BRAMA
  UKRAINEWSTAND
Home - NEWS - Weather - Biz - Sports - Press - Calendar - Classifieds

  УКРАІНОВИНИ
Home - НОВИНИ - Погода - Ділове - Спорт - Прес - Календар - Оголошення




[BRAMA Client Websites]
Поступ лоґо, Postup logo

[ <<< INDEX ]

POSTUP - ПОСТУП
№ 18 (462), вівторок
1 лютого 2000 року


  • [ст.1 (p.1)] - PDF
    1. перша сторінка
      • СКАНДАЛ: Мiзiн залишає “Карпати”
      • ЕКСТРАДИЦІЯ: Піночет поїде додому?
      • ЛИТВА: Сповідь для сексота
      • Сьогодні засідатимуть Верховні Ради
      • Україну перевірятиме міжнародний аудит
      • Кучма прорекламував Україну
    2. ПОСТУП У ЛЬВОВІ
      • Кілька слів
      • УНР ставить на жінок і місцеві ради
      • За референдум береться команда Криворучка
      • “Вогнем і мечем” нарешті у Львові
      • Стихія і далі лютує
      • РЕЙТИНГ ЗГАДУВАНОСТІ ОСІБ У ЗМІ
    3. НАША СТОЛИЦЯ
      • “Батьківщина” у Львові
      • Соцдопомога Великобританії
      • Знову про жриць кохання
      • Карантин у школах продовжено
      • Чому затримується допомога?
      • архіваріус: Про що писали газети...
    4. ПОСТУП З КРАЮ
      • краєвид
      • Сьогодні засідатимуть Верховні Ради (Закінчення)
      • У Донецьку знову загинули шахтарі
      • КУЧМА ЗАСПОКОЮЄ КРИМ
      • Моряків можуть передати Україні
    5. ЕКОНОМІЧНИЙ ПОСТУП
      • край
      • Глобалізація та її вороги
      • Тимошенко пропонує нову систему тарифів
      • СВІТ
    6. поступ у світ
      • (нема)
    7. ПОСТУП В ІСТОРІЮ
      • Органи Львова
    8. МУЗИЧНИЙ ПОСТУП
      • Віртуальний театр у львівському просторі
      • Душа у співі озоветься
      • Музика світла, що проходить повз нас
    9. ДИСКУРС ПОСТУПУ
      • 10 років політичних змін в Україні
    10. ДОСЛІДЖЕННЯ І ТЕХНОЛОГІЇ
      • еврика
      • Патентне клонування
      • Світлина без спалаху
      • Дослідження мови науки
    11. СПОРТ-ПОСТУП
      • Марта Літинська: вдруге друга
      • Мiзiн залишає “Карпати”
      • Андрій Шевченко – потрійний удар!
      • Перша поразка БК “Київ”
      • Українцi останнi
    12. ПОСТУП-SCRIPTUM
      • КАЛЕНДАР
      • У світі моди
      • гороскоп
  • pp_18_7  
     
     ПОСТУП В ІСТОРІЮ
    СТОРІНКА 7
    № 18 (462), вівторок
    1 лютого 2000 року

    Органи Львова
    Історія і сучасність
    Сергій КАЛІБЕРДА
    Продовження. Початок – у “Поступі” №186 за 1999 р. та № 4 за 2000 р.

    Орган костьолу св. Марії Магдалини (Будинку органної та камерної музики)

