BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення




[BRAMA Client Websites]
Поступ лоґо, Postup logo

[ <<< INDEX ]

POSTUP - ПОСТУП
№ 66 (510), субота-неділя
8-9 квітня 2000 року


  • FRONTPAGE [ст.1] - PDF
    1. ПЕРША СТОРІНКА
      • 2030 року Китай заатакує США
      • прем’єр ЗАХИСТИВ “принцесу” ВІД ОЛІГАРХІВ
      • Навала неповернених кредитів
      • Львову виділяють гроші
      • Ющенко: “Повірте в нас”
    2. ПОСТУП У ЛЬВОВІ
      • Кілька слів
      • ВАСИЛЬ БАЗІВ ЗУСТРІВСЯ З КАНАДСЬКИМ АМБАСАДОРОМ
      • Нове ім’я в літературі
      • Канадський амбасадор у ЛНУ
      • Молодь про тіньовий капітал
    3. НАША СТОЛИЦЯ
      • Що таке “сільська молодь” для вузів
      • Як урятувати центр львова від руйнації (Закінчення)
      • Домашнє насильство: етап другий
      • Злочин над злочинами
      • архіваріус: Про що писали газети...
    4. ПОСТУП З КРАЮ
      • краєвид
      • Ющенко: “повірте в нас” (Закінчення)
      • Ан-70 – козирна карта в європейській грі
      • Апартаменти для довічного ув’язнення
      • Українських “браконьєрів” затримали незаконно
      • Психічно хворих з політичних мотивів в Україні нема
    5. ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
      • край
      • Аграріям залишилося ще сім днівщоб закінчити посівну ранніх культур
      • Навала неповернених кредитів (Закінчення)
      • СВІТ
    6. ПОСТУП У СВІТ
      • СВІТоогляд
      • 2030 року Китай заатакує США (Закінчення)
      • США знову затримали російський танкер
      • ЄС: “Чорний список – білий список”
      • США за голову терориста обіцяють 5 мільйонів доларів
    7. НІКОТИНОВИЙ ПОСТУП
      • Дещо про тютюнопаління в Галичині
    8. АРТ-ПОСТУП
      • Опісля снігопаду
      • Література без міфотворення: проекція на Балкани
      • У пам’ять про Любомира Шабатуру
      • Штрих з-під різця Георгія Якутовича
    9. ЦЕРКВА В ПОСТУПІ
      • РЕЛІГІЙНА СФЕРА ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
    10. ЦЕРКВА В ПОСТУПІ
      • РЕЛІГІЙНА СФЕРА ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ (Закінчення)
    11. СПОРТ-ПОСТУП
      • Фінал може і не бути англійським
      • Так би й у плей-офф
      • Людмила Васильєва:“Дослужилася до молодшого лейтенанта...”
      • СПОРТ-БЛІЦ
      • “Кубок Лева” у Львовi
    12. ПОСТ-SCRIPTUM
      • КАЛЕНДАР
      • ТЕ, ЩО НА І В ГОЛОВІ
      • Гороскоп

  • pp_66_10  
     ЦЕРКВА В ПОСТУПІ
    СТОРІНКА 9
    № 66 (510), субота-неділя 8-9   квітня 2000 року

    РЕЛІГІЙНА СФЕРА ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
    Географічно-статистичний аналіз на порозі нового тисячоліття

    Закінчення. Початок – стор. 1

    У 1992 році на території Львівщини відновила свою діяльність Львівська архидієцезія Римо-Католицької Церкви (РКЦ). Вона нараховує тут 128 релігійних організацій (4,9%). Віруючими РКЦ є переважно етнічні поляки. У зв’язку з високим рівнем етнічності РКЦ її територіальний розвиток у Львівській області відзначається значною прогнозованістю. Внаслідок виселення переважної більшості польського населення з території області у 1944-46 рр. на сьогодні громади РКЦ формуються на основі нечисленних груп віруючих в окремих поселеннях (переважно міського типу). В сільській місцевості громади РКЦ відновили свою діяльність там, де не всі місцеві жителі-поляки були виселені у 1944-46 рр. Велика кількість таких сіл є в Мостиському, Старосамбірському та Самбірському районах області. У деяких із них (Липники, Стрілецьке, Пнікут, Тщенець Мостиського району, Рожеве Старосамбірського району та Лановичі Самбірського району) римо-католики чисельно переважають інші конфесійні групи.

