BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення
buy visitors



Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 16 травня 2000 року |

Вітражні імпровізації у "Дзизі"

СКЛО

Ірина ГАХ

Нещодавно створена професійна асоціація художників та майстрів-вітражистів “Вікно” представила у мистецькій галереї “Дзиґа” свою першу виставку. Ця подія викликала неабиякий резонанс не тільки в мистецьких колах, а й у ширшого загалу. Адже пересічний мешканець нашого міста так чи інакше знайомий із мистецтвом класичного вітражу. Історичне середмістя багате на величні сюжети храмових кольорових вікон західної та східної християнських традицій кінця XIX – поч. XX ст. В адміністративних та житлових інтер’єрах першої третини XX ст. можна подибати вишукані скляні композиції створені і більш модернізованими технологіями.

Надзвичайно затишний камерний характер приміщення “Дзиґи” сприяв якнайкращій експозиції всіх творів, адже там виставлено речі переважно невеликого формату, розраховані на близьке споглядання. Усього на виставці представлено тридцять робіт. Різні за віком професійні художники-вітражисти є випускниками кафедри художнього скла Львівської академії мистецтв. Тому зовсім не дивно, що в час захоплень суперновітніми технологічними досягненнями художники часто звертаються до техніки класичного вітражу і при виготовлені невеликих скляних панно, об’ємно-просторових композицій, вітражів-картин.

Ювелірно виточені кольорові “камінці” вдало збагачують скляні композиції голови Асоціації О. Янковського. Виконуючи роль декоративного та світлового акценту, взаємоузгоджені з вишуканою колірною палітрою фрагментів сульфідного скла, вони перетворюють вітражні пласти на коштовну річ, де світло заломлюється у точених гранях призм (“Кристалічне серце”, “Власний ієрогліф”). Зображальне начало вітражів О. Янковського – в оригінальному підході до композиційних рішень, м’яких, добре підібраних співвідношеннях кольорів, вмілому використанні металевих перетинок. Окремо слід наголосити на високих технологічних досягненнях автора у роботі із склом, які він успішно застосовує у творчості.

Вітражні мініатюри О. Шевченка відзначаються копітким, майже ювелірним складанням, як-от два оригінальні світильники. Художник сміливо експериментує, в одному випадку “розбиваючи” об’ємну площину поверхні на дрібненькі кольорові шматочки скла, а в іншому – створюючи монолітну скульптуру із металевими вставками. Віртуозним плетивом мідних перетином та скла сприймаються “Портрет” та “Поцілунок”. Емоційно забарвлений “Коник” вибудуваний на загостреному характері металевих ліній.

Найбільшою за розмірами на виставці є робота “Пасхальна інсталяція”, автори якої Ю. Павельчук, О. Личко та А. Винту звертаються до вічної теми церковного вітражу. Цю роботу можна впевнено зарахувати до вагомих надбань у подальшому розвитку сакрального мистецтва вітражу. Це складна у своїй конструкції композиція, каркасами якої є металеві стояки. У цьому спеціально міцному обрамленні монтовані вітражні пласти із рельєфним чи розписаними фарбами фрагментами скла. У задумах художників центральне місце посідає графічне зображення лику Христа, яке у майстерному поєднанні із загальним виглядом композиції набирає одухотвореного внутрішнього змісту. Такий твір здатен не тільки зорганізувати архітектурно-просторове середовище, а й впливати на людські емоції.

Відродивши одну з найскладніших технологій старого вітражу – дифузійне забарвлення поверхні скла, використовуючи прийом продряпування, що нагадує академічний рисунок темного олівця по світлій основі, Г. Рижанков створив низку робіт, які відзначаються сміливим поєднанням вітражу із графічним образотворенням. Густа сітка складних штрихувань окремих фрагментів композицій у поєднанні із густими насиченими кольором деталями перетворює невеликі вітражі у живописні твори, сповнені своєрідного вишуканого поетичного настрою. Тонка гармонія колориту всіх робіт Г. Рижанкова збагачена особливим золотавим відтінком, що вдало підкреслює природну характеристику матеріалів – скла та металу – та технології срібної протрави.

