на зустріч, але й не обтяжують себе відповіддями на листи. Немає приміщення, немає коштів, немає жодного бажання. У Львові ж і так не бракує музеїв! Щоби зрозуміти, що такого – БРАКУЄ, треба прийти на виставку.

Бо виставка вражає. Насамперед – концентрацією щирої емоції. Якими ж казковими квітучими полонинами мали гуляти народні майстри, щоби так сонячно малювати. “Пантеоном народної душі” назвав виставку розчулений доктор мистецтвознавства Володимир Овсійчук. А Борис Возницький у своєму виступі відніс українське народне малярство до однієї з тих небагатьох складових української культури (мистецтво Київської Русі, українська середньовічна ікона, українська дерев’яна церква), якою ми можемо похвалитись перед Заходом.

На виставці представлені ікони на склі, трьохраменні свічники “Трійця” та різьблені ручні хрести з дев’яти приватних колекцій. Трохи шкода, що під час підготовки експозиції три “найбільших” львівських колекціонера “Трійці” не дійшли повного порозуміння, отож грандіозна ідея показати всі свічники, які є у приватному посіданні львівських колекціонерів, цього разу не здійснилась.
Унікальність представлених творів ще й в тому, що вони виникли на невеликій території та існували в народному вжитку досить недовго. Якщо розквіт іконопису на склі припадає на другу половину ХІХ століття, то у другій половині століття ХХ ікон на склі вже не малюють. І якби не ентузіазм кількох колекціонерів, ці унікальні твори народного мистецтва дійшли б до нас хіба що у друзках. Як, зрештою, і різьблене дерево, і вишивана тканина, і мальовані кахлі... Шляхетною хворобою вважає колекціонерство Іван Гречко, чия колекція починалась майже 50 років тому з бажання мати лише 5 ікон на склі і 5 мальованих керамічних тарелів. Тепер уже він сам кількість творів у своїй колекції не рахує, або принаймні нікому не каже, бо за колекціонерськими забобонами цього робити не можна. Але підрахунки ще “за союзу” зробив колишній львівський мистецтвознавець Григорій Островський і вже тоді вона вважалась найбільшою. А що з того часу ікон на склі в Карпатах не побільшало, то колекція Гречка так найбільшою і залишилась.

“Молоді” колекціонери, які починали своє збирацтво вже на початку 80-х рр., мають тепер дещо перепрофільовувати свої інтереси, бо творів народного мистецтва в Карпатах вже практично не лишилось. “А те, що подекуди ще залишилось по хатах у дуже вже національно-свідомих гуцулів, вилучати не випадає. Нехай і там щось лишиться,” – вважає Андрій Цибко. Тим більше, що недолуге розуміння прогресу і традиційне нерозуміння правдивих культурних вартостей надає новому поколінню колекціонерів черговий об’єкт для рятування.
Тепер це, як і на початку ХХ століття, знову твори церковного мистецтва.
Музейні працівники, історики мистецтва та реставратори “волають” про те, що за неповних десять років розбудови нашої духовності громадами нововідкритих церков було знищено творів сакрального мистецтва більше, ніж за радянської влади. Бо тоді хоч церкви і закривали, але їхній вміст або звозили до музеїв, або хоча би так і лишали при закритих дверях. Тепер же старанні прихожани, що прагнуть якнайшвидше і якнайліпше (на свій власний розсуд) впорядкувати духовні святині, отой весь старий облізлий “непотріб” – або перемальовують, або – в багаття. Лише цього року на Закарпатті під час Великодніх прибирань спалили ДЕСЯТЬ іконостасів невідомо яких часів та чийого пензля! Деякі із врятованих від такої участі Андрієм Цибком ікон 17-19 століть можна побачити на виставці. І знову приватна ініціатива не знаходить розуміння і підтримки ні у населення, привченого радянською владою з підозрою ставитись до зацікавлень церковним мистецтвом, ні навіть у церковного керівництва, яких більше займає поточний процес вірування, а приклад митрополита Шептицького наразі не надихає. Отож, бажання Андрія Цибка створити при греко-католицькій церкві музей мистецтва, який би наповнили сакральні твори може й не такого високого мистецького рівня, як у Національному музеї у Львові, але цілком вартісні, аби бути збереженими, наразі на тій же стадії, що і бажання Івана Гречка створити музей приватних колекцій.

Чи справить виставка враження на міську чи обласну владу настільки, щоби ці справи нарешті зрушились з місця, невідомо. Тому на неї варто поспішити вже, поки унікальні експонати є доступними для огляду...

POSTUP - ПОСТУП
№114 (558),
7 липня 2000 року
·PDF - ст.01
ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата "Поступу"
·Росія на межі розпаду
·Українські корови теж хворіють
·Депутати знову ділили майно Союзу
·Європа атакує Echelon
·Колотнеча за землю
·Для кого наша пісня від Бога?

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·КІЛЬКА СЛІВ
·Пікетування триває
·Нове покоління реформаторів
·Українські корови теж хворіють
·Наркотичний бум
·Річниця виживання
·Збитків - на мільйон
·Медиків побили цигани

НАША СТОЛИЦЯ
·Містечкові вибори
·Львів"яни підтримують мораторій
·АРХІВАРІУС

ПОСТУП З КРАЮ
·КРАЙ
·Депутати знову ділили майно Союзу
·Гарант наполягає на імплементації
·Президент підтримав Тернопільщину
·Остарбайтери мають закон
·Авто з номерним знаком "Павло"

ПОСТУП У СВІТ
·"Моссад" лякає страйком
·Наркотична самооборона
·Європа атакує Echelon
·У бій вступають камікадзе
·Мілошевич бажає стати диктатором
·СВІТООГЛЯД

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·А тебе вже перевіряли щодо корупції?
·Nissan отримає компенсацію від Британії
·Росія на межі розпаду
·"Галичина" і Йорданія спільно перероблятимуть нафту
·СВІТ

АРТ-ПОСТУП
·Для кого наша пісня від Бога?
·Шляхетна хвороба, якою хворіють до смерті
·Скарби Української Церкви, врятовані Почесним Крилошанином

ТВОЕ ПРАВО У ПОСТУПІ
·Хто порушив Божу заповідь

ОСОБИСТІСТЬ У ПОСТУПІ
·70 років чистого сумління

ПОСТУП З ПРОДОВЖЕННЯМ
·Майстер і Маргарита

СПОРТ-ПОСТУП
·Німеччина - господар Чемпіонату світу 2006 року
·Le jour de gloire est arrive! Знову...
·СПОРТ-БЛІЦ
·В активі львів"ян - два "срібла"

POST-ФАКТУМ
·КАЛЕНДАР
·ЗІРКОВІ ПЕРЕТВОРЕННЯ
·ГОРОСКОП