BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX червня 2000 року |

Школа вищої камерної майстерності

Лідія СТЕФАНИШИН

Біографія Камерного оркестру Вищого музичного інституту ім. М. Лисенка – це пошук і утвердження власного стилю, прагнення підкорити вершини виконавства, відкриття сучасних і звернення до незаслужено забутих сторінок музики, творчий неспокій, утвердження нових мистецьких концепцій та артистичного мислення.

Днями завершився ще один львівський фестиваль. Його не супроводжували яскраві афіші та буклети, особливої реклами в широкого кола шанувальників він не потребував, а тривалість його сягнула рекордних термінів... Більше року йшов камерний оркестр Вищого музичного інституту ім.М.Лисенка назустріч своєму сорокаріччю. Про початки цього проекту, започаткованого з ініціативи художнього керівника оркестру М.Скорика та концертмейстера А.Микитки, “Поступ” звістив на своїх шпальтах ще в квітні 99-го. З того часу концерти колективу вносили не лише чергову позначку до мистецького календаря міста, але й ставали етапами масштабних святкувань, кожен із яких, за задумом організаторів, покликаний був розкрити певну грань багатоманітної творчості й співтворчості оркестру.

Останній концерт, природно, мав стати підсумком і самого міні-фестивалю, і цілої напруженої сорокалітньої біографії Львівського камерного. Великий знак оклику в кінці сторінки, врочиста кода симфонії тривалістю в десятиліття. А оскільки рік цей на загал безпрецедентно ювілейний, то побратима-соленізанта оркестру знайти було нескладно. У музичних колах найдостойнішим із них виявився, безперечно, Львівський оперний театр, на сцені котрого, як ювіляр – ювілярові, і презентував оркестр завершальну програму святкувань. Проте,– життя безжально змінює плани людські: той вечір, якого чекали, до якого готувались майже рік, розпочався не з високих нот, а з жалобних – похорон Ігоря Білозора для кожного із музикантів став особистою трагедією. Світлій пам’яті композитора оркестр присвятив виконання перших двох творів – П’ятдесятого псалому (із “Заупокійної” М.Скорика) та його ж “Мелодії”. І щемливий настрій, і сама атмосфера концерту не потребувала порожніх слів.
“Офіціоз” зведено до мінімуму, промовляли лише найближчі – директор Львівського театру опери та балету Тадей Едер, ректор Вищого музичного інституту ім.М.Лисенка Ігор Пилатюк, художній керівник оркестру, композитор Мирослав Скорик. Приємно, що не забули про уродини оркестру й музиканти, імена котрих шанує весь світ – свої вітання надіслали Рудольф Баршай та Гідон Кремер, Юрій Башмет та Богодар Которович, Олег Криса і Микола Колесса (останній вшанував свято й особистою присутністю). Найголовніше, що для оркестрантів це не просто постаті з хрестоматій, титули з платівок і томпак-дисків, а люди, з якими вони працювали поруч, на одній сцені, від яких переймали досвід, з якими спілкувалися.

До одного із метрів сучасного камерного виконавства, спільною працею з котрим оркестр справедливо пишається, належить і Саулюс Сондецкіс. Фундатор цілої школи камерного музикування у Литві, засновник Литовського камерного оркестру (котрий, до речі, також цьогоріч святкував своє сорокаліття), маестро Сондецкіс знайшов у своєму напрочуд насиченому гасторольному графіку – від Греції до Чилі – місце й для львівського маршруту. Дивертисмент В.А.Моцарта, котрим диригував він цього разу на сцені Опери, залишив враження зримої образності кожної фрази, графічної чіткості найменшого штриха, і, водночас, – великої єдності музичного цілого.

Шкода лиш, що в глухуватій акустиці “старшого ювіляра” тьмяніли барви молодих голосів, іноді втрачались їхні окремі відтінки й нюанси. Але, коли в спільній ролі – як учасники Львівського камерного, зустрічалися на сцені і поважні метри, і юні музиканти, звукові хвилі помітно підіймались. Задум імпровізованого екскурсу в минуле із залученням колишніх учасників оркестру виявився надзвичайно вдалим – жвавий діалог поколінь безпосередньо на сцені, без “споконвічного” конфлікту, у гармонії – вчителі й учні, батьки і діти... До речі, концерт дійсно поєднав кілька родинних дуетів. Виступом Харитини Колесси – знаної віолончелістки й педагога, незмінної багатолітньої учасниці оркестру в минулому – диригував її син Ярема, солювали Лідія й Остап Шутки, зворушлива зустріч чекала на сцені альтистів оркестру різних генерацій, батька й доньку – Павла й Ярину Горбачевських.