    Ідею збудувати великий орган у цьому костьолі слід вважати дуже вдалою: приміщення насичене світлом з великих вікон, має оптимальні акустичні розміри. Орган костьолу св. Марії Магдалини був збудований у 1936 році відомою чесько-австрійською фірмою Rieger. Він мав 70 реґістрів(1) (із них 3 –  трансмісійні(2)), 4 мануали(3) (в т. ч. так званий Сhoir – “хор”) і педаль(4). Головний пульт управління було розміщено біля основної частини органа на балконі. Незвичайним й оригінальним в органі було те, що 12 реґістрів (Сhoir) були розміщені окремо, в іншому кінці зали, у спеціальній шафі з лівого боку над вівтарем. Мав орган і додатковий виносний пульт управління в самому вівтарі. При грі на цій частині органа треба було відчинити вікна в кімнаті над вівтарем – при зачинених вікнах створювався ефект приглушення гучності, що дозволяло органісту покращити супровід хору, який міг співати з вівтаря. Крім того, при виконанні твору з головного пульта відокремлена частина органа дозволяла створювати ефект віддаленого і таємничого звучання, а два пульти дозволяли грати з будь-якої частини зали і навіть двом органістам одночасно – при попередній домовленості про розподіл реґістрів. Велика кількість реґістрів, широкі можливості копуляції (з’єднання різних клавіатур між собою), наявність комбінацій (можливість включення наперед підібраних наборів реґістрів) робили цей орган придатним не тільки для служби, але й для концертних виступів.

    Після Другої світової війни костьол перестав діяти, його приміщення передали православній церкві, а на початку 60-х років – під клуб політехнічного інституту. У 1968-69 роках фірма Rieger-Kloss з міста Крнов (Північна Моравія) провела першу реконструкцію органа, а в 1988 році – другу. З 1969 року тут почав діяти Будинок органної та камерної музики, а орган отримав постійного та зацікавленого хазяїна.

    Під час першої реставрації встановили новий пульт, замінили втрачені труби, змінили розподіл реґістрів між мануалами. Орган одержав новий номер у каталогах фірми (опус 3375), набув стану й вигляду, який зберігає до сьогодні. Додатковий пульт старого органа можна побачити у вівтарі. Окрему частину органа (Сhoir) над вівтарем фірма вирішила не відновлювати, хоч збереглись шафа, віндлади(5) і деякі труби. Повне відновлення навіть частини такого інструмента, як орган, – дуже дорога справа, хоч і приваблива.

    Орган має електромеханічну трактуру(6), в трьох мануалах і педалі – 60 реґістрів (2 трансмісійні), 4560 труб, повну копуляцію, інші виконавські можливості. Цей типовий для початку століття орган є найбільшим і найкращим в Україні. За звучанням він – романтичного типу з оркестральним характером. Завдяки своїм розмірам, вільному розміщенню труб, чудовій акустиці залу звучання повного органа відрізняється силою та величністю. Різноманітними є тембри окремих реґістрів. Орган не надто надається для виконання творів епохи бароко, натомість він більш придатний для музики композиторів-романтиків.

    3 цим органом тісно пов’язана концертна діяльність львівського органіста та педагога Самуїла Дайча. Після реконструкції органа в 1968 році він був першим органістом упродовж майже 20 років. Його виступи мали неабиякий успіх і завжди збирали повний зал слухачів.

    Нині постійним органістом Будинку органної та камерної музики є Віталій Півнов. Саме його ентузіазму та закоханості в органне мистецтво ми зобов’язані відновленням органів із села Поморяни, з костьолів св. Мартина і св. Лазаря, з Ужгорода й інших. Концерти в БОКМ проводяться щотижня в суботу та неділю о 17.00, а також на замовлення.

    Єдиною вадою концертного залу БОКМ є гуркіт трамваїв, який чути під час концертів. Варто вже подумати про реконструкцію трамвайної колії від
    вул. Коперніка до головного корпусу Політехніки на сучасній гумовій безшумовій основі.

    Органи оперного театру

    Розповідь про органи оперного театру – це одна з найгіркіших і найприкріших сторінок історії львівських органів. Якщо занедбання костьольних органів можна пояснити (але не виправдати) тим, що з ідеологічних міркувань до них нікому не було діла, то два органи оперного театру були зруйновані свідомо й безглуздо.

    Будівництво оперного театру тривало три роки й закінчилося 4 грудня 1900 року. Один із найкращих на той час у Європі театр не міг обійтися без пристойного органа. Як відомо, партія органа використовується композиторами в багатьох операх, зокрема, “Отелло” та “Трубадур” Верді, “Тоска” Пучіні, “Сільська честь” Масканьї, у польській сцені “Тараса Бульби” М. Лисенка, в балеті “Есмеральда” Ц. Пуні. На оперній сцені часто виконуються великі твори для хору й оркестру – кантати, реквієми, – де також іноді використовують орган.