    218 релігійних організацій Львівщини (8,3%) належать до протестантських конфесій. Провідні місця серед них займають Християни Віри Євангельської (69 релігійних організацій), Євангельські Християни-Баптисти (65), Свідки Єгови (42), Адвентисти Сьомого Дня (17), для яких характерні певні ознаки територіальної структури. Представники протестантизму проживають переважно в обласному центрі та великих містах. Є значні скупчення віруючих протестантів у ряді сіл північної (поліської) частини області. Крім християнських конфесій, у Львівській області (переважно в обласному центрі) діють ще релігійні громади юдеїв, а також буддистів, кришнаїтів, мусульман та інших нетрадиційних для реґіону релігійних вчень.

    Поряд з постійним збільшенням інтеґральності релігійної сфери, у Львівській області продовжують існувати певні територіальні відмінності (у першу чергу в конфесійній структурі населення та релігійних громад). Найбільший вплив на формування сучасної конфесійної структури у Львівській області мали чинники політичного характеру. Зокрема, наявність тут численної православної меншини значною мірою зумовлена примусовою міґрацією населення в період ІІ Світової війни і у повоєнні роки. Тоді з етноконфесійної карти Львівщини було майже повністю усунено євреїв-юдеїв, поляків-римо-католиків, німців-лютеран. Натомість розпочався тривалий процес імміґрації зі східних реґіонів України, з Росії, Білорусії, інших частин колишнього СРСР. Більшість новоприбулих у посттоталітарний період почала декларувати свою традиційну належність до православ’я. Таким чином, навіть після широкомасштабного обміну населенням між УРСР та Польщею (1944-46 роки) на Львівщині так і не виникла етно-культурна однорідність. Переселенці з сусідньої Польщі також часто сповідували різну релігію: галичани – греко-католицтво, холмщаки та значна частина лемків – православ’я.

    Крім цього, слід зазначити, що сучасна конфесійна структура населення значною мірою віддзеркалює його політичні орієнтації. Належність до УГКЦ часто трактується як риса реґіонального галицько-українського патріотизму. Належність до УПЦ-КП чи УАПЦ сприймається як риса києвоцентричної орієнтації віруючих. Натомість симпатії до РКЦ чи УПЦ трактують зазвичай як вияв пропольських чи проросійських поглядів. Це яскраво підтверджують результати виборів Президента України та депутатів до представницьких органів державної влади. Як би конфесії не намагалися відмежуватися від своєї ролі в політичному виборі віруючих, проте факти свідчать, зокрема, про наступне: греко-католики у порівнянні з православними виявляють більшу політичну активність на виборах, підтримують політичні структури правої (часом навіть ультраправої) орієнтації, а на останніх президентських виборах майже одноголосно підтримали кандидатуру нині діючого президента.
    Тенденції розвитку релігійної сфери Львівської області дають підстави прогнозувати подальшу уніфікацію всіх параметрів релігійного життя та діяльності в її межах. Це сприятиме поступовому згасанню певних територіальних особливостей і надалі посилюватиме внутрішню інтеґрованість релігійної сфери. Поряд з цим, важко сподіватися на швидке подолання наслідків посттоталітарної трансформації у релігійному житті реґіону. Впродовж тривалого часу на Львівщині будуть співіснувати поруч потужні релігійні громади греко-католиків і православних, що може в будь-який момент стати чинником загострення внутрішньополітичної ситуації. Щоб уникнути чергової міжконфесійної кризи (наслідки попередньої досі нагадують про себе), органи державної влади повинні й надалі активно формувати свою політику в релігійній сфері, вивчати та прогнозувати можливий розвиток подій у стосунках між групами віруючих, сприяти утвердженню релігійної терпимості та толерантних стосунків у релігійній сфері. Все це є невід’ємною складовою релігійно плюралістичного поліконфесійного суспільства, умови для формування якого в Україні створені законодавчо.