Ідея діалогу навіть надихнула молодого львівського композитора Золтана Алмаші на спеціально написаний з оказії свята твір. Саме так вітала оркестр його “генерація 90-тих” – уже добре відомий у Львові квартет “Класік-Модерн”, а диригував цим незвичним діалогом Мирослав Скорик. Варто згадати, що не один твір самого М.Скорика одразу ж здобував велику популярність завдяки керованому ним колективу. І, мабуть, до найпомітніших мистецьких подій належав свого часу “Диптих”, недаремне обраний того вечора зв’язуючою ланкою, котра об’єднала всіх учасників, які колись були причетними до виконання твору.
У постійній творчій співпраці з колективом не лише М. Скорик, але й інші львівські композитори: О.Козаренко, В.Камінський, Ю.Ланюк, О.Криволап і, звичайно ж, “нестор” сучасної львівської школи Микола Колесса. Його сюїта “В горах” також уперше була виконана камерним оркестром консерваторії і з того часу не покидає його репертуару. Її “ювілейним” виконанням продиригував також колишній оркестрант: п’ять студентських років було пов’язано із оркестром у скрипаля Ігоря Пилатюка, нині – народного артиста України, талановитого диригента та педагога, ректора Вищого музичного інституту. До свята активно долучилися й представники інших кафедр високої школи – флейтисти Андрій Карп’як та Євген Білецький разом з оркетром справді блискуче інтерпретували “Rondo brilliante” А.Фюрстенау, молода співачка Анна Ковалко взяла на себе відповідальність першого кроку – з її соло відкривався концерт, лунало воно й в другому відділі.

Фінальні акорди свята ще довго згадуватимуть і учасники, і слухачі. Суголосна настрою вечірнього міста і особливо емоційному камертону учасників, “Серенада” Чайковського об’єднала усі генерації оркестру єдиним подихом, а впевнено кермував цими могутніми звуковими хвилями Саулюс Сондецкіс. Мабуть, ще довго супроводжуватиме їхнє відлуння колектив із довгим і насиченим творчим життям, та завжди юним обличчям – оркестр, котрий щойно відсвяткував 40-вий день народження.

POSTUP - ПОСТУП
№ 97 (541), 6
червня 2000 року
·PDF - ст.01
ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата "Поступу"
·Несподіванка у Ватікані
·Мадяри вимагають реваншу
·Львів як політична столиця
·Клінтон закликає до боротьби

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·КІЛЬКА СЛІВ
·Від Львова до Гданська
·Дев'ятини від дня смерті Білозіра
·Християнство очима дітей
·Львівські депутати знайдуть правду й у Києві

НАША СТОЛИЦЯ
·Вчимося, поки тепло
·Сумна хроніка вихідних
·Потрібен депутат Чорновіл
·АРХІВАРІУС

ПОСТУП З КРАЮ
·КРАЄВИД
·Політичні ігри з газовим краном
·США претендує на майно Лазаренка
·Мером Запоріжжя став Поляк
·Оголошено війну піратам

ПОСТУП У СВІТ
·Від ракет Росію захистять США
·Журналістика - свята місія
·Процесу проти НАТО не буде
·Коль "нажебрав" 8 мільйонів
·СВІТООГЛЯД

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·Тотального відключення не буде
·Реабілітація a la France
·Безробіття як наслідок депресії
·СВІТ

СПОРТ-ПОСТУП
·Вітриченко відмовилася продовжувати змагання
·"Динамо" - чемпіон, а "Шахтар" за крок від срібла
·Медведєв "пролетів", як фанера
·СПОРТ-БЛІЦ

АРТ-ПОСТУП
·Школа вищої камерної майстерності
·Школа вищої камерної майстерності

ОГЛЯД У ПОСТУПІ
·Події тижня: факти, тенденції, коментарі
·Рейтинг згадуваності

ОСОБИСТІСТЬ У ПОСТУПІ
·Олександра Деркач - епоха української камерної музики

ВЕРСІЇ ПОСТУПУ
·Не було невідомих нападників-втікачів Білозора,
·Відгуки закордонної преси на смерть Білозіра

ІНТЕРВ'Ю У ПОСТУПІ
·Провокаційне інтерв'ю з Зіновієм Куликом

ДИСКУРС ПОСТУПУ
·Соціальна нерівність як проблема СТАНОВЛЕННЯ ПОСТЕКОНОМІЧНОГО СУСПІЛЬСТВА
·Соціальна нерівність як проблема СТАНОВЛЕННЯ ПОСТЕКОНОМІЧНОГО СУСПІЛЬСТВА

ПОСТУП З ПРОДОВЖЕННЯМ
·Шістдесяті роки

ПОСТ-SCRIPTUM
·КАЛЕНДАР
·Кримінальні байки
·ГОРОСКОП