    Розміщення першого органа в театрі було передбачене проектом. Для нього над сценою спорудили консоль, на якій львівська фірма Яна Слівінського змонтувала орган. Інструмент мав один мануал, підвісну клавіатуру, 11 реґістрів, швеллєр (механізм, який підсилює або знижує силу звуку і дозволяє створювати ефект віддаленості джерела звуку), механічну трактуру. В такому невеликому органі були реґістри досить великих труб: І6-футовий Principal і 8-футова Quinta. Була в ньому і трирядна мікстура(7). Орган мав пристойне густе звучання, але одна незручність робила гру на ньому складною: місце органіста через малі розміри консолі було розташоване між шафами органа, і виконавець не міг бачити диригента, а тому мусив озиратися назад.

    В середині 60-х років до театру перевезли найкращий орган із недіючого костьолу міста Борислав. Інструмент розмістили на третьому балконі зліва від сцени. Виготовлений він був на фабриці Рудольфа Гассе у Львові, яка містилася в неіснуючому тепер будинку по вул. Пісковій, 9 (після війни на його місці був дитячий майданчик, а у 80-х роках тут спорудили 6-поверховий будинок). Орган мав два мануали і педаль, 16 реґістрів (5 і 6 – у двох мануалах, 5 – у педалі), фасад було виконано в псевдоготичному стилі. Але і тут не вдалось уникнути незручності: щоби бачити диригента і сцену, органіст повинен був привставати з місця, як вершник у стременах.

    Під час одного зі спектаклів на суміжному балконі зібрався натовп глядачів, деякі з них перелізли через загорожу і при штовханині попадали на труби органа, зім’явши деякі з них. Орган перестав діяти. Коли розпочався капітальний ремонт і генеральна реставрація оперного театру, обсяг робіт був значним, а грошей весь час бракувало. Двічі перший секретар обкому партії
    В. Ф. Добрик, призначений начальником штабу будівництва, їздив до Генсека КПРС Л. Брежнєва – “вибивати гроші” на ремонт театру. Закінчення реставрації й урочисте відкриття оновленої опери було призначене на 4 грудня 1984 р. Хід робіт перебував на постійному контролі в обкому партії, але весь час щось гальмувало закінчення ремонту. Реставрація органів могла затримати відкриття театру ще на декілька років і вимагала великих грошових затрат. А грошей не було, до того ж сценічний орган заважав прокладанню електричних комунікацій для механізації сцени, а орган на балконі займав місця для глядачів. Було наказано органи демонтувати. Міністерство культури було поставлене перед фактом і вже нічого не могло вдіяти, та й суттєвого опору проти рішення партійних органів чинити не могло. Тож органи демонтували, а труби списали як “брухт кольорових металів”.

    Орган костьолу св. Марії Сніжної

    9 квітня 1891 року в костьолі св. Марії Сніжної у Львові в присутності шанувальників музики та членів міської ради відбулась проба органа, збудованого на фабриці Яна Слівінського спеціально з урахуванням акустики та інтер’єру костьолу. Кошти на будівництво органа зібрала громада міста, яка перед тим відновила сам костьол. Орган складався з двох секцій: в одній розмістили дві клавіатури та труби обох мануалів, у другій – труби педалі та міхи. Така побудова обумовлювалася тим, що на галереї, де потрібно було розмістити орган, була ніша, яку не слід було ним затуляти. Інструмент мав загалом 14 реґістрів: 7 і 3 – у двох мануалах і 4 – в педалі.