Вітражі В. Змієвця відзначаються особливим композиційним укладом площин полотен-мініатюр. Зіставлення пропорційних за величиною фрагментів, виразна кольорова гама, вміле виконання термічної обробки скла фарбою вирізняють цього автора з-поміж інших. Декоративні образи В. Змієвця, пройшовши через призму творчого бачення, постають у дещо незвичних естетичних якостях, емоційно наповненими, інтригуючи глядача своєю неординарністю.

Майстерне володіння високою технологічністю робіт дають можливість для творчого самовираження А. Курилу. Перебуваючи у постійному пошуку, сміливо експериментуючи, він подає вітраж у найнесподіваніший спосіб. Для вирішення поставленої перед собою теми “Таємні сфери” художник ретельно продумує і композицію кожного твору, і колірні поєднання, і фактури скла. Кожен фрагмент чітко виважений, а внутрішня структура сульфідних деталей добре продумана. Всі твори А. Курила насичені, яскраві, вони добре сприймаються і на відстані, і з ближчого споглядання.

На жаль, у цій мистецькій акції не брав участі ще один учасник асоціації “Вікно” – І. Тарнавський (на цей час він був у тривалому відрядженні), але сподіваємося, що “Вітражні імпровізації” – не останній виступ митців, і ми ще неодноразово матимемо нагоду оглянути твори у часників професійної асоціації майстрів та художників-вітражистів “Вікно”.

POSTUP - ПОСТУП
№ 85 (529), вівторок
16 травня 2000 року
·PDF - ст.01
ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата "Поступу"
·В Україні горіло, але не на ЧАЕС
·Іномарки подорожчають
·В Ізраїлі знову урядова криза
·Парламентсько-президентська битва
·Третя таємниця Фатіми

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Кілька слів
·Менше бюджету - більше пенсій
·Вбито начальника вокзалу
·До понеділка визначиться доля міста
·Львівяни обирають лобіста, який знає місто

НАША СТОЛИЦЯ
·Здоровя села - здоровя держави
·Чотири дні молоді з Кракова
·На круги своя...
·Кардинал Пупар про Католицький Університет
·У трагедії Краківського ринку винна гроза
·АРХІВАРІУС

ПОСТУП З КРАЮ
·КРАЄВИД
·Парламентсько-президентська битва
·В Україні горіло, але не на ЧАЕС
·У Криму воюють влади
·Міністр хоче бути депутатом
·З радами несподіванок не буде
·АН-124 завойовує Англію

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·КРАЙ
·Іномарки подорожчають
·Deutsche Telecom - невидимий монополіст
·СВІТ

ПОСТУП У СВІТ
·СВІТООГЛЯД
·Прокляття Хіросіми і Нагасакі
·Вуличні бої та урядова криза
·Вибори у Північній столиці
·Президентські вибори за новими правилами
·Третя таємниця Фатіми
·Чергове вбивство VIPa

ПІДСУМКИ В ПОСТУПІ
·Найсправедливіший чемпіонат у світі?
·Крокодилячі сльози радості "Олімпіка"
·Четвертий зайвий - "Ліверпуль"

СПОРТ-ПОСТУП
·Чехи знову на вершині
·В обох турнірах - двовладдя
·"Карпати": перша виїзна перемога у другому колі
·СПОРТ-БЛІЦ

ОГЛЯД У ПОСТУПІ
·Події тижня: факти, характеристики, тенденції

АРТ-ПОСТУП
·Шанси нашої гути
·Дух давнини
·Виставка "Історія - образ" у Будайському замку
·Вітражні імпровізації у "Дзизі"

МЕМУАРИ В ПОСТУПІ
·Неакадемічні розмови на Академічній

ХТО Є WHO ПОСТУПУ
·Львівське обласне керівництво

ОСОБИСТІСТЬ У ПОСТУПІ
·Вічний сучасник

ДИСКУС ПОСТУПУ
·Постколоніальні алюзії

СТАРІ ШПАРГАЛИ
·Долі окупованого Львова у приватних оголошеннях

POST-ФАКТУМ
·КАЛЕНДАР
·Щаслива нещасна зірка
·ГОРОСКОП

 

обслуживание холодильного оборудования