BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення




Поступ головна сторінка, Postup HOMEPAGE

| Головна сторінка | INDEX 27-28 квітня 2000 року |

Воскресіння "Історії Животворящого Хреста"

РЕСТАВРАЦІЯ

Катерина СЛІПЧЕНКО

П’ятнадцять років знадобилося, щоб урятувати шедевр П’єро делла Франческо, який днями відкрився на своєму первісному місці – в апсиді церкви Сан-Франческо в Ареццо. П’ять років дослідницьких робіт дозволили оцінити збитки та обрати найкращі засоби для відновлення фрескового циклу, і ще десять років пішли на те, щоб відновити шедевр у всій його красі.

Ця перлина ренесансного живопису була в небезпеці. Практично до середини XIX століття цей твір не був атрибутований як твір видатного майстра раннього Відродження. Згодом, після атрибуції, ця фреска викликала занепокоєння через свій аварійний стан. Справа в тому, що протягом століть церква Сан-Франческо була сильно перебудована, через що апсида із фресками опинилася ніби всередині будови. Якщо додати до цього землетруси, прихід наполеонівської армії, яка розбила табір безпосередньо в базиліці, добудову важкої кампанели (дзвіниці), замокання стін, тріщини тощо, то вийде невтішна картина.
Базиліка, будівництво якої було розпочате у 1290 році на середньовічних фундаментах, ще в ту епоху погано покладених, підточувалася ґрунтовими водами, а самі фрески через надмірну вологість були вкриті пліснявою.

Перша реставрація була проведена у 1858 році, другу здійснив Доменіко Фіскалі у 1910 та 1911 роках. Реставратор використовував велику кількість цементу, щоб стабілізувати стан будівлі. Цементна ін’єкція дозволила зупинити сповзання фресок, проте внаслідок перетворення карбонату кальцію фарбового шару та сульфату кальцію, який міститься у цементі, утворився гіпс, і зображення покрилися білою плівкою. Фарбовий шар почав розтріскуватися та відлущуватися. На фресці почали з’являтися втрати фарбового шару. Справжню катастрофу спробував усунути під час третьої реставрації на початку 60-х років Леонетто Тінторі. Ця остання спроба блокувала руйнацію завдяки втручанню синтетичних смол, проте результати були непереконливими, а методи втручання у пам’ятку – суперечливими.

У 1985 році під керівництвом Анни Марії Мецке було здійснено ґрунтовне обстеження пам’ятки, зроблено висновки про кількість втрат та причини руйнації фрески, а через чотири роки дослідницьких робіт було здійснено заходи з оздоровлення шедевру П’єро делла Франческо, у першу чергу, усунуто постійне зволоження та відновлено мікроклімат у середині церкви, який припинив би процес руйнування. Професор Енцо Ферроні з Флоренції розробив хімічний склад речовин, якими мали обробляти живопис, і розпочався довгий, кропіткий та делікатний процес відновлення.

Багато проблем реставраторам створила специфічна техніка художника, який одночасно користувався різними малярськими методами. Тому вчені мали проявити особливу обережність, щоб максимально зберегти достовірність твору. “Ми зробили все, що можливо, щоб урятувати фреску. Цей процес нагадував лікування смертельно хворої людини. Те, що сталося, – практично, чудо”, – так оцінила результати робіт Анна Марія Мецке, яка також вважає, що ця реставрація може згодом стати зразковою для відновлення живопису Відродження. Якщо 60 квадратних метрів таки були остаточно втрачені, то 20 квадратних метрів живопису вдалося відновити завдяки складним комплексним методам, які не лише законсервували фреску, а й відновили її первісну колористику.

Епічні, виразні фрески П’єро делла Франческо з його монументальним та урочистим трактуванням фігур, тонким та водночас насиченим колоритом, тепер відновлені. Фахівці тим більше вітали ці роботи, чим більше світ обурювався підходом до консервації “Таємної вечері” Леонардо да Вінчі, внаслідок якої стінопис практично втратив своє естетичне звучання (“Поступ” писав про різні точки зору на цю проблему). Міністр культури Італії Джованна Меландрі назвала роботи “науковим відновленням” і повідомила, що 2000 рік в Італії проголошено роком П’єро делла Франческо і розроблена для реставрації “Історії Животворящого Хреста” методика буде впроваджуватись у роботі з іншими творами цього потужного майстра.

На початку квітня були зняті останні риштування, і тепер фрески в апсиді церкви Сан-Франческо в Ареццо може оглядати публіка. Залишається вирішити лише одну проблему: вікно, яке може стати ще одним джерелом нищення фрески. Проте, як каже архітектор Карла Корсі: “Сьогодні, по суті, вмиранню фрески настав кінець”.

POSTUP - ПОСТУП
№ 77-78 (521-522), четвер-п'ятниця
27-28 квітня 2000 року
·PDF - ст.01
ПЕРША СТОРІНКА
·Цитата Поступу
·Трагедія біля Краківського ринку
·Великодній привіт 2000

ПОСТУП У ЛЬВОВІ
·Кілька слів
·Святоюрська гора під опікою міста
·Допоможіть дитині
·Сенчук із Медведчуком не порозумілися

НАША СТОЛИЦЯ
·Референдум як соцдослідження
·КУН проти "псевдонароду"
·Бакай? А може, Пустовойтенко?
·Обласна рада: перемога реформаторів
·Архіваріус

ПОСТУП З КРАЮ
·Краєвид
·Референдум імплементуватимуть
·Подробиці ракетних вибухів

ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
·Край
·Путовойтенко, можливо, очолить "Нафтогаз України"
·Гейтс - уже не перший
·Світ

ПОСТУП У СВІТ
·Світоогляд
·Президентові загрожує імпічмент
·Прем'єр особисто стримував Тису
·Унія Свободи - вільна від кандидата
·Відстріл VIPів триває
·Експонується череп фюрера

РЕВ'Ю В ПОСТУПІ
·REVJU
·Клуб комісара Бонця

ПЕРЕДСВЯТКОВИЙ ПОСТУП
·Хроніки львівського Великодня

ПОСТУП У МЕДІА
·Львівські обсервації

АРТ-ПОСТУП У СВІТ
·Ісус і далі серед нас
·Воскресіння "Історії Животворящого Хреста"

СПОРТ-ПОСТУП
·Білявський не мав рівних
·Перша перемога команди Лобановського
·Українська "молодіжка" своє завдання виконала
·Спорт-бліц

POST-SCRIPTUM
·Календао
·Як правильно водити машину в умовах мегаполіса?
·Гороскоп



 






Error: Cache dir: Permission denied!