    Спочатку можливості органа демонстрував сам фабрикант, імпровізуючи на різних реґістрах, а потім відбувся цілий концерт різних виконавців. Слівінський продемонстрував, яких чудових ефектів можна досягти комбінацією різних реґістрів. Характерною рисою органів Слівінського було переважне використання лабіальних(8) реґістрів і брак язичкових, що утруднювало виконання композицій у швидкому темпі. Але того разу фахівці відзначали, що цей недолік майстер усунув, і орган міг грати швидко, як фортепіано. 8-футові реґістри відзначались гарним голосом і повнотою звуку, а от велика кількість 4-футових залишилась поза прозорістю і шляхетністю звучання загального строю. Використання механічної трактури, що теж було характерним для органів Слівінського, робило гру на інструменті легкою навіть при копуляції (з’єднанні) обох клавіатур. На органі було легко виконувати і фуґи Баха, і акомпанувати співакам. Так, пані Ледерер зі своєю ученицею панною Радкевич у супроводі органа відспівали дует Intende voci С. Монюшка, а враження слухачів від пісні Астрогі у виконанні п. Ледерер було сильним і незабутнім. Потім прелюдію власної композиції виконав органіст львівського кафедрального костьолу п. Смольський, а органіст перемиського кафедрального костьолу п. Вуйцик виконав фуґу німецького композитора Й. Гассе.

    На закінчення концерту виступив Мечислав Солтис. Він виконав фуґу
    Й. С. Баха, яка вимагає вмілої гри на педалі, що виконавець і продемонстрував. Міський хор Товариства єзуїтів виконав композиції Бортнянського та Солтиса. Проба нового органа показала, що фабрика органів Слівінського розвивається, а майстерність органобудівника зростає.

    Цікавим у цьому повідомленні є те, що це був один із перших виступів у Львові Мечислава Солтиса, композитора, диригента, педагога та музичного діяча, який перед тим удосконалювався в Ежена Жиґу в Парижі в композиції та грі на органі. Починаючи з цього ж, 1891 року, М. Солтис викладав гру на органі, композицію та музично-теоретичні дисципліни у Львівській консерваторії, а у 1899-1929 рр. був її директором.

    Орган костьолу св. Марії Сніжної перестав діяти після війни. Приміщення, де він стояв, виявилось дуже вогким, бо мало спільну стіну з дзвіницею, яка спиралася на дерев’яні палі. В костьолі відчувалася сильна вібрація від трамваїв, але до початку 80-х років орган простояв майже неушкодженим, лише припадаючи порохом. У костьолі містився склад Гастрономторгу, а в квітні 1986 року, коли тут відкривали Музей фотомистецтва, багатьох труб в органі вже не було. Повністю демонтували його на початку 90-х років, коли приміщення передали церковній громаді, але зберігати надалі дерев’яні конструкції вже не було сенсу.
    Закінчення буде

    (1) Реґістр – група труб (голос) одного тембру, що охоплює весь або частину звуковисотного діапазону.
    (2) Трансмісійні реґістри – реґістри, які фізично належать до одного мануала, але гра на них можлива з іншого мануала без включення механізму копуляції.
    (3) Мануал – клавіатура для рук. Як правило, має 54-62 клавіші (5,5 -6 октав). Кількість мануалів у найбільших органах сягає 7, в середніх – 3-5, у невеликих – 1-2.
    (4) Педаль (від фр. pedale – нога) – клавіатура для ніг; як правило, має 25-32 клавіші (2-2,5 октави).
    (5) Віндлада – повітряний канал, в отворах якого закріплені труби одного або групи реґістрів. Відкриття віндлади з пульта управління дає доступ повітря до всіх закріплених у ній труб.
    (6) Трактура – система передачі руху від натискання клавіш до звуковидобувних елементів, яка забезпечує доступ повітря від нагнітаючого механізму до труб.
    (7) Мікстура (від лат. mixtura – змішування, поєднання) – реґістр, який при натисканні однієї клавіші дає акорд. Великі мікстури дають до 7 звуків.
    (8) Лабіальні (від лат. labium – губа) – труби або реґістри, в яких повітря, розсікаючись на гострому ребрі всередині труби, створює турбулентності, що змушують коливатися стовп повітря в трубі.
     

     

    Широкоформатная печать - рекламные штендеры. Рекламные конструкции. ; домовые знаки, таблички.